روزانه های سینمایی
در آستانه روز سینما مطرح شد؛ موسسات با مشکل اقتصادی مواجه هستند

در آستانه روز سینما مطرح شد؛ موسسات با مشکل اقتصادی مواجه هستند

رئیس اتحادیه ویدئو رسانه معتقد است: نمایش خانگی در رقابت با کانال‌های متعدد و مجانی تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای و محصولات کپی و قاچاق از یک سوء و شرایط بد اقتصادی مردم با کاهش مخاطب مواجه است و به دلیل قیمت تمام شده بالای رایت‌های ایرانی و خارجی، موسسات ویدئو رسانه با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند.

حمیدرضا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری ایسنا درباره وضعیت عرضه‌ی نسخه‌های سینمایی فیلم‌‌ها در شبکه‌ی نمایش خانگی در آستانه‌ی روز سینما، گفت: موسسات و شبکه‌های پخش با وجود مشکلات فراوان پیش رو با همه توان، امسال بیش از ۳۰ فیلم سینمایی را وارد بازار نموده‌اند اما واقعیت حاکم بر این صنعت این نیست و ما همیشه تبعات مشکلات حاکم بر این صنعت را چندین ماه بعد مشاهده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در صورتیکه سازمان سینمایی در مقوله‌های کپی و قاچاق فیلم‌ها و اعطاء تسهیلات و وام‌های کم بهره به موسسات ویدئو رسانه اقدامی عاجلانه نکنند با افت بیشتر تیراژ، فروش و بالطبع خروج موسسات ویدئو رسانه معتبر و فعال از این عرصه روبرو خواهیم شد.

نوروزی با اشاره به دوران رونق شبکه نمایش خانگی یادآور شد: ما در دوره‌های اوج شبکه بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری تهیه کننده در ساخت فیلم را، از حوزه نمایش خانگی به صاحب اثر بر می‌گردانیم ولی در شرایط فعلی این درصد به ۵۰ درصد افت نموده است و با شرایط موجود اگر چاره‌ای برای موسسات ویدئو رسانه اندیشیده نشود این در صد تا ۲۵ نزول خواهد کرد.

وی درباره نقشی که اتحادیه ویدئو رسانه می‌تواند در بهبود وضعیت شبکه نمایش خانگی داشته باشد گفت: اتحادیه سعی نموده است با توجه به وحدت و همبستگی بین اعضاء با ایجاد طرح‌های مشترک مورد نظر موسسات چالش‌ها و مشکلات پیش روی موسسات و صنعت سینما و نمایش خانگی را کاهش دهد که از این دست می‌توان به طرح تضمینی خرید فیلم‌های سینمایی ایرانی، طرح ساماندهی پخش محصولات فرهنگی ، طرح تبلیغات جذب اسپانسر مشترک اشاره نمود.

رئیس اتحادیه ویدئورسانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اظهار تاسف از عرضه نسخه قاچاق برخی فیلم‌ها که اخیرا اتفاق افتاده به ایسنا گفت: متأسفانه در حال حاضر چند ساعت بعد از عرضه یک فیلم سینمایی امکان دانلود آن به راحتی در سایت‌های مختلف وجود دارد که بالطبع امکان عرضه و فروش کپی آن در سراسر کشور وجود دارد که این موضوع مهمترین چالش پیش‌روی موسسات است.

نوروزی درباره چارت جدید سینمایی با بیان اینکه شبکه نمایش خانگی نیازمند یک معاونت مجزا در سازمان سینمایی است گفت: در چارت جدید، نمایش خانگی دیگر یک اداره کل نیست و فعالیت آن به دو بخش تبدیل شده و موسسات برای دریافت پروانه نمایش به معاونت آثار سازمان سینمایی و بخش نظارتی موسسات زیر نظر معاونت فعالیت‌ها بررسی خواهد شد و چنین دوپارگی خروجی خوبی نخواهد داشت.

وی افزود: یک تهیه کننده سینما شاید در طول سال تنها برای یک یا دو فیلم خود بخواهد روند ورود به شبکه نمایشی را طی کرده و به دو معاونت موجود سر بزند، اما موسسات ویدئو رسانه درگیر محصولاتی بیشتر بوده و معمولا هر موسسه در طول سال بیش از ۱۰۰ اثر را وارد شبکه نمایش خانگی می‌کنند که در مجموع اتحادیه در سال برای یک هزار محصول از معاونت سینمایی مجوز دریافت می‌کند، حال اگر قرار باشد که برای هرکدام از این فیلم‌ها به دو معاونت جداگانه سر بزنیم، مشکلات بسیاری برای ما ایجاد خواهد شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: آنچه در این مدت کوتاه از معاونت آثار شاهد بودیم، متأسفانه هنوز آقای عرفان منش معارفه نشده‌اند بنابراین پروسه بازبینی فیلم‌ها و صدور پروانه توزیع و پخش فیلم‌های موسسات با تأخیر بسیار انجام می‌گردد که این امر ( عدم توزیع و فروش ) در حوزه نمایش خانگی با توجه به مشکلات اقتصادی هزینه‌های ماهانه زیاد موسسات فاجعه بزرگی است که متأسفانه در چارت جدید سازمان به دلیل عدم تمرکز معاونت آثار روی نمایش خانگی نادیده گرفته می‌شود.

وی درباره تعداد موسسات دارای مجوز در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: حدود ۲۶-۲۵ موسسه ویدئو رسانه داریم که همه آنها فعال هستند، ولی ۶-۵ موسسه فعالیت چشمگیری دارند و ۸-۷ موسسه متوسط و الباقی فعالیت ضعیف‌تری دارند.

نوروزی درباره مشکلاتی که برای برخی فیلم‌ها مانند « آتشکار» در شبکه نمایش خانگی پیش می‌آید و اقداماتی که اتحادیه برای کمک می‌تواند انجام دهد به ایسنا گفت: اتحادیه بنا دارد در کارگروه حقوقی خود با تشکیل شورای داوری اتفاقات فوق را به حداقل برساند ولی از آنجائیکه در اختلافات از این دست اثبات حقانیت طرفین دعوا کار بسیار مشکلی است و فصل الخطاب رای قوه قضایه است لذا با توجه به اینکه در این موارد شاهد عدم عمل به تعهدات چه از سوی تهیه کننده و چه از سوی موسسات ویدئو رسانه هستیم توصیه اتحادیه این است که یک شورای تخصصی حقوقی این اختلافات را بررسی و پس از اثبات حقانیت یکی از طرفین دعوی، با خاطی برخورد مقتضی صورت پذیرد، چرا که در شرایط بد اقتصادی حاکم بر این صنعت ، این اختلافات ضربه‌های غیر قابل جبرانی به صنعت سینما و نمایش خانگی خواهد زد. کد ۶۲۳

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • کانال‌های متعدد و مجانی تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای و محصولات کپی و قاچاق در زمان مدیریت شما هم بود و چیز جدیدی نیست . در این بین مشکلات اقتصادی مردم بیشتر شده که الحمدلله موسسات محترم هم قیمت دی وی دی ها رو بالاتر بردن! اگر شما کماکان مدیر بودین چه میکردین ؟ این طور مصاحبه ها بیشتر با هدف شلوغ کردن و مشکل دار جلوه دادن روند اجرایی در ارشاد (شاید هم با هماهنگی) انجام می شه که تجربه نشون داده خیلی هم خریدار نداره! جناب فروتن اگر زمان مدیریت شما بود با محافظه کاری های بیش از حدتان فیلم هایی چون گشت ارشاد در دسترس عموم قرار نمی گرفت و همچون  چهل سالگی قیصر ، این عنوان هم بجای پخش ، الان در حال خاک خوردن در انبارها بود. اتفاقا بعد از شما روند بهتری در انجام کار نمایش خانگی به چشم می خوره و آن رونقی که ازش نام برده می شه دروغ محض و باتلاقی بیش برای موسسات نبوده ! شکست خوردن پروژه های سریالی و موسسات تهیه کننده آنها و اوضاع در هم و برهم و آشفته فیلم های ایرانی و خارجی از مقوله رایت تا کپی و قاچاق در دوران شما به مراتب اوج گرفت و به هیچ عنوان شاهد تصمیمی قاطع و تاثیرگذار از شما نبودیم ….

    • خواننده در ادامه یادداشت، تیرنسبت هایی را روانه تنی چند از شخصیت های حقیقی و حقوقی دیگری کرده است که مجاز به انتشار آنها نیستم.  از دعاهایی که خواندن آنها توصیه شده است پناه بردن به خدا از اوهام و پندارهایی است که  جز از نفس بیمار و یا وسوسه شیطان  ریشه نمی گیرد. نادانی محض است اگر تصور شود مدیریت پیشین اوضاع را گل و بلبل نشان میداده و حالا هم او گلستان را خزان زده جلوه می کند. اگر نویسنده درک درست و هوش کافی را داشت، در می یافت روزانه های سینمایی همواره در طرح مشکلات و  آسیب های شبکه بیشترین مطالب را تولید کرده است و بحمداله رکورد دار  تولید بیشترین ادبیات در این زمینه است. ” خواننده ” ظاهراً قیاس به نفس فرموده و اصرار و ابرام مدیریت پیشین برای سرپا نگه داشتن روزانه های سینمایی و دنبال کردن  اخبار و تحلیل های رسانه ویدیو را حمل بر دست و پا زدن وی برای بازگشت به مسئولیت قبلی  دانسته است. محض اطلاع عرض می شودعلیرغم تشدید عصبانیت امثال ایشان، به عنوان عضو کوچکی از جامعه مدیران سازمان سینمایی، پیگیر همه مسائل سینمای کشور از جمله ویدیو بوده و با استعانت از خداوند بزرگ، رویکرد تحلیلی” روزانه های سینمایی” به مدد کاربران و خوانندگان علاقمند دنبال خواهد شد . و هدیه ای از مولانا شاید افاقه کند:
      چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل بسوی دیده شد

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید