روزانه های سینمایی
آرزوهایت را به پاتال بگو

آرزوهایت را به پاتال بگو

۲۵ سال پیش یعنی ربع قرن قبل که “پاتال و آرزوهای کوچک”ش بر پرده سینماها جان گرفتند، مثل امروز وسایل ارتباط جمعی به گستردگی این سالها نبود و شاهراه اینترنت از هر خانه و کاشانه ای عبور نکرده بود. به همین خاطر برای آگاهی از میزان استقبال مخاطبان بویژه کودکان از این فیلم باید به سراغ آرشیو مطبوعات سینمایی آن سالها رفت. سالهایی که سینمای کودک جان تازه ای گرفته بود و گروهی از سینماهای تهران اختصاصاً هفته هایی از سال فیلم های این گروه سنی را نمایش می دادند.

چرا “پاتال و …” طی سال های سپری شده به شبکه ویدیویی راه نیافت و از تلویزیون پخش نشد(؟)، بر ما معلوم نیست. تهیه کننده فیلم و وحید نیکخواه آزاد که آن سالها خانه هنر و ادبیات کودک و نوجوان را راه انداری کرده بودند، فیلم های دیگری مثل “گلنار” را ساختند و سعی کردند در سینمای کودک تمرکز کنند.

نیکخواه آزاد تقریباً بر این پیمان ماند و طائر پور عرصه های دیگری را هم آزمود. “پاتال…” به کارگردانی مسعود کرامتی با هزینه ۶ میلیون تومانی ساخته شد و ۱۳ میلیون تومان از گیشه بدست آورد تا از جمله پرفروش های گیشه سال ۱۳۶۹ باشد.

طائر پور امسال سه فیلمش را انحصاراً از کانال موسسات ویدیو رسانه به بازار نمایش خانگی عرضه می کند. “نخودی”، “پاتال و ..” و “آینه های روبرو” در تقویم توزیع بهار موسسات قرار گرفته اند.

“پاتال …” به اعتبار امکانات سال های دور سینمای ایران برای پرده بزرگ طراحی و تولید نشده بود. به همین خاطر بازپخش اثر در نمایشگرهای خانگی به استانداردهای ویدیو نزدیک است. فقط می ماند اینکه؛ “پاتال …”می تواند در دوستی با نسل کودک و نوجوان امروزی موفق عمل کند و یا آنکه او باید این آرزو را در سر بپروراند؟!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام فیلم پاتال سال ۱۳۷۳ از تلویزیون پخش شد که بعداز آن دیگه پخش نشد و فیلم نخودی از موسسه پارسی نما است و هنر نمای پارسیان آن را توزیع کرد

    • ضمن تشکر اگر می توانید اطلاعات بیشتری در باره موسسه مزبور بدهید و مسئولان آن را معرفی کنید. جای این پرسش است که دلیل تشابه اسمی سه موسسه هنرنمای پارسیان، پارسیان و پارسی نما چیست؟!

  • با سلام موسسه هنرنمای پارسیان و پارسیان مشهد که از ویدئو رسانه های قدیمی کشور هستند ولی موسسه پارسی نما که جدیدترین ویدئو رسانه ایران است در سال ۹۲ تاسیس شد که با فیلم نخودی شروع به کار کرد و به احتمال زیاد امسال عناوین زیادی را توزیع نمایید و مدیرعامل موسسه آقای مرتضوی می باشد که از قدیمی ترین افراد شبکه نمایش خانگی می باشد

  • میلاد جان عناوین فیلم ها را هنوز اعلام نکردند ولی موسساتی که می خواهند تاسیس شوند باید امتیاز بیش از ۵ فیلم ایرانی را داشته باشند تا مجوز ویدئو رسانه را دریافت نمایند که معمولا ویدئو رسانه تازه تاسیس سال اول بیشترین عناوین را توزیع می کند

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید