روزانه های سینمایی
عشقی که ضمیمه وجود شده است

عشقی که ضمیمه وجود شده است

گفته اند، روز سینما از تقویم حذف نشده است بلکه به ضمیمه رفته است. سلمنا!

این را هم بدانید که؛

 پری رو  تاب مستوری ندارد              در ار بندی سر از روزن برآرد

سینما چه در متن چه در ضمیمه با مردم ما داستان ها دارد و قصه دلدادگی آنها مدت هاست که شهره به عالم شده است.

این را هم می دانیم که پیش از نامگذاری روز سینما، تاریخ و زمان ورود هیچ دستگاه و سخت افزار رسانه ای باعث نشد تا آن روز سکه به نام آن رسانه یا صنعت زنند و هر ساله با چراغانی و آذین بندی نقل و نبات پخش کنند.

خوب میدانیم که روز ورود اولین دستگاه رادیو، تلویزیون، چاپ، کامپیوتر، دوربین عکاسی و نظایرهم به میهن، بهانه به دست تقویم نویسان نداد تا برگی را به رسم تجلیل و بزرگداشت در سالنامه ها به اسم آنها سند بزنند.

 خب شاید این از بخت بلند مظفر الدین شاه و همراهان او بود که در بازگشت از سفر فرنگ، یکی از سوغاتی هایشان چنین ارج و قرب یابد و به پیشنهاد دولتمردانی در دهه هفتاد شمسی در تارک روز ۲۱ شهریور ماه به مناسبت ورود اولین دوربین فیلمبرداری به مام میهن، روز سینما نامگذاری گردد.

حالا بیش از یک سده از روزی که دوربین فیلمبرداری به خدمت درباریان درآمد می گذرد و سینمای ایران در متن آفرینش های ذوقی هنرمندانی قرار گرفته است تا راوی قصه هایی نو به نو از مردمان کوچه و بازار باشد.

در این همه مدت خیلی ها از تصدق سینما نام و اعتباری جاودانه یافتند و در قلوب تماشاگران نقشی به یادگار زدند،و البته کم نبودند کسانی که سواری گرفتن از این مرکب چموش را شگرد نداشتند و با انچه که مقابل دوربین بردند، در حقیقت عرض خود بردند.

دوربین اگر زبان گویایی داشت- مگر ندارد؟! – می توانست از نابلدانی بگوید که به سودای صله خواستن از بیگانگان از تاباندن نور واقعیت بر صحنه های زندگی و منش ایرانی مسلمان، امساک ورزیدند و حاصل کارشان یکسره سیاه بود و آندر اکسپوز!

در مقابل شریف زنان و مردانی هم بودند و هستند که زیبایی ها را در قاب گرفتند و اگر حکایت های تلخ را ترجمانی تصویری بخشیدند، در دل نیت اصلاح امور و عبرت دیگران را داشتند نه آنکه نامحرمان را خوش آید.

۲۱ شهریور در هر جای تقویم باشد یادآور آن است که سینما در بیان آمال و آرزوهای متعالی بشر و انسان معاصر نقشی بی بدیل دارد و اگر سینما و سینماگر عزتی یافته اند از همان روست که رو به قبله پاکی ها اصلاح امور را اندیشه خود ساخته اند.

                                                                    فرخنده و مبارک باد این روز و همه روز

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید