روزانه های سینمایی
بررسی مصرف رسانه ای ویدیو

بررسی مصرف رسانه ای ویدیو

آنچه ذیلاً مطالعه می کنید، حاصل کار نگارنده در دوران تحصیل است. این پژوهش در ادامه تحقیقات صورت گرفته دیگر با موضوع نمایش خانگی- که در بخش پیشینه به آنها اشاره شده است- می تواند دستمایه ای برای انجام تحقیقات تکمیلی و علمی در خصوص نمایش خانگی قلمداد گردد.

چکیده:

هدف از این مقاله پژوهشی تبیین عوامل موثر در مصرف رسانه ای شهروندان تهرانی با تاکید بر  تماشای فیلم از مجرای نمایش خانگی است. اهمیت این مطلب بدان خاطر است که در جامعه مخاطبان تحقیق و به تبع آن دیگر اقشار جامعه، سبک و عادت تماشای فیلم در حال تغییر است و ضروری است تا با هدف جذب و نگهداری بینندگان در کنار سبد محصولات نمایش خانگی، به تحولات فناوری توجه کافی نشان داده شود و بر عرضه محصول بر فرمت های متنوع تاکید شود.

این بررسی نشان می دهد که علاقمندان به فیلم و سینما در هر شرایطی حاضر به هزینه کردن برای تماشای برنامه مورد علاقه خود در شبکه نمایش خانگی هستند و از تحولات فناوری در این عرصه برای دسترسی راحت تر به فراورده های تصویری استقبال می کنند.

واژگان کلیدی: شبکه ویدیویی(نمایش خانگی)، موسسات ویدیو رسانه، لوح فشرده، تولیدات اختصاصی شبکه، فناوری های دیداری و شنیداری، مصرف رسانه ای

فصل اول -کلیات 

مقدمه

شبکه نمایش خانگی ایران با یک مزیت نسبی روبرو است و آن فقدان تلویزیون خصوصی در کشور است. اگر راه برای برنامه سازی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای در داخل ممنوع است و آثار فارسی زبان به نمایش در آمده از آنها قدرت رویایی با تولیدات رسانه ملی را ندارند، شبکه نمایش خانگی این امکان را دارد که با خروج از دایره نسبتا" بسته سوژه ها و موضوعات تلویزیون، قلمرو تازه ای را به روی مخاطبان خود بگشاید و به سهم خویش شبکه های رقیب غربی را به حاشیه براند. نمونه سریال هایی که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده اند بخوبی موید این ادعا هستند که علاوه بر بداعت موضوع، نوع پرداخت و خلاقیت در اجرا هم می تواند نگاه ها را بسوی این شبکه فرابخواند. اما در نقطه مقابل این رسانه با چالش های عمده ای دست به گریبان است و چنانچه مدیران دولتی و خصوصی دست اندرکار آن چاره ای برای آنها نیاندیشند، سبب انفعال آن خواهند شد.

آینده ویدیو از حیث تکنولوژِی و تغییراتی که طی این سالها پذیرفته است، تقریبا" مشابه شرایطی است که در سایر کشورهای توسعه یافته در حال وقوع است. ورود سیستم های سینمای خانگی، لوح فشرده بلوری، ورود تلویزیون های سه بعدی (LED)، پورتکل تلویزیون اینترنتی، به اشتراک گذاشتن فایل فیلم های سینمایی در شبکه های اجتماعی مجازی و پلیرهای پیشرفته، شکاف و فاصله ای را بین کاربران ایرانی با کاربران دیگر ملل ایجاد نکرده است. مضافا" که عرضه فیلم در فضای مجازی نیز فرصت کم نظیری را برای دسترسی به بسیاری از تولیدات دیداری و شنیداری را فراهم کرده است و با افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند آن ضریب نفوذ این امکان در آینده بیشتر خواهد شد. از منظر محتوایی بطور طبیعی هر قدر ارائه محتوا بصورت خلاقانه تری در شبکه ویدیویی صورت گیرد، محصولات رقیب و مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی به حاشیه خواهند رفت. به تصریح روشن اساتید علوم ارتباطات در بازار پیامی که منع و رادعی برای عرضه محصول در آن نخواهد بود، مخاطب با استفاده از حق انتخاب خود بهترین و مرغوبترین کالا را برخواهند گزید.

تبیین موضوع و سوال های اصلی تحقیق

ویدیو  ابزاری برای بازپخش آثار سینمایی و تلویزیونی است.ویدیو در ایران در غیاب تلویزیون های خصوصی و کمبود سینما در صدها شهر و شهرستان کارکرد مضاعفی یافته است. به همین خاطر انواع برنامه های نمایشی و سرگرم کننده اختصاصاً برای عرضه در شبکه ویدیویی تولید می شود.. با این حال در کنار افزایش و بهبود شاخص های تماشای فیلم و برنامه از طریق ویدیو، عواملی در تهیه و  خرید نسخه اصلی تولیدات مدخلیت دارد.

اگر دولت به دنبال اهدافی چون؛ احیای ظرفیت های ویدیو، فراهم کردن بستر تازه ای برای خلق آثار و برنامه های نمایشی، ایجاد چند صدایی در تولیدات تصویری، پاسخگویی به نیاز تصویری مردم، رقابت با رسانه های بیگانه، جلب مشارکت بخش خصوصی، کالایی کردن محصولات فرهنگی، قرار دادن ویدیو در سبد هزینه های مصرفی خانوارها بود، تا حد زیادی این اتفاق افتاده است و پدیده ویدیو در ایران ابعاد و مختصاتی متفاوت با سایر کشورها یافته است. این موضوع برای صاحبنظران در مدیریت رسانه، علوم و جامعه شناسی ارتباطات از جنبه های مختلفی قابل مطالعه و بررسی است.

تولیدات ویدیویی این شبکه به هر اسم و صفتی نواخته شوند، باری بر دوش دولت نمی شوند و سازندگانشان دست نیاز بسوی دولت دراز نمی کند. آثار مرجوع شده از بازار شاید جای نفس کشیدن برای انبار موسسات باقی نگذارد اما صبر و تحمل مدیران موسسات و شرکت ها و کف نفس آنها آنقدر هست که جبران ضرر و زیان هایشان را طلبکارانه از دولتنخواهند.

حجم سرمایه گذاری سریال هایی نظیر قهوه تلخ، ساخت ایران، قلب یخی و ویلای من که حدود ۲۰۰ میلیارد ریال تخمین زده می شود و نیز ارزش سرمایه ای که مصروف تولید صدها عنوان فیلم داستانی ویدیویی شده است، علاوه بر انکه سبب احیای ظرفیت های رسانه ویدیو در ایران و شکست فضای انحصاری تلویزیون شده، موجد هزاران فرصت شغلی از زنجیره تولید تا توزیع شده است. سرمایه ای که می توانست در بازار و مناسبات غیر تولیدی بکار گرفته شود و سونامی نقدینگی سرگردان را شدت بیشتری ببخشد. بی تردید راهبرد خارج کردن توزیع محصول از دایره تنگ فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و موافقت با فروش ویدیو در بیش از ۳۰۰۰۰ فروشگاه محلی، سبب توسعه بازار محصولات نمایش خانگی شد و زمینه بازگشت سرمایه را بهتر از گذشته فراهم کرد.

اگر از انگیزه سرمایه گذاران و تهیه کنندگان محصولات متنوع نظیر سریال ها، مستندهای جسورانه،reality show ها و سایر برنامه های نمایشی در نمایش خانگی پرسشی صورت گیرد، بی شک در پاسخ های آنها می توان به سیاست های ممیزی متفاوت این شبکه با تلویزیون اشاره کرد. اگر تلویزیون بصورت توامان نقش سرمایه گذار و ناظر را ایفا می کند، در نمایش خانگی نقش دولت صرفاً در نظارت حداقلی آن هم فقط به مراحل صدور پروانه ساخت و نمایش محدود می گردد. پیامد این وضعیت آن شده است که سینماگران و تهیه کنندگان ایرانی در رقابت با رسانه های برون مرزی با آزادی عمل بیشتری در صدد جذب مخاطب برآمده و مصرف رسانه ای او را به طعم محصول پاک ایرانی متمایل سازند

سرمایه گذاری در صنعت ویدیوی ایران با مخاطرات چندی روبروست که در این تحقیق بدانها اشاره خواهد شد. از منظر اقتصادی نیز سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما و تولید کنندگان برنامه های ویدیویی به بازگشت سرمایه و سود منطقی از بستر ویدیو چشم دوخته اند و افزایش و کاهش تیراژ محصول در این شبکه برای آنها بسیار حائز اهمیت است

سوال های اصلی این تحقیق که در پی یافتن پاسخ برای آن می باشد، عبارت است از اینکه چه عواملی در گرایش افراد به استفاده از محصولات شبکه ویدیویی موثر هستند؟ در کاهش و افزایش تیراژ محصولات و به تبع آن گرایش و عدم استقبال افراد از تولیدات ویدیویی چه عناصری ایفای نقش می کنند.؟ کدام مزیت ها سبب رونق ویدیو در ایران شده است.؟ تحولات فناوری در زمینه دانلود فیلم و تماشای فیلم با امکانات تازه ای نظیر موبایل و اینترنت موجب کاهش استفاده از نسخه لوح فشرده فیلم ها نشده است؟ و…

ضرورت انجام تحقیق

 رقابتی ماندن همواره یک چالش است اما رقابتی ماندن در یک بازار متغیر از این هم چالش برانگیزتر است و این مدیران رسانه را ملزم به برنامه ریزی می کند. گرشون(۲۰۰۱) بیان می دارد که چنین استراتژی شامل کنکاش محیطی و تدوین استراتژی است. کنکاش محیطی به معنای جستجوی وقایع قابل توجه و مهم بازار مثل ادغام شرکت ها، پیشرفت تکنولوژی، تغییرات رفتار مصرف کننده و برخی تغییرات اجتماعی بارز است.(ژان لوبلان ویکس و دیگران-مدیریت رسانه۲۰۰۴- ترجمه روشندل اربطانی طاهر)

آینده ویدیو از حیث تکنولوژِی و تغییراتی که طی این سالها پذیرفته است، تقریبا" مشابه شرایطی است که در سایر کشورهای توسعه یافته در حال وقوع است. ورود سیستم های سینمای خانگی، لوح فشرده بلو- ری، ورود تلویزیون های سه بعدی و LED، پورتکل تلویزیون اینترنتی، به اشتراک گذاشتن فایل فیلم های سینمایی در شبکه های اجتماعی مجازی و پلیرهای پیشرفته، شکاف و فاصله ای را بین کاربران ایرانی با کاربران دیگر ملل ایجاد نکرده است. مضافا" که عرضه فیلم در فضای مجازی نیز فرصت کم نظیری را برای دسترسی به بسیاری از تولیدات دیداری و شنیداری را فراهم کرده است و با افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند آن ضریب نفوذ این امکان در آینده بیشتر خواهد شد. از منظر محتوایی بطور طبیعی هر قدر ارائه محتوا بصورت خلاقانه تری در شبکه ویدیویی صورت گیرد، محصولات رقیب و مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی به حاشیه خواهند رفت.

ورود سرمایه گذاران و فیلمسازان به سوی ویدیو معنایی جز این ندارد که قابلیت های ویدیو آن را به مثابه یک رسانه پویا درآورده و گرایش مخاطبان را به استفاده از آن نمودار ساخته است.

همچنین پیش بینی می شود با تغییر شکل مصرف رسانه ای در کشور و استفاده بیشتر مخاطبان از فضای اینترنت، بسیاری از کاربران با دانلود فیلم و برنامه، نیاز تصویری خود را تامین کنند و با هزینه ای کمتر، نقاط تماس خود را با سینمای ایران و جهان حفظ کنند. در کشورهای توسعه یافته اغلب سازمان های رسانه ای به سمت استفاده از اینترنت میل کرده اند و با کاهش چشمگیر نسخه های ویدیویی به سمت حذف آن حرکت می کنند.

 در نتیجه به دست آوردن یک جمع بندی از عوامل موثر بر گرایش و عدم استفاده شهروندان تهرانی به ویدیو راه برای اصلاح سیاست ها و رویکردهای مقامات تصمیم گیرنده از یکسو و سرمایه گذاران این حوزه رسانه ای هموار خواهد کرد.

هدف تحقیق

شناسایی و تبیین عوامل موثر در مصرف ویدیو و استفاده از آن، احصای الزامات توسعه ویدیو و ارائه پیشنهاداتی برای اثر بخشی رسانه ویدیو از منظر مدیریت رسانه

 فصل دوم- ادبیات نظری و تجربی تحقیق

چارچوب نظری تحقیق

این پژوهش بر دو نظریه به شرح زیر استوار است و بصورت ترکیبی از آنها در فرضیه های خود سود برده است.

۱-نظریه استفاده و رضا مندی

مخاطب و توافق بر سر تعریف و معنای آن از جمله موضوعات چالش برانگیز در حوزه علوم ارتباطات و رسانه ای بوده است. در پژوهش های ارتباط جمعی، پژوهشگران تمایل دارند مخاطب را کسی بداند که داوطلبانه به محتوای رسانه معینی روی می آورد.)ویندال و همکاران، ۱۳۷:۲۸۵(این تحقیق مبتنی بر تعریف و مدل هایی از مخاطب است که مخاطب به عنوان عامل شناخته می شود و او به عنوان یک گزینشگر آزاد مختار است که در مواجهه با هر رسانه یا محصول رسانه ای آنچه را که می پسندد، مورد مصرف قرار دهد. به تعبیر روشن تر در این مدل مخاطب نه منفعل بلکه فعال و انتخاب گر است و اعمال او ارادی است.

چارچوب نظری این تحقیق ملهم از رویکرد استفاده و خشنودی رسانه ای است. این نظریه – ضمن فعال انگاشتن مخاطب بر نیازها و انگیزه های وی در استفاده از رسانه ها تاکید می کند و بر آن است که ارزش ها، علایق و نقش اجتماعی مخاطبان مهم است و مردم بر اساس این عوامل آنچه را می خواهند ببینند و بشنوند، انتخاب می کنند. پرسش اساسی نظریه استفاده و رضامندی این است که چرا مردم از رسانه ها استفاده می کنند و آنها را به چه منظوری به کار می گیرند؟ پاسخی که به اجمال داده می شود این است که مردم برای کسب راهنمایی، آرامش، سازگاری، اطلاعات و شکل گیری هویت شخصی از رسانه ها استفاده می کنند.(مک کوایل،۱۳۸۰:۱۰۴)

این نظریه با نگرشی کارکردگرایانه به رسانه ها، مبرم ترین نقش رسانه ها را تامین نیازها و انگیزه های مخاطب دانسته و به هر میزانی که رسانه در انجام این وظیفه موفق عمل کند، رضایت مخاطب بیشتر تحصیل می گردد. فرض اصلی این نگره "این است که افراد مخاطب کم و بیش به صورت فعال به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را فراهم سازد. میزان این رضایت بستگی به نیازها و علائق فرد دارد.(ویندال، سیگنایزر و اولسون، ۲۷۴:۱۳۷۶)

رابین (۱۹۹۳) پنج فرض بنیادین نظریه مذکور را چنین برشمرده است:

۱-   مردم در استفاده از رسانه ها دارای هدف و انگیزه هستند. چنین رفتار هدفمندی برای آنها سودمند است و پیامدهایی برای خودشان و جامعه دارد.

۲-   مردم برای برآورده ساختن نیازها یا امیال خود از منابع و محتوای ارتباطی استفاده می کنند. استفاده از رسانه ها به منظور کسب رضایت یا منفعت از جمله جستجوی اطلاعات برای تقلیل شک و تردید و حل مسائل و مشکلات شخصی است.

۳-   عوامل اجتماعی و روانشناختی واسطه رفتار ارتباطی است. رفتار ارتباطی پاسخی به رسانه ها به میانجی وضعیت های اجتماعی و روان شناختی مانند تعامل میان فردی، مقوله اجتماعی و شخصیت است.

۴-   بین رسانه ها و دیگر اشکال ارتباط، برای انتخاب، توجه و استفاده(مخاطب) رقابت وجود دارد. به عبارتی بین اشکال ارتباط رسانه ای و ارتباط میان فردی برای برآورده ساختن نیازها و خواسته ها رابطه وجود دارد.

۵-   در روابط بین رسانه ها و افراد معمولاً افراد در مقایسه با رسانه ها نفوذ و تاثیر گذاری بیشتری دارند.(رابین، ۱۹۹۳:۹۸)

۲-نظریه مخاطبان پراکنده و اقتدار مصرف کننده

نیکولاس آبرکرامبی و بریان لانگهرست واضعان نظریه مخاطبان پراکنده و اقتدار مصرف کننده هستند که نخستین بار به تبیین آن در کتاب مخاطبان(۱۹۹۸) پرداختند. آن دو برآن شدند تا پارادایم جدیدی را برای فهم مصرف رسانه ای پیشنهاد دهند. صاحب نظران نظریه اخیر را برگرفته از نظریه فیسک در باره مقاومت مصرف کننده دانسته اند. طبق نظر فیسک مخاطب بین رویه های درآمیختن و مقاومت با محصول و تولید رسانه ای قرار دارد و به تناسب علائق و گرایش هایش در برابر محصول رسانه ای مقاومت می کند و یا آنکه با آن در می آمیزد.

با توجه به تحولات فنی در قلمرو ارتباطات، مخاطبان رسانه ای امروز به استفاده از فناوری های چند رسانه ای تمایل دارند که زایل کننده اسطوره مخاطب منظم و منضبط است. در مقایسه با نسل های قدیمی تر مخاطبان که با تجربه رسانه های بصری قدرتمند مانند سینما و تئاتر بزرگ شده بودند، امروزه مخاطبان از متون و فناوری های رسانه ای به شکل بسیار پیچیده و پیشرفته استفاده می کنند.

به زعم مبدعان این نظریه؛ "مخاطبان پراکنده در بافت ها و موقعیت های بسیار پراکنده به سر می برند، که ویژگی معمول زندگی روزمره است. به علاوه مخاطبان پراکنده در ذیل پارادایم نمایش/اجرا قرار می گیرند، زیرا آنها در فرایندهای تعاملی نمایش و اجرا از جمله خود شیفتگی سهیم هستند. هدف زندگی مدرن دیدن و دیده شدن است. پارادایم نمایش/اجرا سیلان و انعطلف پذیری شکل گیری هویت را در کانون توجه قرار می دهد."(مهدی زاده۲۵۹: ۱۳۹۱)

"آبرا کرامبی و لانگهرست با اشاره به این که رسانه ها سازنده منابع اصلی فهم و یادگیری جهان فراسوی قلمروهای عادی و همیشگی هستند، بر این اعتقادند که این منابع به طور ماهرانه و خلاقانه  بوسیله مخاطبان پراکنده بویژه هواداران و شیفتگان و تولید کنندگان و جزیی مورد استفاده قرار می گیرند".(مهدی زاده ۱۳۹۱:۲۶۰)

پژوهش های انجام شده پیشین

رفتارهای فرهنگی ایرانیان

یافته های طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی درشهر تهران

طرح مصرف کالاها و فعالیت های فرهنگی از نخستین طرح های ملی در عرصه فرهنگ بود که مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۷۴ در چند شهر کشور انجام شد و بر اساس تجربیات به دست آمده به صورت ملی در سطح شهرهای مرکز استان و مناطق روستایی انجام شد. در گزارش منتشره با عنوان یافته های طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در تهران در بخش مربوط به استفاده از ویدیو(دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰۲: ۱۳۸۱) زمان تماشا، نحوه تهیه نوار ویدیویی، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، ویژگی های فردی استفاده کنندگان از ویدیو و نوع برنامه های مورد علاقه آنها مورد پرسش و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در یافته های تحقیق گویای آن است که در خانواده ای دارای ویدیو با افزایش سن استفاده از ویدیو کاهش می یاید و محصلان بیش از سایر گروهها از آن استفاده می کنند. همچنین با افزایش سن تنوع در برنامه های مورد استفاده کاهش می یابد. این یافته می افزاید؛ با بهبود وضع اقتصادی خانواده ها نسبت داشتن ویدیو افزایش می یابد. نسبت تماشای برنامه های آموزشی و کارتون در گروه اقتصادی متوسط بیشتر و نسبت تماشای موسیقی، شو و مراسم مذهبی کمتر از دو گروه اقتصادی دیگر است. همچنین با افزایش رتبه خانواده ها در منزلت شغلی نسبت داشتن ویدیو و تماشای برنامه های آموزشی از آن افزایش می یابد.

نمونه ای از یافته های تحقیق مزبور در دو جدول پیش‌روی نمودار شده است:

( جدول ۱۰۲۵۸ برگرفته از سئوال ۳۱)سرانه مدت زمان استفاده از امکانات پخش تصویر در هر هفته به تفکیک محل سکونت، جنسیت و تحصیلات

 

 

گزینه‌ها

محل سکونت

جنسیت

تحصیلات

 

کل کشور

شمال شهر

جنوب شهر

مرد

زن

زیر دیپلم

دیپلم

بالای دیپلم

کل جامعه

میانگین

۱۶۵.۹۱

۱۹۷.۳۶

۱۷۳.۴۵

۱۹۸.۵۰

۱۲۸.۳۲

۳۰۷.۱۵

۱۴۹.۵۶

۱۸۴۸۲

میانه

۶۰.۰۰

۶۰.۰۰

۳۰.۰۰

۱۱۷.۵۱

۰.۰۰

۱۳.۰۰

۱۲۰.۰۰

۶۰۰۰۰

انحراف معیار

۳۹۲.۷۹

۴۱۷.۴۰

۴۲۷.۱۴

۳۹۰.۱۶

۳۸۰.۸۵

۵۶۰.۵۱

۲۰۶.۱۶

۴۰۷۴۴

افرادی که از امکانات پخش تصویر استفاده میکنند.

میانگین

۲۸۳.۹۱

۳۵۱.۷۴

۳۴۰.۸۵

۳۱۰.۵۳

۳۱۲.۹۱

۴۵۱.۶۴

۲۱۸.۵۳

۳۲۴۰۲

میانه

۱۲۰.۰۰

۱۸۰.۰۰

۱۸۰.۰۰

۱۷۶.۸۸

۱۲۰.۰۰

۲۴۰.۰۰

۱۵۰.۰۰

۱۸۰۰۰

انحراف معیار

۲۸۱.۱۷

۵۰۶.۹۰

۵۵۰.۳۸

۴۵۱.۵۱

۵۴۶.۵۶

۶۳۰.۹۳

۲۱۷.۰۲

۴۹۶۳۵

(جدول ۱۰۲۵۹ برگرفته از سوال ۳۲) سه اولویت استفاده از امکانات پخش تصویر به تفکیک محل سکونت، جنسیت و تحصیلات

 

 

گزینه ها

 

 

 

موج سوم اسفند ۸۹

 

 

کل شهر

 

 

موج دوم

اسفند ۸۸

 

 

جنسیت

تحصیلات

شمال شهر

جنوب شهر

مرد

زن

زیر دیپلم

دیپلم

بالای دیپلم

فیلم های آموزشی

۲۱.۴%

۱۳%

۱۳.۴%

۱۹.۲%

۹.۴%

۲۴%

۱۸.۹%

۱۶.۵%

۱۷.۷%

فیلم سینمایی ایرانی

۴۱.۳%

۴۴.۵%

۳۶.۲%

۵۰.۴%

۳۵.۳%

۴۹.۱%

۴۸.۳%

۴۳.۲%

۵۷.۸%

فیلم سینمایی خارجی

۲۷.۸%

۲۰%

۳۱.۵%

۱۵%

۱۲.۳%

۲۶.۱%

۳۵%

۲۳.۲%

۳۶.۱%

کارتون

۸.۶%

۱۱.۵%

۹.۳%

۱۱.۴%

۵%

۱۹.۹%

۹.۵%

۱۰.۳%

۱۳%

موسیقی، شو و سرگرمی

۱۴.۳%

۱۲.۵%

۱۱.۷%

۱۵%

۱۰.۸%

۱۶.۷%

۱۳.۲%

۱۳.۲%

۲۸.۵%

مراسم و مجالس مذهبی

۸.۶%

۷.۵%

۸.۲%

۸.۴%

۴.۳%

۸.۴%

۲.۸%

۷.۹%

۱۵.۵%

از امکانات پخش استفاده نمی کنم

۳۸.۲%

۴۲.۸%

۴۷.۱%

۳۴%

۵۷%

۳۰.۳%

۲۹.۳%

۴۰.۹%

۲۷.۲%

سایر

۳.۶%

۱%

۲.۳%

۱.۸%

۲.۳%

۱%

۲.۸%

۴۰.۹%

۶%

 

 

یافته های طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در مناطق روستایی استان تهران

در فصل هشتم گزارش فوق که به چگونگی استفاده از ویدیو اختصاص دارد(دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱۳: ۱۳۸۳)؛ موقعیت اقتصادی- اجتماعی روستا، پایگاه اقتصادی – اجتماعی خانواده، ویژگی فردی اعضای خانواده و مکان تهیه نوار همانند طرح پیشین مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش تصریح شده است؛ صرفاً در ۲۵ درصد خانه های روستایی ویدیو وجود دارد و هرچه فاصله روستا از شهر دورتر شود، دسترسی به نوارهای ویدیویی کمتر می شود. متغیرهای سن، جنس، وضع تاهل، تحصیلات، زبان مادری، وضع فعالیت، شغل و محل اشتغال با میزان استفاده اعضای خانواده از ویدیو تقاطع داده شده است.

طرح بررسی و سنجش شاخص های فرهنگ عمومی کشور(شاخص های غیر ثبتی)

به سفارش شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۸۹ موج سوم بررسی مصرف کالاهای فرهنگی به مطالعه وضعیت فرهنگی شهرها و استان ها تغییر یافت. به این ترتیب تحقیق گسترده ای با طرح تازه در کلیه استان های کشور انجام شد. یافته های این پژوهش با نگاه انتقادی به دو موج گذشته و تجدید نظر در باره پاره ای مفاهیم و مدل های آن به تفکیک هر استان بصورت داخلی انتشار یافت. در مجلد مربوط به شهر تهران؛ تلاش شده است تا امکان مقایسه ساکنان شمال و جنوب شهر تهران فراهم شود. اجرای این پژوهش از طریق ترکیبی از نمونه گیری طبقه بندی چند مرحله ای و خوشه ای انجام گردیده است.

جمعیت شمال(جنوب) شهر

تعداد مصاحبه در شمال(جنوب) شهر=ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ×کل نمونه شهر

جمعیت کل شهر تهران

در این طرح پیمایشی مدت زمان استفاده از امکانات پخش تصویر در هر هفته، به تفکیک محل سکونت، جنس و تحصیلات و نیز سه اولویت استفاده از امکانات پخش تصویر به تفکیک متغیرهای مستقل های پیشین و سه اولویت تماشای انواع فیلم مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش نظر سنجی تلفنی از شهروندان تهرانی پیرامون شبکه نمایش خانگی

مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دی ماه ۱۳۸۹ به نظر سنجی از شهروندان تهرانی پرداخت و مشخصاً کم و کیف سریال های ایرانی شبکه نمایش خانگی را موضع تحقیق قرار داد. "بر اساس یافته های آمارهای ۷/۴۱ درصد پاسخگویان در حد زیاد و ۷/۴۸ درصد در حد کم فیلم ها و سریال های ایرانی یا خارجی را از شبکه های ملی یا ماهواره ای یا به صورت سی و دی وی دی تماشا می کنند. همچنین زنان و مردان تقریباً به یک نسبت بیننده فیلم ها و سریال های ایرانی یا خارجی از رسانه های مختلف هستند.

یافته ها نشان می دهد که بین میزان بیننده فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی از تلویزیون داخلی و تحصیلات پاسخگویان رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد با تحصیلات دبیرستان بیشتر از سایر گروه های تحصیلی(۹/۵۱درصد) و افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد(۶/۲۰) کمتر از سایرین در حد زیاد بیننده فیلم ها و سریال های ایرانی یا خارجی از تلویزیون داخلی هستند. یافته ای آماری گویای آن است که بین میزان بیننده سریال قلب یخی در شبکه نمایش خانگی و سن پاسخگویان رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد؛ به طوری که افراد گروه های سنی ۱۵ تا ۱۸ سال(۱/۴۳ درصد)بیشتر و افراد ۵۶ سال و بالاتر(۴/۶درصد) کمتر از سایر گروه های سنی بیننده سریال قلب یخی در شبکه نمایش خانگی هستند."(مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی،۱۳۸۹:۱۵ و ۱۶)

تاثیر انیمیشن های خارجی برکودکان

مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحقیقی را بر اساس یک جامعه آماری ۵۰۴ نفره انجام داده و تاثیرات انیمیشن های خارجی را بر روی کودکان جامعه آماری تحلیل کرده است. در این تحقیق به میزان تماشای کاتون های عرضه در شبکه نمایش خانگی اشاره شده است.

بخشی از نتایج یافته های این تحقیق عبارتند از:

  • ۳۲/۷درصد پاسخگویان اذعان کرده اند که فرزند آنها روزانه بطور متوسط ۳ ساعت و بیشتر کارتون تماشا می کنند.
  • ۳۹/۶درصد گفته اند فرزندشان بیشتر به کارتون های خارجی علاقه مند است.
  • ۵۱/۲در صد پاسخگویان گفته انداز طریق سی دی های شبکه نمایش خانگی کارتون تهیه می کنند.
  • ۷/۳۹ درصد کارتون مورد علاقه اشان را تام و جری دانسته اند و پس از آن بن تن با ۲/۲۱ درصد، پلنگ صورتی ۷/۱۶درصد، ۱/۹ درصد سیندرلا و .. قرار دارد.
  • ۳۲/۲درصد والدین با بچه هایشان کارتن می بینند.
  • ۶۳/۳درصد والدین راساً برای بچه هایشان کارتون می خرند.
  • ۴۳/۷درصد والدین گفته اند در مواردی مانع تماشای کارتون توسط فرزندشان شده اند. این عده متناسب نبودن کارتون با سن کودک، نداشتن وقت، متناسب نبودن با فرهنگ و خشونت را دلایل اصلی این کار ذکر کرده اند.
  • ۴۱ درصد معتقدند شخصیت های کارتونی بر نحوه گفتار و صحبت کردن فرزندشان تاثیر داشته است.
  • ۵۸/۲درصد ابراز داشته اند فرزندشان علاقه مند به استفاده از کیف و لیوان و ..و وسایلی از این دست با تصویر شخصیت های کارتونی هستند.
  • فقط ۸/۱۴ درصد عنوان کرده اند که کودکان شان مایل به انجام کارهای خارق العاده ای که شخصیت های کارتونی انجام می دهند، هستند.
  • ۴۳/۳ درصد معتقدند فرزندشان تحت تاثیر شخصیت های کارتونی به والدین احترام می گذارند.
  • قط ۷/۱۹ درصد جامعه تحقیق نحوه غذا خوردن فرزندشان را متاثر از کارتون ها می دانند.
  • ۴۷ درصد اظهار داشته اند تحت تاثیر کارتون ها فرزندشان علاقه مند به نگهداری حیوانات خانگی شده اند.
  • ۳۱/۶ درصد پدرها  مادرها اذعان کرده اند که فرزندشان با تماشای کارتون خیال پرداز شده است.
  • ۵۳/۸ درصد پاسخگویان می گویند فرزند دخترشان با تماشای کارتون شایق به موسیقی و نوازندگی شده است.
  • و بالاخره ۲/۵۰ درصد گفته اند بچه هایشان با تماشای کارتون به اطلاعات عمومی اشان اضافه شده است.

(پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۱۳۹۰، گزارش نظر سنجی تلفنی از شهروندان تهرانی در باره انیمیشن های خارجی در شبکه ویدیویی)

گزارش شناخت ویدیو

این گزارش به همت نعمت الله فاضلی در سال ۱۳۷۲ به سفارش مرکز آمار و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تالیف شده است. رویکرد این گزارش بیشتر جنبه توصیفی داشته و به جز یک مقدمه و تاریخچه در باره ویدیو به گفتگو و مصاحبه تفصیلی(پرسشنامه) با تنی چند از شخصیت های فرهنگی و رسانه ای پرداخته است. اهمیت این گزارش به خاطر آزاد شدن فعالیت های ویدیویی در اواخر سال ۱۳۷۱ است.  این تحقیق توصیفی در دو بخش کلی فراهم گردیده بود.:

بخش نخست: بررسی پیرامون تاریخچه، ساخت و توسعه ویدیو درایران و سایر کشورهای جهان و چگونگی وضعیت کنونی آن و همچنین تحلیل جامعه شناختی و فرهنگی از کارکردها و کاربردها و آثار اجتماعی مختلف ویدیو می باشد در پایان این بخش محقق به بررسی شیوه های مناسب بهره وری از ویدیو پرداخته است.

بخش دوم: تحقیقی است میدانی که در آن به یک نظر سنجی گسترده از مسئولین، کارشناسان و صاحبنظران مسائل فرهنگی پرداخته شده است. بررسی مزبور به دو صورت انجام یافته است.:

نخست: از طریق پرسشنامه ۱۷ سوال اساسی پیرامون ویدیو و مسائل فرهنگی خاص آن فراروی صاحبنظران و مسئولین کشور قرار گرفته است.

دوم: از طریق مصاحبه حضوری نزد مسئولین و صاحبنظران، مسائل عمده ویدیو مورد بحث قرار گرفته است. اهمیت این بخش از تحقیق جدای از مباحث کارشناسی آن به جایگاه علمی و اجتماعی پاسخگویان مربوط است.

هدف از سوالات در نهایت رسیدن به دو نکته اساسی بود: نخست تصویر کنونی ویدیو و چگونگی نقش آن در جامعه، دوم اینکه دولت به چه نحوی می تواند ویدیو را از یک پدیده مخرب کنونی به یک پدیده سازنده و مثبت فرهنگی تبدیل نماید.(مقدمه گزارش شناخت ویدیو، مرکز آمار و برنامه ریزی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۲)

تحلیل محتوای فیلم های پرمصرف ویدیویی

به سفارش مرکز پژوهش های بنیادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۴ تحقیقی با عنوان فوق توسط بهروز گرانپایه انجام شد. این تحقیق که در نوع خود نخستین کار پژوهشی در باره محتوای فیلم های شبکه ویدیویی بعد از آزاد سازی آن بود به روش تحلیل محتوا انجام شد. در این تحقیق ۳۰ فیلم مجاز عرضه شده در فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و ۳۰ عنوان فیلم غیر مجاز ایرانی و خارجی مورد بررسی واقع شد.

بخشی از سوالاتی که تحقیق در پی یافتن پاسخ بدانهاست، به این شرح می باشند.:

–   عمده موضوعات طرح شده در فیلم ها چه زمینه هایی را در برمی گیرد؟

–   ارزش های اخلاقی و غیر اخلاقی فیلم ها

–  قهرمانان فیلم ها دارای چه نقشی هستند؟

–  شرایطی که فرد در آن دست به کنش می زند، چیست؟

–  رابطه زن و مرد در فیلم چگونه است؟

– ویژگی های ظاهری شخصیت ها از چه الگویی تبعیت می کند؟

چارچوب نظری تحقیق: برجسته سازی، نیازجویی، هماهنگی و ناهماهنگی شناختی وتزریقی

روش نمونه گیری: با استفاده نمونه گیری احتمالی و سپس غیر احتمالی ۳۰ فیلم پرمصرف توزیع شده شناسایی شد. بر اساس نمونه گیری خوشه ای شهر تهران به شمال، شرق، غرب و جنوب تقسیم شد. سپس از هر بخش۵ منطقه تقسیمات شهری انتخاب و در هر منطقه مراکز اصلی انتخاب شدند.در ادامه نمونه گیری غیر احتمالی به شیوه نمونه گیری سهمیه ای از هر یک از مراکز اصلی که در آنها مراکز عرضه مواد فرهنگی بود، نظر خواهی شد.

تحلیل یافته ها: نشان داد که رابطه میان دو متغیر فیلم های مجاز و غیر مجاز با محتوای فیلم به لحاظ موضوع مدار بودن و رویداد مدار بودن، معنا دار است. به عبارت دیگر با درجه آزادی ۱ و کای اسکور ۵.۴۹ حاصل در سطح ۵ درصد و ۹۵ درصد اطمینان میان مجاز یا غیر مجاز بودن فیلم با رویداد یا موضوع مدار بودن فیلم ها رابطه معنی داری وجود دارد.نتایج نشان داد که بیشتر فیلم های توزیع شده از طریق کانال های مجاز فیلم های موضوعی مدارند و بیشتر فیلم های عرضه شده از مجاری غیر رسمی ماجرا محورند.

محقق متغیر مجاز یا غیر مجاز بودن را با محتوای تبلیغ شده در فیلم جهت سنجش رابطه آنها به آزمون گذارده است. بین دو متغیر ارتباط معناداری یافت شد. در اصل با درجه آزادی ۶ و کای اسکور ۱۱.۰۳۸ و در سطح ۱۰ درصد با ۹۰ درصد اطمینان رابطه مجاز و غیر مجاز بودن فیلم ها و محتوای تبلیغ شده در فیلم ها رابطه وجود دارد.محقق در ادامه پیشنهاداتی را به فرخور وضعیت آن روز شبکه ویدیویی اراه داده است که در این مجال به خاطر تغییر شرایط اجتماعی از ذکر آن خودداری می شود.نمونه ای از یافته های تحقیق در دو جدول پیش‌روی نمودار گردیده است:

جدول دو بعدی رابطه مجاز یا غیرمجاز بودن فیلم با محتوی تبلیغ شده درفیلم

موضوع

مجاز

غیر مجاز

جمع ردیفی

پرداختن به مسائل روز

۷

۷۰

۲۳.۳

۳

۳۰

۱۰

۱۰

۱۶.۷

ترویج رفاه زدگی

۲

۳۳.۳

۶.۷

۴

۶۶.۷

۱۳.۳

۶

۱۰

پرداختن به مسائل قشری خاص

۶

۴۰

۲۰

۹

۶۰

۳۰

۱۵

۲۵

محتوای علمی و آموزشی

۱

۲۵

۳.۳

۳

۷۵

۱۰

۴

۶.۷

خشونت

۱

۱۴.۳

۳.۳

۶

۸۵.۷

۲۰

۷

۱۱.۷

ارائه جنبه های عاطفی زندگی

۱۱

۷۳.۳

۳۶.۷

۴

۲۶.۷

۱۳.۳

۱۵

۲۵

تبلیغ سیاست های تبعیض نژادی

۲

۶۶.۷

۶.۷

۳۳.۳

۳.۳

۳

۵

جمع

۳۰

۵۰

۳۰

۵۰

۶۰

۱۰۰

خی دو=۱۱.۳              df=6     p  بزرگتر از ۰۵/

 

جدول دوبعدی رابطه مجاز یا غیرمجاز بودن فیلم با نوع محتوی

 

جمع ردیفی

غیر مجاز

مجاز

موضوع

تعداد

درصد جمع ردیفی

درصد جمع ستونی

۳۴

۵۶.۷

۱۲

۳۵.۳

۴۰

۲۲

۶۴.۷

۷۳.۳

موضوع مدار

 

۲۶

۴۳.۳

۱۸

۶۹.۲

۶۰

۸

۳۰.۸

۲۶.۷

رویداد مدار

تعداد

درصد

۶۰

۱۰۰

۳۰

۵۰

۳۰

۵۰

جمع

خی ۲= ۵.۴۹             df=1                   p بزرگتر از ۰۱۹/۰

 

بررسی اجمالی پژوهش های صورت گرفته

نگاهی به مفاد پژوهش های انجام شده در سال های گذشته موید این نکته است که عموماً تحقیقات نوعاً به سفارش مراکز دولتی بویژه سازمان ها و مراجعی صورت گرفته است که مسئولیت نظارت بر مصرف کالاهای فرهنگی از جمله ویدیو را بر عهده دارند. به همین خاطر انتظار رویکرد جسورانه و غیر متعارف از تحقیقات فوق به نحوی که ابعاد تازه ای از مسئله ویدیو را کشف و تبیین کند، امر بیهوده ای است. موج سوم تحقیق مصرف کالای فرهنگی که پس از موج های اول(مناطق روستایی) و دوم(مناطق شهری) علیرغم انتقاد از روش و تکنیک دو موج قبلی واجد ابتکارات و یافته های بدیعی نیست.یافته های تحقیقی منتشره بیشتر تلاقی و تقاطع متغیرهای مستقل با استفاده از ویدیو و نیز شاخص های نه چندان مهمی از جمله فیلم ها و ژانرهای مورد علاقه نمونه های آماری و یا مدت استفاده از ویدیو را مورد توجه قرار داده اند. نمونه امروزی تر و منطبق بر اقتضائات آرایش رسانه ای در ایران و جهان دو نمونه نظر سنجی پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات است که تصویر واقع بینانه تری از ویدیو و مصرف رسانه ای آن را از سوی مخاطبان نمودار می سازد. همچنین تحقیق تحلیل محتوای فیلم های پرمصرف ویدیویی آغاز خوبی برای تحقیقاتی از این دست در شبکه ویدیویی ارزیابی می شود.

مراجع استفاده کننده از تحقیق

سازمان های سیاست گذار در امور فرهنگی و هنری، موسسات خصوصی تامین و تولید محتوای ویدیویی، تهیه کنندگان سینما، دانشجویان مدیریت رسانه و مراکز پژوهشی

فرضیه های پیشنهادی تحقیق

۱)     بین درآمد افراد با تماشای نسخه ویدیویی فیلم ها رابطه معناداری وجود دارد.

۲)     ترجیح مردم برای تماشای فیلم در خانه ارتباط چندانی با وضع درآمدی آنها ندارد.

۳)     اشکال و روش های تماشای فیلم به اقتضای فناوری تغییر یافته و به تماشای نسخه لوح فشرده فیلم خلاصه نمی شود.

۴)     برخلاف گذشته منابع تهیه و تامین فیلم در بین افراد مجاری متعدد و متنوعی می باشد.

۵)     ناتمام ماندن بعضی از سریال های ویدیویی سبب سلب اعتماد مخاطبان و کاهش تیراژ سریال ها و خرید ویدیو می شود.

۶)     خرید نسخه اصلی فیلم ها مورد تاکید اقشاری از مردم است.

۷)     از دید جامعه آماری رسانه ویدیو و تلویزیون از حیث کیفیت محصول هیچکدام بر دیگری ترجیح ندارد.

 فصل سوم-روش تحقیق

روش تحقیق

تحقیق حاضر از نوع همبستگی(رابطه ای) است که برای اجرای آن از دو روش معمول اسنادی(کتابخانه ای) و میدانی (پیمایشی) سود برده می شود. متغیرها در سطح فردی(پاسخگویان و تکمیل کنندگان پرسشنامه) مورد سنجش قرار خواهند گرفت. بنابراین واحد تحلیل نیز فرد می باشد.

ابزار مشاهده

مصاحبه و استفاده از پرسشنامه خواهد بود.

جامعه آماری

جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه افراد ۱۴ تا ۵۵ ساله ساکن در شهر تهران به جز مناطق حاشیه ای آن است. افرادی که در این تحقیق مورد پرسش قرار گرفته اند، شهروندانی هستند که علاقه و اشتیاق آنها برای تماشای فیلم احراز شده است. به تعبیر روشن تر با توجه به توزیع پرسشنامه در مراکز خرید فیلم ویدیویی و نیز سینماهای منتخب، نتایج این تحقیق برای جامعه علاقه مندان به فیلم که با خرید فیلم یا با مراجعه به سینما، تمایل خود به فیلم را عینیت بخشیده اند و خواهند بخشید، تاحد زیادی قابل تعمیم است.محدوده زمانی این تحقیق آذر و دیماه ۱۳۹۲ می باشد.

حجم نمونه ها و روش نمونه گیری

با استفاده نمونه گیری احتمالی و سپس غیر احتمالی مراکز نسبتاً پر رونق فروش فیلم یعنی فروشگاه های تخصصی فیلم و نیز فروشگاه های محلی(سوپر مارکت ها)، سینما و اموزشگاه آزاد سینمایی شناسایی شد. بر اساس نمونه گیری خوشه ای شهر تهران به شمال، شرق، غرب و جنوب تقسیم شد. سپس در هر چهار منطقه جغرافیایی شهر تهران مراکز مورد نظر انتخاب مراکز اصلی انتخاب شدند.

در ادامه نمونه گیری غیر احتمالی به شیوه نمونه گیری سهمیه ای از هر یک از مراکز اصلی که در آنها مراکز عرضه مواد فرهنگی بود، نظر خواهی شد.

محدودیت‌ها

مراجعه اندک خریداران فیلم به فروشگاه های محلی در قیاس با فروشگاه های تخصصی مستلزم صرف وقت زیاد برای حضور در فروشگاه های محلی است که معمولاً به خاطر فضای کوچک این مراکز، فروشندگان تمایل زیادی به استمرار حضور محقق در این مراکز ندارند. بر این اساس حجم پرسشنامه های تکمیل شده در فروشگاه های تخصصی، آموزشگاه ها و سالن های انتظار سینماها به مراتب بیش از پرسشنامه های دریافت شده از سطح محلات است. بکارگیری نیروی بیشتر و صرف هزینه لازم به اینگونه تحقیقات می تواند، اعتبار بیشتری بخشد و احتمال سوگیری آن را کمتر سازد.

علیرغم اصلاحات به عمل آمده در پرسشنامه اولیه طی انجام پیش آزمون، به نظر می رسد پرسشنامه نهایی بازهم نیازمند تامل و تدقیق بیشتر است که مجال محدود کنونی چنین فرصتی را فراهم نساخت.

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

در این تحقیق از آزمون ناپارامتری خی-دو استفاده شده است. همچنین برای پی بردن به وجود یا عدم وجود رابطه بین دو یا چند متغیر از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده به عمل آمده است.

فصل چهارم- یافته های تحقیق

کل پرسشنامه های تکمیل شده ۲۷۸ بوده است.

سن افراد نمونه

از ۲۷۸ نفر از شرکت کنندگان در این پژوهش، ۲۶۰ نفر سن خود را اعلام کرده اند. میانگین سن افراد شرکت کننده ۳۰.۶۵ است و کمترین سن ۱۴ و بیشترین سن ۶۶ سال است.

سن

 

تعداد پاسخ داده

۲۶۰

تعداد پاسخ نداده

۲۷

میانگین سن

۳۰.۶۵

کمترین سن

۱۴

بیشترین سن

۶۶

جدول زیر نشان می دهد که بیشترین فراوانی در رده ۲۶ تا ۳۵ سال با ۳۳.۱ درصد می باشد.

رده سنی

تعداد

درصد

 

۱۴ تا ۲۵

۹۰

۳۱.۴

۲۶ تا ۳۵

۹۵

۳۳.۱

۳۶ تا ۴۵

۵۲

۱۸.۱

۴۶ تا ۶۶

۲۳

۸.۰

 

پاسخ نداده

۲۷

۹.۴

  کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

جنسیت

از ۲۷۸ نفر از شرکت کنندگان در این پژوهش، ۴۵.۶ درصد مرد و ۵۱.۲ درصد زن بوده اند.

جنسیت

تعداد

درصد

 

مرد

۱۳۱

۴۵.۶

زن

۱۴۷

۵۱.۲

 

پاسخ نداده

۹

۳.۱

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

تحصیلات

۵.۶ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش، تحصیلات زیر دیپلم داشتند، ۱۹.۵ درصد دارای مدرک دیپلم، ۱۴.۳ درصد دارای مدرک کاردانی، ۳۳.۸ درصد دارای مدرک کارشناسی و ۲۲ درصد دارای مدرک بالاتر بودند.

تحصیلات

تعداد

درصد

 

zirediplom

۱۶

۵.۶

diplom

۵۶

۱۹.۵

kardani

۴۱

۱۴.۳

karshenasi

۹۷

۳۳.۸

balater

۶۳

۲۲.۰

 

پاسخ نداده

۱۴

۴.۹

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

شاغل

۶۶.۶ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش، شاغل و ۳۳.۴ دارای شغل نبودند.

شاغل

تعداد

درصد

 

بله

۱۹۱

۶۶.۶

نه

۹۶

۳۳.۴

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

درآمد

از افراد شاغل ۹.۸ درصد درآمد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان داشتند، ۲۳.۳ درصد از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان، ۲۳.۷ درصد از یک تا دو میلیون تومان، ۵.۹ درصد بیش از دو میلیون تومان درآمد داشتند و ۳.۸ درصد به این سوال پاسخ ندادند.

درآمد

تعداد

درصد

 

درآمدی ندارم (غیرشاغل)

۹۶

۳۳.۴

کمتر از ۵۰۰ هزار تومان

۲۸

۹.۸

از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان

۶۷

۲۳.۳

از یک تا دو میلیون تومان

۶۸

۲۳.۷

بیش از دو میلیون تومان

۱۷

۵.۹

 

پاسخ نداده

۱۱

۳.۸

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال دوم

همانطور که در جدول زیر آمده است ۱۹.۲ درصد از شرکت کنندگان، اصلا فیلمی را از طریق ویدیو در ماه تماشا نمی کنند. از بین کسانی که در ماه فیلم از طریق ویدیو در ماه تماشا میکنند، تقریبا فراوانی گروه ۲ تا ۳ عنوان با ۶ تا ۱۰ عنوان برابر است.

در ماه چند عنوان فیلم یا سریال از طریق ویدیو تماشا می کنید؟

گزینه های سوال دوم

تعداد

درصد

 

نمی بینم

۵۵

۱۹.۲

۱ عنوان

۴۸

۱۶.۷

۲ تا ۳ عنوان

۶۴

۲۲.۳

۴ تا ۵ عنوان

۵۳

۱۸.۵

۶ تا ۱۰ عنوان

۶۲

۲۱.۶

 

پاسخ نداده

۵

۱.۷

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال سوم

همانطور که در جدول زیر آمده است بیشترین فراوانی مربوط به گزینه خیلی کم با  34.5 درصد است. جمع فراوانی دو گزینه کمتر از متوسط ۵۵.۴ درصد است، درحالیکه جمع دو گزینه بیشتر از متوسط ۱۳.۶ درصد است.

شبکه مجاز ویدیویی کشور چه میزان از نیاز شما را به فیلم و سریال تأمین می کند؟

سوال سوم

تعداد

درصد

 

خیلی کم

۹۹

۳۴.۵

کم

۶۰

۲۰.۹

متوسط

۸۱

۲۸.۲

زیاد

۳۰

۱۰.۵

خیلی زیاد

۹

۳.۱

 

پاسخ نداده

۸

۲.۸

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال چهارم

همانطور که در جدول زیر آمده است ۴۰.۱ درصد از افراد شرکت کننده، اصلا هزینه ای در ماه برای خرید فیلم ویدیویی نمی کنند درحالیکه ۵۹.۶ درصد افراد ماهانه برای خرید فیلم ویدیویی هزینه می کنند.

در ماه چقدر برای خرید فیلم ویدیویی هزینه می کنید؟

سوال چهارم

تعداد

درصد

 

هزینه نمی کنم

۱۱۵

۴۰.۱

کمتر از ده هزار تومان

۸۲

۲۸.۶

بیش از ده هزار تومان و بیشتر

۵۲

۱۸.۱

بیش از ۲۰ هزار تومان و بیشتر

۳۷

۱۲.۹

 

پاسخ نداده

۱

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال پنجم

همانطور که در جدول زیر آمده است بیشترین فراوانی مربوط به گزینه زیاد با  25.8 درصد است. جمع فراوانی دو گزینه کمتر از متوسط ۲۴.۷ درصد است، درحالیکه جمع دو گزینه بیشتر از متوسط ۵۴.۰ درصد است.

خرید نسخه اصلی فیلم های ویدیویی (به جای نسخه کپی)تا چه میزان برای شما اهمیت دارد؟ 

سوال پنجم

تعداد

درصد

 

خیلی کم

۴۲

۱۴.۶

کم

۲۹

۱۰.۱

متوسط

۵۹

۲۰.۶

زیاد

۸۱

۲۸.۲

خیلی زیاد

۷۴

۲۵.۸

 

پاسخ نداده

۲

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال ششم

همانطور که در جدول زیر آمده است ۴۲.۲ درصد از شرکت کنندگان فیلم های مورد علاقه خود را از فروشگاه های محلی تهیه می کنند و ۷ درصد از دست فروشان خریداری می کنند و ۱۱.۵ درصد از تمام روش ها استفاده می کنند.

منبع اصلی تهیه فیلم های مورد علاقه شما کجاست؟

سوال ششم

تعداد

درصد

 

فروشگاه های محلی

۱۲۱

۴۲.۲

امانت از دوستان و فامیل

۷۴

۲۵.۸

دانلود از اینترنت

۳۰

۱۰.۵

دست فروشان

۲۰

۷.۰

همه موارد

۳۳

۱۱.۵

 

پاسخ نداده

۹

۳.۱

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال هفتم

معمولا فیلم ها به چه صورت به دست شما می رسند؟

سوال هفتم

تعداد

درصد

 

۱

۱۶۰

۵۵.۷

۲

۵۳

۱۸.۵

۳

۱۲

۴.۲

۴

۱۴

۴.۹

۵

۳۷

۱۲.۹

 

پاسخ نداده

۱۱

۳.۸

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال هشتم

در صورتی که تماشای نسخه ویدیویی فیلم ها را در خانه را به سینما ترجیح می دهید، دلیل آن چیست؟

سوال هشتم

تعداد

درصد

 

۱

۵۶

۱۹.۵

۲

۹۷

۳۳.۸

۳

۷۰

۲۴.۴

۴

۹

۳.۱

۵

۲۰

۷.۰

 

پاسخ نداده

۳۵

۱۲.۲

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال نهم

ناتمام ماندن بعضی از سریال های شبکه ویدیویی(قهوه تلخ، قلب یخی) تاثیری در تهیه و تماشای دیگر سریال های شبکه ویدیویی داشته است؟

سوال نهم

تعداد

درصد

 

۱

۶۵

۲۲.۶

۲

۱۴۴

۵۰.۲

۳

۷۰

۲۴.۴

 

پاسخ نداده

۸

۲.۸

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال دهم

دانلود فیلم و سریال های ایرانی شبکه ویدیویی را به تهیه و خرید نسخه ویدیویی آنها ترجیح می دهید؟

سوال دهم

تعداد

درصد

 

۱

۴۵

۱۵.۷

۲

۱۵۱

۵۲.۶

۳

۲۲

۷.۷

۴

۵۷

۱۹.۹

 

پاسخ نداده

۱۲

۴.۲

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال یازدهم

به نظر شما حضور هنرمندانی که در تلویزیون ممنوع التصویر هستند، عاملی برای تماشای برنامه های آنها در شبکه ویدیویی به شمار می رود؟

دانلود فیلم و سریال های ایرانی شبکه ویدیویی را به تهیه و خرید نسخه ویدیویی آنها ترجیح می دهید؟

سوال یازدهم

تعداد

درصد

 

۱

۶۹

۲۴.۰

۲

۵۰

۱۷.۴

۳

۷۲

۲۵.۱

۴

۵۶

۱۹.۵

۵

۲۵

۸.۷

 

پاسخ نداده

۱۵

۵.۲

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال دوازدهم

چه عواملی در خرید نسخه ویدیویی فیلم ها و سریال های ایرانی برای شما تعیین کننده است؟

سوال دوازدهم

تعداد

درصد

 

هنر پیشه مورد علاقه

۵۰

۱۷.۴

کارگردان

۴۲

۱۴.۶

تبلیغ

۱۵

۵.۲

موضوع و جذابیت فیلم

۹۶

۳۳.۴

توصیه دیگران

۳۳

۱۱.۵

هنر پیشه مورد علاقه- کارگردان

۷

۲.۴

هنر پیشه مورد علاقه- موضوع و جذابیت فیلم

۳

۱.۰

کارگردان- موضوع و جذابیت فیلم

۱۱

۳.۸

کارگردان- توصیه دیگران

۱

تبلیغ- موضوع و جذابیت فیلم

۲

موضوع و جذابیت فیلم- توصیه دیگران

۴

۱.۴

هنر پیشه مورد علاقه- کارگردان- تبلیغ

۲

هنر پیشه مورد علاقه- کارگردان- موضوع و جذابیت فیلم

۳

۱.۰

هنر پیشه مورد علاقه- تبلیغ- موضوع و جذابیت فیلم

۱

کارگردان- تبلیغ-موضوع و جذابیت فیلم

۲

کارگردان-  موضوع و جذابیت فیلم- توصیه دیگران

۱

هنر پیشه مورد علاقه- کارگردان- موضوع و جذابیت فیلم- توصیه دیگران

۳

۱.۰

هنر پیشه مورد علاقه- کارگردان- تبلیغ- موضوع و جذابیت فیلم- توصیه دیگران

۱

 

پاسخ نداده

۱۰

۳.۵

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال سیزدهم

تا چه اندازه فیلم و سریال های شبکه ویدیویی دست شما را برای انتخاب فیلم و برنامه از بین رسانه های موجود بازتر  کرده است.؟

سوال سیزدهم

تعداد

درصد

 

۱

۳۶

۱۲.۵

۲

۵۹

۲۰.۶

۳

۱۱۸

۴۱.۱

۴

۴۱

۱۴.۳

۵

۱۹

۶.۶

 

پاسخ نداده

۱۴

۴.۹

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

سوال چهاردهم

به نظر شما تفاوت بین محصولات شبکه رسمی ویدیو(نمایش خانگی) و تلویزیون کشورمان در چیست؟

سوال چهاردهم

تعداد

درصد

 

۱

۲۷

۹.۴

۲

۴۸

۱۶.۷

۳

۱۶

۵.۶

۴

۶۲

۲۱.۶

۵

۱۲۲

۴۲.۵

 

پاسخ نداده

۱۲

۴.۲

کل

۲۸۷

۱۰۰.۰

 تحلیل های آماری

تحلیل های آماری

در این پایان نامه از آزمون ناپارامتری خی-دو استفاده می شود. همچنین برای پی بردن به وجود یا عدم وجود رابطه بین دو یا چند متغیر از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می شود

رابطه درآمد با سوال چهارم

با توجه به مقدار خی-دو و سطح معنی داری به دست آمد، رابطه بین درآمد با سوال چهارم در سطح ۰.۰۵ معنی دار نمی باشد. یعنی نمی توان وجود رابطه بین این دو را تایید کرد. درنتیجه می توان گفت که بین درآمد و میزان هزینه ماهانه برای خرید فیلم ویدیویی رابطه وجود ندارد.  دلیل این مطلب آن است که جامعه تحقیق فارغ از میزان درآمد ماهانه خود بالقوه و بالفعل تامین نیازهای فرهنگی خود را بر دیگر حوائج خویش ترجیح می دهند. به یاد داشته باشیم جامعه آماری کسانی هستند که در محیط فرهنگی مورد پرسش قرار گرفته و از قبل جهت گیری خود را برای مصرف رسانه ای نمودار ساخته اند.

نتایج آزمون خی دو

 

مقدار

درجه آزادی

سطح معنی داری

خی دو (کای اسکوئر)

۱۵.۷۸۴

۱۲

.۲۰۱

    

رابطه درآمد با سوال هشتم

در سوال هشتم پرسیده شده بود که اگر  تماشای نسخه ویدیویی فیلم ها را در خانه به سینمارفتن ترجیح می دهید، دلیل آن چیست؟ آنطور که از یافته ها برمی آید، برای جامعه آماری دلیل اقتصادی عامل تعیین کننده ای نیست. همانطور که در نمایه آماری سوال هشتم پیداست؛ نداشتن فرصت برای رفتن به سینما و نیز لذت بیشتر از تماشای فیلم در جمع خانواده، سبب ترجیح دیدن فیلم در خانه است و ارتباط وثیقی با درآمد افراد ندارد. با توجه به مقدار خی-دو و سطح معنی داری به دست آمد، رابطه بین درآمد با سوال هشتم در سطح ۰.۰۵ معنی دار نمی باشد. یعنی نمی توان وجود رابطه بین این دو را تایید کرد. درنتیجه می توان گفت که بین درامد و سوال هشتم رابطه وجود ندارد.

نتایج آزمون خی دو

 

مقدار

درجه آزادی

سطح معنی داری

خی دو (کای اسکوئر)

۱۷.۱۰۶

۱۶

.۳۷۹

    

رابطه سوال هفتم با سوال دهم

در سوال هفتم پرسیده شده بود که فیلم ها معمولاً به چه فرمت و قالبی صورت به دست جامعه آماری می رسد؟ در سوال دهم پرسیده شده بود که دانلود آثار مجاز شبکه ویدیویی به تهیه نسخه اصلی آنها ترجیح دارد یا خیر؟ با توجه به مقدار خی-دو و سطح معنی داری به دست آمد، رابطه بین سوال هفتم با سوال دهم در سطح ۰.۰۵ معنی دار می باشد. یعنی می توان وجود رابطه بین این دو را تایید کرد. درنتیجه می توان گفت که بین سوال هفتم با سوال دهم رابطه وجود دارد. یافته ها حکایت از آن دارد که ترجیح مخاطب تحقیق، تهیه نسخه اریژینال محصول و حتی الامکان پرهیز از دانلود به عنوان هنجاری غیر متعارف است.

نتایج آزمون خی دو

 

مقدار

درجه آزادی

سطح معنی داری

خی دو (کای اسکوئر)

۳۳.۸۷۲

۱۲

.۰۰۱

ضریب همبستگی اسپیرمن

-.۰۸۲

.۰۶۹

رابطه سوال پنجم با سوال ششم

با توجه به مقدار خی-دو و سطح معنی داری به دست آمد، رابطه سوال پنجم با سوال ششم در سطح ۰.۰۵ معنی دار می باشد. یعنی می توان وجود رابطه بین این دو را تایید کرد. درنتیجه می توان گفت که بین سوال پنجم با سوال ششم رابطه وجود دارد. سوال پنچم در باره اهمیت داشتن خرید نسخه اصلی محصولات شبکه بود و سوال ششم منابع تامین فیلم برای جامعه آماری بود. یافته ها حکایت از آن دارد که نظر به اهمیت استفاده از نسخه اصلی فیلم ها به همان نسبت تهیه و خرید فیلم از فروشگاه های محلی به عنوان مراکز عرضه نسخه اصلی فیلم ها اولویت می یابد.

نتایج آزمون خی دو

 

مقدار

درجه آزادی

سطح معنی داری

خی دو (کای اسکوئر)

۴۷.۴۰۸

۱۶

.۰۰۰

ضریب همبستگی اسپیرمن

-.۲۷۲

.۰۵۹

رابطه سوال پنجم با سوال هفتم

نتایج آزمون خی دو

 

مقدار

درجه آزادی

سطح معنی داری

خی دو (کای اسکوئر)

۶۳.۷۰۷

۱۶

.۰۰۰

ضریب همبستگی اسپیرمن

-.۳۸۴

.۰۵۳

با توجه به مقدار خی-دو و سطح معنی داری به دست آمد، رابطه سوال پنجم با سوال هفتم در سطح ۰.۰۵ معنی دار می باشد. یعنی می توان وجود رابطه بین این دو را تایید کرد. درنتیجه می توان گفت که بین سوال پنجم با سوال هفتم رابطه وجود دارد.  سوال پنجم اشاره به حائز اهمیت بودن تهیه نسخه اصلی محصولات و سوال هفتم نوع فرمت محصولی است که به دست افراد می رسد. در این بخش نیز به میزان تعهد جامعه آماری در قبال حفظ حقوق ناشران، استفاده از فرمت دی وی دی منتشر شده افزایش می یابد.

رابطه سوال پنجم با سوال دهم

با توجه به مقدار خی-دو و سطح معنی داری به دست آمد، رابطه سوال پنجم با سوال دهم در سطح ۰.۰۵ معنی دار می باشد. یعنی می توان وجود رابطه بین این دو را تایید کرد. درنتیجه می توان گفت که بین سوال پنجم با سوال دهم رابطه وجود دارد. سوال پنجم اشاره به حائز اهمیت بودن تهیه نسخه اصلی محصولات از دید جامعه آماری است. در سوال دهم پرسیده شده بود که دانلود آثار مجاز شبکه ویدیویی به تهیه نسخه اصلی آنها ترجیح دارد یا خیر؟ به سیاق یافته های پیشین؛ بین توسل به دانلود به عنوان روشی غیر قانونی(در مورد آثار مجاز) و میزان حائز اهمیت دانستن استفاده از نسخه اصلی فیلم ها رابطه معکوس وجود دارد. هر قدر برای کاربر استفاده از نسخه اصلی محصول بی اهمیت باشد، توسل به دانلود افزایش می یابد.

نتایج آزمون خی دو

 

مقدار

درجه آزادی

سطح معنی داری

خی دو (کای اسکوئر)

۳۱.۷۰۸

۱۲

.۰۰۲

ضریب همبستگی اسپیرمن

-.۰۰۸

.۰۶۱

 

رابطه سوال سوم با سوال سیزدهم

در سوال سوم پرسیده شده بود که شبکه ویدیویی تا چه حد نیاز شما را به فیلم و سریال تامین می کند؟ در سوال سیزدهم سوال اصلی این بود که شبکه ویدیویی تا چه حد دست شما را برای انتخاب فیلم و برنامه در بین رسانه های موجود بازتر کرده است. با توجه به مقدار خی-دو و سطح معنی داری به دست آمد، رابطه سوال سوم با سوال سیزدهم در سطح ۰.۰۵ معنی دار می باشد. یعنی می توان وجود رابطه بین این دو را تایید کرد. درنتیجه می توان گفت که بین سوال سوم با سوال سیزدهم رابطه وجود دارد.؟ یافته ها نشان داد؛ به هر میزان که شبکه در تامین سلیقه و پسند مخاطب موفق تر عمل کند به همان نسبت امکان انتخاب محصول را برای مخاطب در بین رسانه های موجود، بازتر می کند.

نتایج آزمون خی دو

 

مقدار

درجه آزادی

سطح معنی داری

خی دو (کای اسکوئر)

۶۹.۲۶۷

۱۶

.۰۰۰

ضریب همبستگی اسپیرمن

.۳۹۴

.۰۵۴

 فصل پنجم- خلاصه و پیشنهادات

نتیجه گیری

کاهش شمار تماشاگران فیلم در سالن های سینما به معنی قطع رابطه مردم با تولیدات سینمایی کشورمان نیست. هر روزه انبوه بینندگان از طریق مجاری رسمی و غیر رسمی بیننده محصولات رسانه ای به نام شبکه ویدیویی در ایران هستند. رسانه ای که به دلیل ممنوعیت شبکه های خصوصی تلویزیون در ایران موقعیت ممتازی یافته است. این رسانه بر خلاف رویه معمول خود صرفاً به بازنشر فیلم ها و سریال های تلویزیونی پخش شده و به نمایش درآمده نیست، بلکه خود نیز محملی برای تولید انواع برنامه های نمایشی است. به دلیل عدم عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون کپی رایت، هنجار کپی محصولات خارجی به آثار ایرانی نیز سرایت یافته و سبب شده است تا ریسک سرمایه گذاری در سینما و ویدیوی ایران بسیار بالا برود. لوح فشرده امروز ه یکی از محمل های اصلی عرضه محتوا در شبکه ویدیویی است. محملی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته منسوخ شده و در فضاهای مجازی نظیر؛ اینترنت(vod) و ip media  بروز یافته است. اینگونه فناوری ها ضمن آنکه متاثر از تغییر سبک زندگی و تنوع شیوه های تماشای فیلم هستند، امنیت بیشتری به صیانت از حقوق مادی و معنوی سازندگان می بخشند. در این تحقیق کوشیده شد تا ضمن تصریح بر مجاری متنوع دسترسی به فیلم و تصویر، گرایش در حال تغییر مخاطبان علاقمند به سینما به تماشای فیلم، نشان داده شود تا موسسات ناشر ویدیویی برنامه ریزی برای تغییر فرمت عرضه محصول را مد نظر قرار دهند. همچنین محرز گردید که در بین جامعه آماری تحقیق صورت گرفته، سطح درآمد ماهانه عامل محدود کننده ای برای تماشای ویدیو نیست. ارزانی کالای ویدیو در ایران در قیاس با محصولات غذایی و نرخ تورم از سویی و اشتیاق مخاطبان به مصرف رسانه ای، سبب رونق نسبی ویدیو در ایران است. یافته این تحقیق نشان داد که ویدیو وتلویزیون فی نفسه بر یکدیگر ترجیح و مزیتی ندارند و مخاطب به اعتبار کیفیت محصول دست به انتخاب آن میزند.

پیشنهادات

۱-همانطور که از یافته های تحقیق برمی آید. به تبع تغییر سبک زندگی علاقمندان به فیلم و سینما شیو ه ها و عادات فیلم دیدن تغییر کرده و تغییرات سریع فناوری نیز راهها و امکانات تازه ای را پیش روی کاربران قرار داده است. از این رو دولت می بایست بستر لازم را برای عرضه محتوای تصویری بر فضای مجازی فراهم نماید و بداند همانطور که تولید مواد خام نگاتیو و پزتیو در سینمای آنالوگ متوفق شد، تولید لوح فشرده نیز به تبع حذف آن در کشورهای صنعتی دیر یا زود در ایران نیز به فراموشی سپرده خواهد شد. ناشران فیلم های ویدیویی نیز باید درصدد ارائه آثار سینمایی در قالب ها و مجاری متنوعی به جز لوح فشرده باشند.

۲-قیمت نازل ویدیو در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان خوشبختانه علاقمندان به فیلم و سینما را از تهیه آن بازنداشته است و این نگره که در شرایط عسرت اقتصادی کالای فرهنگی از سبد خرید مردم حذف می شود، حداقل در باره علاقمندان به سینما چندان صادق نیست. پاسخ این اعتماد از سوی اهالی سینما و برنامه سازان آن این است که به کیفیت آثارشان عمق و غنای بیشتری بخشند.

۳-برخلاف تصور انحصارجویانه حاکم بر بعضی از مدیران رسانه ملی؛ نمایش خانگی با ساخت و عرضه سریال و سایر تولیدات اختصاصی، تعرضی به صدا و سیما نکرده و جامعه تحقیق بصورت مطلق دو رسانه مزبور را رد یا تایید نکرده و بر این عقیده هستند که هر دو رسانه می توانند محملی برای عرضه محصول جذاب باشند. به این خاطر صدا و سیما نباید برای تبلیغ و اطلاع رسانی تولیدات نمایش خانگی مانع تراشی کند و حتی با دریافت هزینه پذیرای سفارش های تبلیغی آن نباشد.

۴- فرهنگ خرید نسخه اصلی فیلم به مرور در حال تبدیل شدن به یک هنجار است و سوای تهدیداتی که متوجه شبکه و محصولات آن است، جامعه آماری نسبت به این موضوع حساس است و دغدغه تهیه نسخه اصلی فیلم های شبکه را دارد. به همین خاطر اهتمام شایسته برای فرهنگ سازی از سوی دستگاه های آموزشی و فرهنگی بویژه اقشار کودک و نوجوان ضروری احساس شده تا استفاده از نسخه کپی فیلم های ایرانی نزد هموطنان به عنوان کاری قبیح، به حساب آید.

منابع

–   مهدی زاده سید محمد( ۱۳۹۱)، نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران:انتشارات همشهری

–   مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی، تهران:پژوهشگاه فرهنگ، هنر  و ارتباطات،گزارش نظر سنجی تلفنی از شهروندان تهرانی پیرامون شبکه نمایش خانگی(۱۳۸۹)، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

– دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،رفتارهای فرهنگی ایرانیان(۱۳۸۳) یافته های طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در مناطق روستایی استان تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

– دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رفتارهای فرهنگی ایرانیان(۱۳۸۱) یافته های طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی درتهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

– ویندال، سون، بنوسیگنایزر، جین اولسون ۱۳۷۶کاربرد نظریه های ارتباطات ترجمه علیرضا دهقان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

–   شورای فرهنگ عمومی کشور(۱۳۸۹) ، طرح بررسی و سنجش شاخص های فرهنگ عمومی(شاخص های غیر ثبتی)، چاپ نشده

–  مک کوایل دنیس (۱۳۸۵)مخاطب شناسی ترجمه مهدی منتظر قائم،چاپ سوم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

–   فاضلی نعمت الله ۱۳۷۲، شناخت ویدیو، مرکز آمار و برنامه ریزی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ نشده

–   گرانپایه بهروز، ۱۳۷۴، تحلیل محتوای فیلم های پرمصرف ویدیویی، مرکز پژوهش های بنیادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ نشده

–   www.cinema-daily.ir

 

 

 

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید