روزانه های سینمایی
پدر، مادر، ما متهمیم!

پدر، مادر، ما متهمیم!

تولید و نمایش فیلمی همانند “دربند” مبین این واقعیت است که سینماگران کشور برای ترسیم مشکلات و معضلات حاد اجتماعی و فرهنگی با محدودیت و ممنوعیت هایی روبرو نیستند. مشروط به آنکه؛

 – قصد استفاده ابزاری از طرح مسائل بغرنج اجتماعی نداشته باشند و انسان را مقهور و مغلوب جبر اجتماعی نپندارند.

– روزنه امیدی را به روی فضای دهشتناک و تیره ای که بر اتمسفر داستان سنگینی می کند، بتابانند و ترنم امید را در سکوت سنگین ناملایمات جاری سازند.

– به اراده و اختیار آدمیان بها داده و به تلاش برای پاک نگه داشتن گوهر نجابت و انسانیت در کشاکش طوفان های سهمگین میدان عمل دهند.

– صفت قهرمانی را به کنش شخصیت اصلی بیفزایند و تلاش و تکاپوی او را برای غلبه بر موانع پاس دارند.

– بی وفایی و عهد شکنی نارفیقان به ظاهر دوست را افشا کنند و فرجام خوش خیرخواهی و سلامت رفتار را نمایانگر باشند.

– کمک به گرفتاران و مصیبت دیدگان به عنوان یک ارزش جلوه گر شود ولو آنکه همراه با ریسک و خطر پذیری همراه باشد.

در سالجاری “هیس…”و حالا “دربند” نمونه های مثال زدنی از سینمای اجتماعی سازنده و تاثیر گذار به شمار می روند. اینگونه آثار نه تنها تنوع بخش سبد محصولات سینمایی بلکه فخر و آبروی سینمای ایران هستند و از آن مهمتر قادرند که در راستای ایفای نقش اجتماعی به نهادهای مسئول و خانواده ها تلنگر بزنند.

“دربند” سرشار از جزییاتی است تا فضا را برای بیننده ملموس و باور پذیر سازد. بازیگران به درستی در صحنه هدایت شده اند و نقش خود را بی کم و کاست اجرا می کنند. نقائص فیلم آنقدر گل درشت نیستند که توی ذوق بزنند و بیننده را آزار دهند. کاستی هایی همچون؛ بی تفاوتی پیرزن همسایه و سایر همسایگان در برابر شلوغی و رفت و آمد غیر عادی دختران و پسران به خانه مجردی، بی توجهی بی دلیل و غیر منطقی والدین نازنین در قبال مسئله سکونت دخترشان در جایی غیر از خوابگاه دانشگاه می توانست در پرداخت نهایی فیلمنامه برطرف شده و پاسخ به آنها داده شود.

بیننده از دلیل و عمق اختلاف زارعی و پسرش بی خبر می ماند. دلبستگی پسر زارعی به سحر و شاید هم نازنین باید در اجرا بهتر نمایانده می شد تا غافلگیری بیننده در پایان فیلم پیش نمی آمد. رفتار نازنین در برخی موقعیت ها به بلاهت بیشتر شبیه است تا یکرنگی و سادگی و نمی توان آن را پای بی تجربگی و کم سن بودن او گذاشت.

“دربند” را در آرشیو فیلم های ماندگار خود نگهدارید. ۶۴ امین فیلم ایرانی سال را قرن جدید تامین و هنر نمای پارسیان پخش کرده اند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید