دردولتهای نهم و دهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتهای خود در حوزه سینما را با در نظر گرفتن سه برنامه بنیادین و کلان تحت عنوان: منتهی به فیلم خوب، منتهی به سالن خوب و منتهی به اکران شروع کرده و در این راستا حمایت از تولیدات فاخر و ارزشمند سینمایی، نوسازی فناوری و تجهیزات تولید و پخش فیلمهای سینمایی، نوسازی سالنهای سینمایی، حمایت از ساخت سالنهای جدید، حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان سینمای ایران، حمایت از اکران بینالمللی تولیدات سینمای ایران، حمایت از توزیع و عرضه تولیدات سینمایی در عرصه نمایش خانگی، حمایت از فیلمسازان جوان، رونق در بخش سینمای مستند و انیمیشن و… دردستور کار خود قرار داد.
یکی از اهداف و سیاستهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر، تولید و ساخت آثار سینمایی ماندگار و با ارزش است. آثاری که بتواند از یکسو معرف و مبلغ ارزشهای والای فرهنگی، دینی، اخلاقی و ایرانی در قالب زبان سینمایی و هنری باشد و ازسوی دیگر چهره درست و شایسته شخصیتهای تاریخساز را شناسانده، مظاهر و نمودارهای راستین تمدن اسلام و ایران را نیز به تصویر بکشاند. از دیگر اهداف وزارتخانه در حوزه سینما، نوسازی سالنهای سینما بهمنظور رونقبخشیدن به حضور مخاطبان در سالنهای سینما و تضمین اقتصاد سینما و تأمین منافع تولیدکنندگان و ایجاد امید و انگیزه بیشتر در این حوزه میباشد. بهرهمندی نقاط مختلف کشور از فضاهای فرهنگی و هنری بویژه سالنهای سینما یکی از شاخصهای توسعه فرهنگی است. برای دستیابی به این امر مهم، طرح حمایت از ساخت سالنهای جدید در دستور کار قرار گرفت. بهموجب این طرح، یکسوم اعتبارات موردنیاز ازطریق کمکهای دولتی و دوسوم نیز توسط سرمایهگذاری بخش خصوصی و وامهای کمبهره تأمین میشود. امروزه یک سینمای قدرتمند بدون برخورداری از سیستمها و تجهیزات جدید و بهروز سینمایی، ناقص و نارسا خواهد بود. برای رفع این خلأ، طرح نوسازی تجهیزات تولید و پخش فیلمهای سینمایی اجرا میشود. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران کمبود، کهنگی و نامناسب بودن زیرساختهای صنعتی و فناوری تولید، نمایش و پخش سینما یکی از اصلیترین مشکلات بخش فرهنگ و هنر است. مطالعات جامع این وزارتخانه درخصوص بررسی موقعیت و کیفیت فناوری و فضاهای تولید و پخش سینما نشان میدهد که بخشی از ظرفیت موجود تجهیزاتی و فضاهای تولید و پخش و نمایش سینما اصولاً قابلیت فعالیت مناسب و مؤثر را در بخش فرهنگ و هنر ندارد. با توجه به سیر رو به تکامل صنعت سینمای جهان به سوی فناوری پیشرفته دیجیتال، سینمای ایران نیز میبایست با هدف کاهش فاصله خود درصدد دستیابی به بسترهای لازم و تجهیزات موردنیاز برآید. از دیگر برنامههای این وزارتخانه حمایت از اکران بینالمللی تولیدات سینمایی ایران بهمنظور معرفی ارزشهای والای فرهنگی، دینی، اخلاقی و ایرانی و برونرفت از اقتصاد محدود ناشی از اکران داخلی و خروج از حضور صرف در مجامع و جشنوارههای خارجی و حضور واقعی و مؤثر در بازارهای هدف میباشد. حمایت از توزیع و عرضه تولیدات سینمایی در عرصه نمایش خانگی گام مهمی در جهت عرضه بموقع فیلمهای سینمایی و غیرسینمایی مجاز میباشد. در دورههای قبل به شبکه نمایش خانگی آسیب جدی وارد شده بود و شبکههای تکثیر غیرمجاز با فعالیتهای گسترده موجب شکست اقتصادی مؤسسات مختلف ویدیورسانه شده بودند. در کنار برخورد قضایی و انتظامی با این پدیده و ایجاد فضای رقابتی، نسبت به گذشته فضای امنتری در شبکه توزیع بوجود آمد. به صورتی که با اجرای طرح حمایت از توزیع و عرضه تولیدات سینمایی در عرصه نمایش خانگی، شمارگان هر اثر از ۱۰ هزار به حداقل ۱۰۰ هزار نسخه افزایش یافته است. ازطرفی به منظور ساماندهی و نظارت بر محصولات عرضه شده، ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی – هنری مجاز تشکیل شده و جهت مشخص نمودن آثار مجاز از غیرمجاز، طرح الصاق هولوگرام روی بستهبندی اینگونه آثار اجرا گردید.
اقدامات شاخص در حوزه سینما
– ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی و تشکیل شورای عالی سینما
– راهاندازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و تولید و حمایت از ۶۰ فیلم متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی و کسب مقام اول خاورمیانه و جهان اسلام در تولید بازیهای رایانهای از نظر کمی و کیفی
– تدوین نظام ملی
ردهبندی سنی ۲۶۰۰ بازی رایانهای و حمایت از تولید ۵۰ بازی ایرانی که ۲۰ بازی آن تاکنون تولید شده است
– راه اندازی، تجهیز و فعال کردن ۶۲ دفتر انجمن سینمای جوان در کشور
– راهاندازی بنیاد پویانمایی با تصویب شورای انقلاب فرهنگی
– تولید ۲۲ فیلم فاخر (برای نخستین بار)
– افزایش تعداد سالنهای سینما از ۲۵۱ باب در سال ۸۴ به ۳۴۵ باب در سال ۹۰
– افزایش تعداد جشنوارههای سینمایی از ۲۳ جشنواره در سال ۸۴ به ۴۳ جشنواره در سال ۹۰ از جمله جشنواره فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی
– افزایش اکران فیلمهای سینمایی از
۴۳ مورد در سال ۸۴ به ۷۳ مورد در سال ۹۰
– افزایش تکثیر و توزیع فیلم در شبکه خانگی از ۴۰ میلیون نسخه در سال ۸۴ به ۲۵۰ میلیون نسخه در سال ۹۰
– افزایش تعداد سریالهای ایرانی توزیع شده از طریق شبکه خانگی از ۵ سریال تلویزیونی در سال ۸۴ به ۵۶ سریال در سال ۹۰
– افزایش عرضه فیلم انیمیشن از طریق شبکه خانگی از ۱۳۳ دقیقه درسال ۸۴ به ۵۶۰ دقیقه در سال ۹۰
– رشد ۱۰۰درصدی عرضه فیلمهای مستند در شبکه خانگی
– برگزاری همایش و کنفرانسهای متعدد از جمله کنفرانس با موضوع هالیوودیسم و سینما، بیداری اسلامی و سینما
– فروش فیلم سینمایی «رستم و سهراب» در بازار کن فرانسه به ارزش ۶ میلیون دلار (برای نخستین بار)
– حضور هدفمند و تعاملات گسترده در عرصه بینالمللی و ساماندهی عرضه فیلم و افزایش هفته فیلم در خارج از کشور و سفر هیأتهای سینمایی از کشورهای مصر، تونس و یمن بهمنظور برخورداری از تجربیات سینمای ایران
– تولید فیلمهای مستند ویژه و استراتژیک مانند ایران هراسی، جعبه سیاه، ۱۱ سپتامبر، کشمیر، کشتی آزادی، اعدام به جرم آزادی و….
– احداث ۳۰ سینما در کل کشور شامل ۸۶ سالن و ظرفیت ۲۳۸۰۰ صندلی
– دوبله ۱۸ فیلم ایرانی برای عرضه به مخاطبان جهانی
– اقدام در راستای تولید فیلمهایی همچون شیخ احمد قمی، شهید چمران، جنگ ۲۲ روزه، برلین منفی ۷،(تجاوز امریکا به عراق)، فرزند چهارم (قحطی در سومالی)، استرداد (وقایع بعد از کودتای ۲۸ مرداد) حمله امریکا به ایرباس ایرانی
– حمایت ویژه از تولید ۳۰ فیلم در حوزه دفاع مقدس، دینی، سیاسی، اجتماعی از قبیل: ۳۳ روز، شور و شیرین، ملک سلیمان، قلادههای طلا، راه آبی ابریشم، عقاب صحرا(حوادث صدر اسلام) محرمانه تهران، سلام بر فرشتگان، بدرود بغداد، گلوگاه شیطان و نفوذی
– تشکیل ستاد صیانت و حمایت از عرضه محصولات فرهنگی و هنری
– امضای تفاهمنامه تدوین استانداردهای فرهنگی هنری با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی (برای نخستین بار)کد ۶۲۸
اخیرا بحث از کسادی شبکه نمایش خانگی توسط آقای دکتر نوروزی ریس اتحادیه مطرح شد.با توجه به آمار واصله از طرف جنابعالی مبنی بر دویست و پنجاه میلیون نسخه در سال نود کسادی چه معنایی دارد.؟؟
متاسفانه نمی توان به گفته های ذکر شده اعتماد کرد..
مهراد عزیز
عدد مذکور به مجموع محصولات نمایش خانگی که در بین آنها عناوین آموزشی و درسی که حجم عمده ای را شامل می گردند، اشاره دارد. برداشت شما این نتیجه را در پی دارد که موسسات دچار عارضه تمارض هستند.!
جنا ب فروتن
با سلام مجدد
امید دارم که از نظر بنده سوء برداشت نشود اما مگر در سال ۸۸ عناوین آموزشی در ویدئو رسانه نبوده و یا اینکه عناوین آموزشی تیرازی ۲۰۰ میلیونی در سال 90داشته اند. االبته من به عنوان یک ایرنی مسلمان واقعا از رشد آمار که نشان از رشد فرهنگ این مرزو بوم دارد خوشحالم و واقعا از زحمات شما در جهت رشد این آمار کمال تشکر را دارم ،تعجب من آمار ارائه شده بود که فکر میکنم خود شما نیز با من موافقید.
در سه سال اخیر عرضه آلبوم های موسیقی، گیم، نرم افزار و تولیدات ویدیویی افزایش چشمگیری داشته است . مضافاً که تعداد موسسات ویدیو رسانه هم اینک از از ۲۵ واحد گذشته است.