روزانه های سینمایی
مرنجان دلم را

مرنجان دلم را

تریبون مراسمی که برای رونمایی از آغاز عرضه مجموعه "ویلای من" تدارک دیده شده بود، فرصتی را فراهم ساخت تا سرمایه گذار و سازنده به اتفاق از حقیقت تلخی دم بزنند که این روزها دامنگیر شبکه نمایش خانگی شده است.

عارضه ای که با ناتمام ماندن قهوه تلخ و خلف وعده در اعطای جوایز آن رخ نمود. در مراسم عصر روز دوشنبه مدیر شرکت گلرنگ و مهران مدیری به اتفاق از مساعد نبودن حال شبکه صحبت کرده اند و بر سلب اعتماد مردم تصرح نموده اند. بازیابی عنصر اعتماد به جامعه مخاطبان؛ به نظر کار آسانی نباشد و ای بسا تغییر رفتار اقشاری از مردم ناممکن جلوه کند. هم آنانی که در اینگونه موارد در باطن خود این شعر را زمزمه می کنند:

مرنجان دلم را که این مرغ وحشی     ز بامی که برخاست مشکل نشیند

همانطور که پیش از این هم در روزانه های سینمایی گفته شده است، استقبال مردم از سری جدید "قلب یخی" علیرغم حجم سنگین سرمایه گذاری رضایت بخش نیست و معمولاً‌ در اینگونه موارد اولین راه حلی که به ذهن تهیه کنندگان سریال ها خطور می کند، همان روش مرسوم در فوتبال که به تغییر سرمربی می انجامد می باشد. یعنی؛ تغییر شرکت پخش! غافل از آنکه ریشه مشکلات مجموعه هایی از این دست ضربه خوردن از روند و روال عرضه سریال ها و حواشی آزار دهنده آنهاست.

سرمایه گذار و حامی مالی مجموعه "ویلای من" به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی و اقتصادی کشور می بایست قبل از عرضه سریال، بخشی از اعتبارات موجود را صرف مطالعه بازار می کرد تا با شناسایی عوامل روانی و ذهنی موجود، راههای غلبه بر آنها را بیابد. در شرایط کنونی شبکه ویدیویی به نظر استمداد از متخصصان روانشناسی تبلیغات نیز خالی از فایده نباشد و بررسی و چاره جویی علمی آنها شاید به برون رفت از بحران وجود کمک موثری کند.

در مراسم رونمایی؛ مدیر "گلرنگ رسانه" از تمهیدات شرکت برای تبلیغات و اطلاع رسانی که در نوع خود قابل توجه است، گزارش داد اما به این نکته نپرداخت که انتقال هر گونه پیام تازه به مخاطبان مستلزم رفع و حذف عناصر مخل در فرایند ارتباط است. وی در قسمتی از سخنانش به ارسال هفتصد پیامک به مخاطبان "قهوه تلخ" اشاره کرده و بر این تصور بوده است که به نحوی در صدد دلجویی از آنها برآید. اینکه چه پیامی با چه نگارش و لحنی و به چه منظوری برای این تعداد از مخاطبان ارسال شده است، بر ما نامعلوم است، اما اگر همین اقدام بر اساس یک سناریوی کامل از پیش تدوین شده، صورت نگرفته باشد، ای بسا به ضد خود تبدیل گردد.

بی آنکه در ابتدای راه تولید و عرضه سریال، بخواهیم گرد نومیدی را بر فضا منتشر کنیم، براین اصل علمی باید تاکید نمود که دریافت بازخوردهای قسمت های اولیه سریال چنانچه در جمع متخصصان و افراد کاربلد در زمینه اصول بازاریابی، به بحث گذاشته شود، شاید نتایج بهتری را برای ادامه کار فراهم آورد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید