روزانه های سینمایی
آزاد راهی با پهنای باند کوتاه

آزاد راهی با پهنای باند کوتاه

کارگردان و تهیه کننده فیلم “آزاد راه” در جایی گفته وقتی با مردم فیلم را در سینما دیدم، پی بردم فیلم در تنه (قسمت های میانی) از ریتم می افتد. اگر می خواستم فیلم را دوباره بسازم، ماجراها و موقعیت های جدیدی خلق می کردم تا این مشکل برطرف شود.(قریب به مضمون)

عباس رافعی می توانست قبل از تماشای فیلم در سالن هم پی به مشکلات فیلمش ببرد. کافی بود ایشان با یک دست چند تا هندوانه را بلند نکند.! رافعی می توانست بر صندلی تدوین کسی غیر از خودش را بنشاند تا ریتم را بهتر بشناسد و ضرب آهنگ بهتری به فیلم ببخشد. جالب است که یکی از تدوین گران حرفه ای فیلم در آزاد راه نقش یک مادر را بازی می کند.! درست خواندید. نقش مادر سعید(مقتول) بر دوش خانم نازنین مفخم گذارده شده است. اگر با ایشان آشنایی ندارید، در موتور جستجوهای اینترنتی سوابقش را بخوانید.

تدوین فیلم چنانچه به کسی غیر از کارگردان سپرده می شد، حداقل دهها پلان زائد را از اثر بیرون می کشید و با کوتاه کردن فیلم حوصله بیننده را سر نمی برد. مشکل بزرگ” آزاد راه” این است که گره سخت و پیچیده ای ندارد و به همین خاطر گره گشایی آن به راحتی و فی الفور صورت می پذیرد. می پرسید کدام گره؟ کدام گره گشایی؟ گره؛ یعنی مقاومت قاتل برای اینکه خودش را معرفی کند. یعنی اینکه طلبه باید حقیقت را افشا کند. یعنی اینکه نامزد طلبه و خانواده اش باید پی به تغییر رفتار طلبه ببرند و…گره گشایی یعنی اینکه گره های یاد شده یکی بعد از دیگری گشوده گردند و برکه ناآرام داستان رنگ آرامش به خود ببیند. مادر مقتول به راحتی از خون پسرش می گذرد و قصاصی در کار نخواهد بود. مرجع قضایی جرم واقع شده را از منظر عمومی پیگیری نمی کند و حداقل فیلم پیگیر آن نیست. پدر و مادر سپیده از واقعه اسید پاشی بی خبر هستند و پیگیر شکایتی علیه سعید(ضارب) نیستند. طلبه هم گله و شکایتی را مطرح نمی کند. پای پلیس هم به وسط کشیده نمی شود. پس همه چیز به خیر و خوشی تمام می شود و فقط معلوم نمی شود چرا طلبه یکسره قید درس و مکتب را می زند و با بازگشت به اصفهان از خیر ازدواج با محبوبش می گذرد.!

آزاد راه در شکل کنونی اقتضای چنین دامنه و گسترشی را ندارد. با این همه فضای فیلم صمیمی است و انتخاب پاکدل برای ایفای نقش روحانی بد نبوده است. ۵۸ امین فیلم شبکه را تصویر دنیای هنر تامین و توزیع کرده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید