روزانه های سینمایی
به دنبال آدرس سینمای دیجیتال

به دنبال آدرس سینمای دیجیتال

اینطور که مدیران سازمان صدا و سیما اعلام کرده اند تا سال ۲۰۱۵ سیستم های پخش شبکه های تلویزیونی کشور دیجیتالی خواهد شد و مجلس تودیعی برای سیستم آنالوگ که بیش از نیم قرن تسلط بی چون و چرایی بر این رسانه عمومی داشت ، برگزار خواهد شد . ! این اتفاق را البته باید به فال نیک گرفت و از اینکه سمت و سوی سرمایه گذاری های تلویزیون لااقل مشخص شده است ، خوشحال بود . اما در سینمای ایران چه اتفاقی بناست رخ دهد .؟ آیا دیجیتال در آینده نزدیک در این قلمرو هم سیطره و تسلط بلامنازعی خواهد داشت ؟ تدابیر مسئولان چیست ؟

همین ابتدای امر باید بدانیم بر خلاف تلویزیون ، در سینما وضعیت متفاوتی وجود دارد . در کشورهای توسعه یافته و صاحب سینما که انواع سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای فرآیند تولید ، پس تولید و نمایش طراحی و تولید شده است ، هنوز بدیلی برای نگاتیو سی و پنج میلیمتری به طوری که از اساس بتوان آن را حذف کرد ، پیدا نشده است . در این کشورها عموما فیلم هایی که برای نمایش در سینماها تولید می شوند با دوربین های ۳۵ میلیمتری فیلمبرداری می شوند تا کیفیت مورد نظر از جنبه نور ، رنگ ، کنتراست و عمق میدان تامین گردد . البته به اقتضای جلوه های ویژه تصویری مورد نیاز ، دوربین های دیجیتال هم به کار گرفته می شوند تا پس از انجام فرآیندهای لازم ، همین تصاویری رقومی هم به نگاتیو برگردانده شوند . از تولید که بگذریم تقریبا بسیاری از مراحل آماده سازی فیلم های سینمایی به روش دیجیتال صورت می گیرد و در مرحله نمایش و پخش فیلم ها در سالن های سینما ، امکان بهره مندی از تکنیک های آنالوگ و دیجیتال بسته به انتخاب مدیریت سالن کاملا مهیا می باشد .  در ایران قبل از اینکه از سوی مدیریت سینمای کشور برنامه و راهبرد مشخصی برای نیل به سینمای دیجیتال تدوین و اعلام شود ، بخش خصوصی قدم هایی را برای واردات دوربین های دیجیتال ، اسکنر ، سیستم های ذخیره سازی ، اصلاح تصویر و رنگ ، و ابزار تبدیل ویدیو یا دیتا بر روی نگاتیو ۳۵ ( فیلم رکوردر ) برداشته است . ثمره این اقدام تولید چند فیلم سینمایی با دوربین دیجیتال و یا خلق جلوه های ویزه تصویری بوده است . در زمینه پخش فیلم هنوز سالن سینمایی به سیستم های پیشرفته دیجیتالی مجهز نشده است و سینماداران انگیزه و توان مالی لازم برای ورود به این عرصه را که البته محتاج نیروی انسانی آموزش دیده هم می باشد ، ندارند . اما از این جنبه های فنی که بگذریم ضروری است در ساختار و تشکیلات سینمایی کشور ترجیحا در متن یکی از موسسات تابعه معاونت سینمایی ( تجربه موفق سینما شهر در بازسازی سینماها ) به طور کاملا متمرکز ، پس از مطالعه ، متعاقبا سیاست های حمایتی برای چگونگی تکمیل زنجیره سینمای دیجیتال در کشور تبیین شود . شاید انتظار میرفت با آغاز به کار مرکز رسانه های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چنین بستری فراهم شود اما نگاهی به عنوان و نام کامل این مرکز و فعالیت هایش که عموما نمایشگاهی ، زسیدگی به امور موسسات فرهنگی دیجیتال و بازبینی روزانه دهها نرم افزار با موضوعات متنوع علمی ، فرهنگی و آموزشی می باشد ، در می بابیم مرکز فوق توجه خود را بیشتر معطوف نظارت و حمایت از تولید و انتشار نرم افزار کرده و رسانه های استراتژیکی چون سینما ، بازی های رایانه ای و عکس علیرغم نامی که بر مرکز فوق نهاده اند ، از شمول وظایف آن خارج هستند . زیرا این مدیوم ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سبب قدمت و تقدم بر رسانه های نوین ، مدیریت  های مستقلی دارند و روز به روز بر اهمیت و ضریب نفوذ آنها افزوده می گردد . از این روی در نظام برنامه ریزی و بودجه نویسی برای وزارت ارشاد می بایست به گونه ای عمل شود که بسترهای لازم برای توسعه و گسترش این رسانه ها و تبدیل وضعیت آنها به دیجیتال بیش از پیش فراهم گردد و قدر و قیمت آنها به دلیل فراگیری ، جذابیت و دامنه اثر گذاری بر مخاطب ، بیش از سایر رسانه ها و نرم افزارهای کاربردی مورد توجه قرار گیرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید