فیلم سینمایی “پیمان” حاصل کار تیمی عمدتاً شهرستانی است ولی بومی نیست. علاوه بر اینکه نویسندگان، کارگردان، تدوین گر، تصویر بردار و بخشی از عوامل فنی، گیلانی هستند، بسیاری از کارهای فنی فیلم هم به تبع محل فیلمبرداری، در استان گیلان انجام شده است.
تلاش تصویر بردار برای ارائه منظری شیک و امروزین از شهرهای رشت و انزلی در نوع خود قابل تحسین است. “پیمان” چشم نواز بودنش را مدیون نماها و کادر بندی و نورپردازی نادر معصومی است. تصویر بردار و عکاسی که خاستگاهی شهرستانی دارد و عمده پروژه های سینمایی او در لوکیشن های شمال بوقوع پیوسته اند. ورای تصویر برداری خوب اثر، قصه فیلم چنگی به دل نمی زند و ملودرامی فاقد عمق و تاثیر است.
تشبیه فضا و مناسبات شخصیت ها به فیلم های هندی از آن روست که پرداخت داستان و شخصیت ها به دم دست ترین شکل ممکن انجام شده و روابط بین دخترها و پسرها در چارچوب هنجارها و عرف غالب جامعه ما بویژه در شهرستان ها قرار نمی گیرد. یکی از نقاط عطف فیلمنامه متهم شدن مرد داستان(فروتن) به هرزگی و تجاوز به دختری معصوم است که سبب خودکشی وی شده است. کشف نامه ای از همان دختر که از سوی خواهرش صورت می گیرد، مهر تاییدی بر بی گناهی مرد می زند و سوء تفاهمات برای خواهر متوفی که دل در گروی مرد دارد، برطرف می شود. از آن پس کارگردان به هر تمهیدی از روبرو شدن مرد و معشوقه اش تا سکانس پایانی فیلم جلوگیری می کند و زمانی آن دو چشم در چشم می شوند که دختر با مرد دیگری ازدواج کرده و صاحب فرزندی نیز شده است.!
چهل و نهمین فیلم شبکه با لوگوی دو موسسه خودنمایی می کند. کیمیانما و رسانه های تصویری.
اضافه کردن نظر