روزانه های سینمایی
یک خبر و چند گزاره

یک خبر و چند گزاره

منتظر پایان اکران فیلم سینمایی "یک فراری از "بگبو" هستیم تا بلافاصله فیلم را در شبکه نمایش خانگی عرضه کنیم.

این مطلب را محمد مهدی جعفری مدیر عامل موسسه قرن ۲۱ با روزانه های سینمایی در میان گذارده است. گزاره ایی که از همین یک دو تا جمله دستگیر می شود، آن است که تامین فیلم شتاب و آهنگ نسبتاً خوبی به خود گرفته است و با اینکه، پروانه فیلم صادر شده است، موسسه ویدیو رسانه باید ناگزیر منتظر اتمام نمایش عمومی فیلم باشد. یعنی بر خلاف معمول که فیلم ها پس از اکران، وارد فرایند مذاکره و قرارداد و توافق با موسسات ویدیو رسانه می شوند و همین امر بطور طبیعی زمان نسبتاً زیادی را به خود اختصاص می دهد، در مواردی هم همزمان با اکران فیلم کلید رابطه ها زده می شود و مذاکرات برای تامین و عرضه فیلم نهایی می گردد.

حقیقت دومی که از فحوای خبر فوق بیرن زده است، حذف فاصله زمانی بین خاتمه اکران و توزیع فیلم در شبکه می باشد. به عبارتی رهگذری که در مشاهدات روزانه اش از مقابل سینماهای نمایش دهنده فیلمی همچون "فرار از بگبو" را دیده است، در آغاز یک روز دیگر پوستر و افیش های همان فیلم را در مراکز خرده فروشی محله اش به عینه مشاهده می کند.

خبر بطور ضمنی بر این واقعیت هم تاکید دارد که اغلب فیلم های قابل اعتنای سینمای ایران در سالجاری یا در شبکه عرضه شده اند و یا آنکه در نوبت انتشار قرار دارند و در یک کلام ممکن است، درخت سینمای ایران برای خریداران و تامین کنندگان تا پایان سال محصول متنوع و خوبی نداشته باشد.

برای آنکه منظور از نگارش این پست را روشن تر با شما واگویه کنم، به ناچار باید دست به دامن آمار هم بشویم. سینمای ایران تا این تاریخ فقط ۴۸ فیلم را بر پرده هایش دیده است و در شبکه ویدیویی ۶۴ فیلم پروانه گرفته اند و تا این زمان ۵۵ فیلم به خانه های مردم راه یافته اند.

در یک جمع بندی نهال سینمای ایران در سال ۹۱ چندان بارور نبود و نتوانست اشتهای موسسات فعال ویدیو رسانه را پاسخگو باشد. آن هم در سالی که چهار موسسه اغلب تولیدات سینمایی را در سبد اختصاصی خود گذارده و مجال و میدانی را برای سایر موسسات باقی نگذارده اند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام اقای فروتن
    موسسه رسانه های تصویری ۲ فیلم سینمایی به نامهای شکارچی شنبه و چراغی در مه پخش کرده البته به طور چراغ خاموش

    این ۲ماه اینقدر فیلم بد یا بهتر بگم ماقبل فیلم عرضه شده که حال خودم و خیلی ها دیگه و صاحب مغازه داره بهم میخوره
    منبع این فیلمخای ضعیف ریز موج است ای کاش موسسات خرید این جور فیلمهای مزخرف رو کنار بزارن

  • آقا بنده بخاطر این برنامه افتخار زرین وبلاگم آمارش رو دارم! از ۲۳ بهمن سال قبل تا امروز ۵۶ فیلم روی پرده رفته اند که از این ۵۶ فیلم تا به حال فقط ۱۵ فیلم در شبکه عرضه شده و به دست بنده رسیده و چون بنده خودم سی دی فروش هستم و هر هفته با پخش کننده های شهر در تماس می باشم مطمئن باشید که از این ۵۶ فیلم ، هنوز ۴۱ فیلمش وارد شبکه نمایش خانگی نشده و تا جایی هم که اطلاع دارم طی یک تا دو هفته آینده هم ۶ تا از این ۴۱ فیلم وارد بازار می شوند . 

    حالا اینکه چطوری باید فیلم هایی رو که ندیدم داوری کنم خودش حکایت دیگری است!!!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید