روزانه های سینمایی
دختر پسر دختر

دختر پسر دختر

چهارمین فیلم سینمایی ایرانی موسسه رسانه های تصویری در یک ماه گذشته، سومین فیلمی است که خانم فرشته طائر پور در مقام تهیه کننده طی همین مدت روانه شبکه نمایش خانگی کرده است.! “نخودی” و “پاتال …” پیش از این توزیع شده بودند.

“آینه های روبرو” نخستین تجربه کارگردانی نگار آذربایجانی است. پیش از او برادرش پوریا نیز کارهای بلندی ساخته است و خوشبختانه خواهر و برادر مستعد و با ذوق هستند.

آینه های روبرو” نخستین فیلم در تاریخ سینمای ایران است که موضوع اصلی و محوری آن ترنس است. همان مشکلی که به روایت تهیه کننده فیلم در کپشن پایانی از هر ۲۰۰ هزار نفر یک نوزاد به آن عارضه مبتلا می شود. در این بیماری پسران و دختران میل شدید به تغییر جنسیت دارند. سرکوب کردن این میل جز پیچیده شدن مشکلات روحی و روانی حاصل دیگری برای فرد مبتلا در برندارد.

“آینه های روبرو” به اعتبار موضوع ملتهبش در اکران عمومی هیچ حاشیه ای را پدید نیاورد و نگرش انسانی سازنده اش سبب انعکاس شایسته و صریح یک بیماری شد که اغلب آن را با انحرافات جنسی نظیر همجنس گرایی اشتباه می گیرند و به همین خاطر مبتلایان با این عارضه را به دیده تحقیر می نگرند.

ایران از جمله کشورهایی است که خوشبختانه این بیماری را به رسمیت شناخته و پزشکان ایرانی کارنامه درخشانی برای درمان اساسی این عارضه دارد. با وجود این سابقه درخشان فقط معلوم نیست که چرا نویسنده و کارگردان اثر اصرار دارند آدینه را هر طور هست از ایران خارج کرده و راهی آلمان سازند.! کشوری که در سایه جشن های ملی آن آدینه احساس امنیت می کنند و داوطلبانه تن به درمان بیماری اش می دهد.

فیلم می توانست در انتقال پیام متعهدانه خود بهتر عمل کند و با متقاعد کردن پدر آدینه که تنها کسی از منسوبان اوست که او را درک نمی کند، آدینه را به دست تیم پزشکان حاذق وطنی بدهد و اصراری نداشته باشد از یک کشور اروپایی تصویری بهشت آسا و متمدنانه ارائه دهد.

آدینه به اصرار پدر باید تن به وصلت با پسر عمه اش بدهد. پسر عمه ای که او را در فیلم نمی بینیم و نمی دانیم او در برابر وضعیت خاص آدینه –همسر آینده اش- چه تلقی و موضعی دارد. حضور نامزد آدینه در فیلم به مراتب ضروری تر از حضور نیم بند خانم قاضیانی و نقشی است که او ایفا می کند.

در مجموع “آینه های روبرو” علیرغم همه کاستی ها نقطه عطفی در شکستن تابوهای غلط پیرامون  بیماری های خاص است. فیلم در صورت خوب دیده شدن می تواند کمک زیادی به اصلاح نگرش اجتماعی در باره بیماری ترنس کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید