روزانه های سینمایی
سینما و ویدیو در ۱۰۰ روز اول دولت ۱۱- قسمت ششم

سینما و ویدیو در ۱۰۰ روز اول دولت ۱۱- قسمت ششم

عصر یک روز پاییزی در سال ۱۳۸۰ به همراه معاون سینمایی وقت آقای پزشک بعد از پایان جلسه ای به ساختمان سینمایی برمی گشتیم. ورود ما همزمان شده بود با پایان ساعت کار اداری و پرسنل شاغل درساختمان در حال ترک آن بودند. آقای پزشک کنجکاوانه پرسید این همه آدم اینجا چه کار داشته اند؟ عرض کردم کارکنان معاونت هستند و راهی منازلشان می باشند. با تعجب و کمی دلواپسی گفت: این همه کارمند اینجا چه کار می کنند؟!

حالا ۱۳ سال از پرسش آن روز آقای پزشک گذشته است و بعد از ایشان سه معاون دیگر بر صندلی ایشان نشستند اما نه تنها از تعداد کارکنان معاونت سینمایی کاسته نشد بلکه به فراخور ماموریت های جدید، بر جمع کارکنان و کارشناسان افزوده نیز شد.

این مطلب تاکنون در کمتر جایی گفته شده است که نوع فعالیت های ستادی معاونت سینمایی در گذشته و حال که به سازمان بدل شده است، از نوع تصدی گری نیست و بیشتر به گونه ای است که باید به ادارات کل ارشاد استانها تفویض گردند. البته خوشبختانه در مواردی به حذف تصدی گری اعتنا شده است. به عنوان مثال به یاد می آورم؛ مدیران فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی ناگزیر بودند از سراسر کشور به تهران بیایند تا کارمند اداره کل نظارت و ارزشیابی با زدن مهری پروانه آنها را تمدید کند. در اسفند سال ۸۳ با جلب موافقت هیات عالی نظارت بر اصناف کشور امور به مربوط به فروشگاه های مزبور را به مجامع امور صنفی واگذار کردیم و ارشاد را از این مسئولیت مبرا و آسوده ساختیم.

در ستاد سازمان سینمایی فعالیت هایی در جریان است که به راحتی قابل تفویض به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران است. علیرغم اینکه به اندازه توانم سعی کرده ام در گذشته معاونت های وقت سینمایی را به انجام این کار تشویق کنم اما مقاومت مدیران میانی بواسطه فشار کارکنان بدنه ادارات کل ستادی، مانع از انجام این اتفاق شده است. جالب تر اینکه امور مورد نظر به ادارات کل ارشاد سایر استانها تفویض شده است اما استان تهران از این قاعده مستثنی شده است.!

به عنوان مثال صدور مجوز شرکت ها و موسسات فیلمسازی در اشکال مختلف تولید و پخش، سینمایی و ویدیویی، آموزشگاه های آزاد سینمایی و … که قلمرو فعالیت آنها در شهر تهران و یا استان است، منطقاً باید به اداره کل استان تهران واگذار شود و ستاد با سبک کردن وزن خود به کارهای حقیقتاً مهم و ستادی بپردازد. در این میان هر وقت که شرایط برای تفویض آماده می شد مدیران وقت ارشاد تهران، نبود نیرو و جا را بهانه می کردند و از قبول وظایفی که در اصل متعلق به آنهاست سرباز می زدند.

بنابراین از جمله کارهای اولویت دار در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم در بخش سینما آن است که شرایط را برای واگذاری بخش قابل توجهی از فعالیت هایی که در ستاد سازمان انجام می شود به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مهیا نماید تا شاید ضمن کوچک سازی بخش دولتی سینما،  بخشی از ۸۰۰ نیروی شاغل در ستاد و موسسات تابعه سازمان سینمایی نیز تعدیل گردند و خواسته رییس محترم پیشین سازمان سینمایی در این گفتگو محقق گردد. ناگفته پیداست که به دلیل ابعاد کار و مسئولیت های قابل واگذاری، می بایست در اداره کل ارشاد تهران معاونت مقتدر و توانمندی در امور سینمایی برای انجام وظایف محوله تشکیل گردد.

نگارش این پست به پایان نرسیده بود که خبر انتصاب آقای دکتر ایوبی به عنوان زییس جدید سازمان سینمایی واصل شد . از خداوند منان برای ایشان و مجموع همکاران شان در مسئولیت تازه، صمیمانه آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید