روزانه های سینمایی
چک تصویر گستر پاس شد

چک تصویر گستر پاس شد

از عصر امروز فیلم سینمایی "چک" در اقدامی ضربتی در اغلب مراکز فروش در تهران توزیع شد. کاظم راست گفتار در "چک" دوباره سراغ سینمای مورد علاقه خود یعنی فیلم کمدی رفته است. پوستر صد در هفتاد فیلم که تصویر "فرهاد آئیش" را در پس زمینه تصویر یک چک در قاب گرفته است، با ابعاد بزرگ خود آنقدر جذاب است که نگاه علاقمندان را به خود بخواند.

"چک" اولین فیلم سینمای ایران است که در آن تصویری از نماز جمعه تهران به نمایش درآمده است. آئیش که پیش از این در تیپ مذهبی های سنتی خود را به خوبی جا انداخته است، در "چک" چندان در قید آشنایی زدایی نیست و سخاوتمندانه تیپ مانوسی را که بیننده از او سراغ دارد، ارائه می دهد.

روابط علت و معلولی در فیلمنامه نسبتاً خوب رعایت شده و توالی ماجراها منطقی به نظر می رسد. فیلم لبریز از صحنه ها و موقعیت های طنز است و چینش درست بازیگران به حق رمز موفقیت فیلم در ایجاد فضایی باور پذیر است.

کسانی که با عینک بدبینی محتوای فیلم های ایرانی را تحلیل می کنند، بی تردید "چک" را در زمره فیلم هایی به حساب می آورند که شخصیت مذهبی و انقلابی را هجو کرده و حسرت ارائه شخصیتی در تراز ابرانی مسلمان را در دل آنها باقی نگه می دارد. سند پنجاه و دومین فیلم ایرانی سال به نام "تصویر گستر پاسارگاد" خورده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید