روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۱۲

پنجشنبه بازار ۱۲

ژانر محبوب سیاسی

هفته گذشته بسیاری از مردم بیش از آنکه به فکر دیدن فیلم و سریال در تلویزیون و سینما و ویدیو باشند، کنجکاوانه اخبار و گرارش های رسانه ها در باره حضور هیات ایرانی در مقر سازمان ملل را دنبال می کردند. برای مردم نتیجه مذاکرات رییس جمهور و وزیر خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی و دیدار احتمالی و تصادفی روسای جمهور ایران و آمریکا، اهمیتی به مراتب بیش از تماشای قسمت آخر سریال ویلای من و گذشته اصغر فرهادی بود.

ایرانی ها فعلاً همذات پنداری باشخص اول دیپلماسی ایران دکتر ظریف را ترجیح می دهند به سوپر استارهای سینمای وطنی! و مایلند ابتکارات او را دنبال کنند. مردی که کماکان در فیس بوک فعال است. در نیویورک دست همتای ترک خود را می گیرد و برای مصون ماندن از دستگاه های شنود احتمالی، در فضای باز کاخ سازمان ملل با او قدم زنان در باره مهمترین مسائل مورد علاقه گپ می زند تا حسابی لج شیوخ کشورهای گوگوری مگوری عرب را در آورد و آنسوتر آمریکایی ها و اسرائیل های عصبی و شگفت زده را آچمز کند.

چه میکنه این مدیری!

در آخرین سری عرضه شده مجموعه "ویلای من" مهران مدیری باز هم مقابل دوربین می نشیند و این بار با اعتماد به نفسی مثال زدنی و سری برافراشته به مخاطب حالی می کند که دیدی به قولم و همه تعهداتم عمل کردم. مدیری یادش رفته است؛ او برای کاری که باید انجام می داده و درست هم انجام می داده، منتی بر سر علاقمندانش ندارد و اصلاً لازم نیست توضیحی در باره آن بدهد.

جالب تر آنکه مهران خان مدیری در ادامه می فرمایند می توانستیم ویلای من را ادامه بدهیم- بخوانید کش بدهیم- اما دیدیم داستان بیش از این کشش ندارد.! درست خواندید. به قول خود مدیری : بله؟! این که گفتی یعنی چی؟ اگر قابل ادامه دادن بود پس چرا می فرمایید داستان بیش از این کشش نداشت.؟

مدیری باید "ویلای من" را زودتر می بست تا در فاصله عرضه مینی سریال "گنج مظفر" کار جدیدش را زودتر شروع کند.

مورد عجیب سینماگر ایرانی

به روال معمول به محض اینکه مدیر و مسئولی از اسب قدرت به زمین کشیده می شود، همزمان با طرخ انتقادات اصولی و قابل احترام، عده ای هم لب از لب مبارک باز کرده و لباس مخالف خوانی به تن می کنند تا حسابی از خجالت طرف درآیند. سینماگری موجه می گوید از فرط بیکاری در ۸ سال گذشته روزی ۱۲ ساعت می خوابیده و بقیه روز را هم به هر کاری که میلش می کشیده می پرداخته است.! همین فیلم ساز نمی گوید پروانه ساخت تازه ترین فیلمش را در دولت قبل گرفته و در انتظار دریافت بودجه از فارابی بوده است تا کارش را شروع کند. فیلمساز دیگری که بابت رفع توقیف فیلمش در سینما و بعد از آن در ویدیو هزینه سنگینی را مسئولان امر در چهار سال گذشته متحمل شده و به دهها مرجع مربوط و نامربوط جواب پس داده اند، از اینکه سال گذشته فیلم تازه ای را با حمایت فارابی جلوی دوربین برده حرفی نمی زند و ترجیح می دهد سوار بر موج ایجاد شده به صغیر و کبیر رحم نکرده و اینطرفی و آنطرفی را به زیر مهمیز بکشد. او مطمئن است فیلم جدیدش در جشنواره فجر امسال و در دولت جدید رونمایی می شود.! تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

گپ مجازی آری یانه؟

همین سه شنبه هفته جاری بود که رییس سازمان سینمایی در مراسم تودیع و معارفه جمعی از مدیران گفت بیش تر مایل هست در جلسات حضوری و رو در رو حرف های سینماگران را بشنود تا در فضای مجازی با آنها روبرو شود. ایشان با تصریح بر اینکه حرف های آرام را بهتر می شنود، تلویحاً از منتقدان خواست تا در رویه ای که پیش گرفته اند، تجدید نظر کنند و ترجیحاً گله و شکوه ای اگر دارند، مستقیماً با وی در میان گذارند. دکتر ایوبی دارای وبگاه شخصی است و با اقتضائات رسانه های نوین ارتباطی آشناست و قطعاً ساعاتی در شبانه روز را به مطالعه در فضای مجازی و رسانه های کاغذی اختصاص می دهد. از این روی شاید منظور نهفته در کلام رییس سازمان سینمایی این باشد که منتقدان حداقل تا قبل از علنی کردن حرف هایشان، فرصتی را به او برای شنیدن بدهند و چنانچه ثمری ندیدند، صدایشان را بلند کنند.

 هزار و دو مشکل

آقای علیرضا رضاداد قبل از آنکه به سمت مشاور ارشد سازمان سینمایی منصوب شود، طی یادداشتی در مورد تغییر احتمالی ساختار سازمان سینمایی نوشته بود:

"تغییر ساختار، آن هم در دولت حداقل نیاز به هفت‌، هشت‌سال زمان دارد تا به مشکلات و ابهامات کنونی بر نخوریم. از آنجا که ما معمولا عادت به مستند‌سازی نداریم، مطمئنا مدیر بعدی باید کلی وقت بگذارد تا بفهمد چه بوده و چرا بوده و قرار بوده چه بشود و بررسی کند که چه شده و بخشی از وقتش را بگذارد برای این ماجرا و دست آخر هم معلوم نیست که متقاعد شود که مشکل ساختار بوده یانه و آیا این بهترین ساختار است یا خیر.
پس اینگونه تصمیمات در این فرصت که سینما هزار و یک مشکل داشته و دارد، صورت‌مساله را عوض‌کردن است و به بیراهه‌رفتن."

مشاور ارشد اینک با حکمی که از رییس سازمان سینمایی دریافت کرده است، اتفاقاً یکی از مبرم ترین وظایفی که بر عهده دارد، بازنگری در ساختار موجود سازمان سینمایی است.! در آغاز دومین ماه از استقرار تیم جدید مدیریتی در سازمان سینمایی و متعاقب پیچیده تر شدن مناسبات اداری در ارائه پاره ای از خدمات به ارباب رجوع از جمله اهالی ویدیو، با هدف رفع اشکالات موجود مشاور ارشد سازمان سینمایی مسئولیت اصلاح سیستم موجود را پذیرفته است. با دغدغه هایی که وی پیش از این در یادداشتش بروز داده است، قطعاً وی از روش هایی باید سود ببرد که در کوتاهترین زمان ممکن، بیشترین فواید حاصل شود. حداقل باز کردن قید و زنجیرهایی که بر پای مراجعین بسته شده است، می تواند گام نخستین در این مسیر باشد.

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید