روزانه های سینمایی
امید به تدبیر دولت یازدهم

امید به تدبیر دولت یازدهم

اگر دولت یک ماه فرصت دارد تا وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند و آنان نیز در روز کسب رای اعتماد برنامه هایشان را در صحن علنی مجلس قرائت کنند، مدیران موسسات ویدیو رسانه در فرصت دو ماهه ای که دارند، می توانند رئوس برنامه های پیشنهادی و انتظارات خود را از مسئولان و مدیران سینمایی آینده مطرح سازند.

این مدیران خرسندند که رییس جدید دولت به کرات و از جمله در نخستین نشست رسانه ای خود، بر اداره امور توسط انجمن های صنفی تاکید زیادی نمود و اگر کارهای صرفاً حاکمیتی را استثنا کنیم، سایر امور باید به موجب روح حاکم بر قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه به تشکل های صنفی واگذار گردد.

بدین ترتیب می توان در عرصه نمایش خانگی کارهایی را فهرست کرد که در حال حاضر بصورت کاملاً غیر ضروری توسط مراجع نظارتی دولتی صورت می گیرد و می توان در یک دوره گذار و تا قبل از واگذاری کامل آنها به صنف، حداقل با مشارکت صنف انجام گردند.

از جمله دیگر مسائلی که با قید فوریت باید نسبت به آن اقدام عملی صورت گیرد، موازی کاری یکی از مراکز وابسته به وزارت ارشاد با سازمان سینمایی است که متاسفانه در دو سال گذشته تلاش ها برای بازداشتن مرکز فوق از تعدی به مقررات و رویه های سازمان سینمایی در بخش نمایش خانگی، به نتیجه نرسید.

همچنین موسسات ویدیو رسانه با اعتنا به فناوری های روز هر چه زودتر باید در باره ارائه خدمات بر خط، موضع گیری کرده و برای ارائه بسترهای لازم مطالبات شان را با دولت مطرح سازند. خدماتی نظیر ویدیوی درخواستی و هر گونه خدمات و سرویس های دیگری که می تواند، متکی به لوح فشرده نباشد و اینترنت از عهده آن برآید، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

موسسات ویدیو رسانه از دولت، تسریع در ارائه لایحه مالکیت ادبی- هنری و حقوق مرتبط به مجلس شورای اسلامی را خواستار شوند تا تضمین بیشتری برای پشتیبانی های حقوقی از آنان در طرح شکایات علیه سارقان و ناقضان حقوق، حاصل گردد.

حذف تصدی گری دولت در امور تامین و توزیع ویدیو، بی شک یکی از درخواستهای عاجل موسسات خصوصی است. دولت و سازمان سینمایی در عوض خرید رایت ویدیویی فیلم های ایرانی می تواند، کمک های خود را به تهیه کنندگان فیلم های ایرانی به اشکال متنوعی از جمله هنگام اکران عمومی فیلم ها و ارائه یارانه خرید بلیط یا تبلیغات رسانه ای و محیطی، معطوف سازد.

همانطور که پیش از این هم گفته شده است ویدیو در غیاب تلویزیون های خصوصی در ایران، از ظرفیت مضاعفی برخوردار شده است و این امر اقتضا می کند، مدیریت مستقلی در باره همه امور حاکمیتی آن تشکیل شود  تا سیاست گذاری و برنامه ریزی – با مشارکت تشکل های صنفی مربوطه- انجام شود. در شرایطی که بازی های رایانه ای با تشکیل یک بنیاد تخصصی از سازمان سینمایی جدا می شود، برای نظارت بر نرم  افزارهای چند رسانه ای مرکزی تحت عنوان رسانه های دیجیتال راه اندازی می شود، نباید تجربه موفق مدیریت نیمه مستقل نمایش خانگی طی سال های ۸۲ تا ۹۱ به فراموشی سپرده می شد و موجبات نارضایتی فعالان نمایش خانگی و سر گردانی و هروله آنها بین ادارات و واحدهای مختلف فراهم می گشت.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید