روزانه های سینمایی
سینما و ویدیو در ۱۰۰ روز اول دولت ۱۱- قسمت چهارم

سینما و ویدیو در ۱۰۰ روز اول دولت ۱۱- قسمت چهارم

وقتی کارد به استخوان می رسد

کمتر تهیه کننده ای را دیده ایم که در برابر نقض حقوقش توسط سارقان اینگونه واکنش نشان دهد و از دیگران استمداد طلب کند. معروف است که می گویند تهیه کنندگان با آماده شدن فیلم برای نمایش عمومی دستمزد خود را برداشته و به قولی حاجی حاجی مکه و پس از آن دلسوزی چندانی برای سرنوشتی که در انتظار فیلم است، نشان نمی دهند.

تا چند سال قبل که نسخه کپی فیلم ها در پیاده روها و در منظر و مرآی عموم به فروش می رفت، سینماگران لب به شکوه و اعتراض می گشودند اما با ناامن شدن فضای شهری و کوچ سارقان به فضای مجازی و غنودن در بستر اینترنت، عکس العمل خاصی از معترضان مشاهده نشد و همین امر خاطیان را جری تر نمود.

بارگذاری فیلم ها و آثاری که با عبور از لابیرنت های قانونی مجوز توزیع در شبکه ویدیویی گرفته اند،  در سایت های خلق الساعه ادامه دارد و تسهیلات شرکت های خدمات اینترنتی که عموماً از ساعات پایانی شب تا صبح امکان دانلود رایگان را برای مشترکانشان فراهم ساخته اند، در مجموع فضای گل و بلبلی را پدید آورده است.

بازخوانی گزارش عملکرد ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و هنری، دوایر تخصصی پلیس، دادسرای جرایم اینترنتی و مراکز مشابه، گویای آن است که اخبار زیادی از شناسایی، دستگیری و محاکمه سارقان اینترنتی فیلم های مجاز منتشر نشده است. پر واضح است که شناسایی متخلفان در فضای مجازی به راحتی تعقیب متخلفان کپی کار در کوچه و بازار نیست اما تجربه و کیاست پلیس در ردگیری متهمان ولو در فضای سایبری این اطمینان را می دهد که تعقیب و دستگیری سارقان فیلم نباید برای آنان کار چندان دشواری باشد.

درخواست عاجل از ستاد صیانت و مقامات عالیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن است که بی فوت وقت با معاضدت قضایی، دستگیری تنی چند از سارقان فیلم و عرضه آنها در اینترنت را در دستور کار قرار داده و از پلیس جرایم اینترنتی و دادستان تهران یا کشور بخواهند که در نشست های رسانه ای خود بر تعقیب و دستگیری ناقضان حقوق فیلمسازان در هر عرصه ای، تاکید نمایند. بعید نیست بعضی از متخلفان نادانسته و از سر جهل نسبته به قوانین به ارتکاب چنین جرایمی مشغول باشند.

(این پیشنهاد طی نامه ای رسمی به ستاد صیانت ارسال شده است)

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید