روزانه های سینمایی
سینمای ایران در آینه ویدیو

سینمای ایران در آینه ویدیو

از ابتدای سالجاری تاکنون پروانه ۶۰ فیلم سینمایی ایرانی برای ۱۶ موسسه ویدیو رسانه صادر شده است. این گزارش می افزاید در سال ۹۰ مجموعاً همین تعداد فیلم ایرانی موفق به دریافت پروانه شده بودند. بنابراین با توجه به دو ماه باقیمانده از سالجاری می توان خوشبین بود که فیلم های سینمایی ایرانی در سال ۹۱ با درصدی رشد روبرو خواهند شد.

به موجب همین گزارش ۸۰ درصد فیلم هایی که در سال ۹۱ پروانه نمایش خانگی دریافت کرده اند، تاکنون در بازار عرضه شده اند.

بر اساس آطلاعات موجود موسسه "رسانه های تصویری" با ۱۱، موسسه "ریزموج سیستم " با ۱۰، "تصویر گستر پاسارگاد" با ۹ و "کیمیانما" با ۸ عنوان فیلم ایرانی در صدر دریافت کنندگان پروانه فیلم ایرانی هستند.

این گزارش می افزاید، در سالجاری ۶ موسسه فقط یک پروانه دریافت کرده اند. موسساتی نظیر ؛ "مه آب"، "لوح طلایی"، "پرتو آبی"، "هنر هشتم"، "افق رسانه پاسارگاد" و"گلرنگ رسانه" در این فهرست قرار می گیرند.

همچنین موسسات "فیلمسازان جوان"، پارس ویدیو" و" سینما ۲۴" با دو فیلم و "قرن ۲۱" با ۴ عنوان، "سوره " و "قرن جدید" با سه عنوان از دیگر موسسات فعال در تامین و توزیع فیلم سینمایی ایرانی در سال ۹۱ به شمار می روند.

نکته قابل تامل در گزارش غیبت موسسات "هنرنمای پارسیان" و "تصویر دنیای هنر" در بین خریداران فیلم سینمایی ایرانی است.

موسساتی همچون "سینماخانه ایرانیان"،"جوانه پویا" و "تصویر خانه آبی" مدتهاست که از گردونه رقابت خارج شده و کمتر فیلمی به بازار عرضه کرده اند.

یادآور می شود، موسسه رسانه های تصویری" در بین فیلم های دارای پروانه تاکنون موفق به توزیع فیلم های؛ "مقاومت"، "شاخه های بید"، "محفل ایکس"، "غریب آشنا" و "سنجاقک های برکه سبز" نشده است.

در همین راستا در آینده باید منتظر انتشار فیلم های؛ "جعبه موسیقی" ، "راه آبی ابریشم" و "انسانها" از "ریز موج سیستم"، "پشت در خبری نیست" از "لوح طلایی"، "خوابم میاد" از موسسه" تصویر گستر پاسارگاد" بود.

به نظر می رسد با توجه به سرمایه گذاری اندک موسسات با سابقه در زمینه تامین فیلم ایرانی، به میدان فراخواندن موسساتی همچون؛ "تصویر گستر پاسارگاد"، ریزموج سیستم" و "کیمیانما" در سال گذشته تمهید موثری در استمرار عرضه فیلم ایرانی در شبکه بوده است.

در پایان خاطر نشان می سازد ؛ در سال های ۸۸ و ۸۹ موسسات ویدیو رسانه پروانه قریب به 80 عنوان فیلم سینمایی ایرانی را دریافت کرده بودند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • لوکیشن ثابت و فیلم نامه بسیار ضعیف فیلم ، ریتم فیلم را کند تر می کند و مخاطب به شدت خسته می شود از دیدن این فیلم .این فیلم یک موسیقی هم کم داشت که اگر یک موسیقی متن در چند سکانس این فیلم جای می گرفت بسیار لذت بخش می شد .در کل فیلم بی خود و بی جهت ، مثل نامش یک فیلم بی خود و بی جهت است . اما با توجه به تمام نکات منفی این فیلم ، یک نکته مثبت این فیلم دارد آن هم این است که پایان فیلم بر عکس اکثر فیلم های سینمایی ، یک انسجام نسبی دارد و بدون پایان فیلم تمام نمی شود و اما اینکه میزانسن سکانس پایانی بسیار عالی است و به دل می نشیند .به امید اینکه این فیلم فروش واقعی خودش را بکند . اما فیلم شاهکاری نیست . و بهترین فیلم در حال اکران نیست اما ارزش یک بار دیدن را دارد به نظر من .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید