روزانه های سینمایی
گشتی پیرامون فیلم روز شبکه

گشتی پیرامون فیلم روز شبکه

پیش از این در ایامی که مرحوم "اداره کل نمایش خانگی" در قید حیات بود، به موجب مقررات اگر موسسه ای خواسته یا ناخواسته مرتکب خلافی می شد، زمینه تشکیل "هیات بدوی رسیدگی به تخلفات" را فراهم می کردیم و اعضای هیات را به جلسه و تشریک مساعی فرا می خواندیم. رای هیات که تصمیم جمعی اعضا بود به موسسه متخلف ابلاغ می شد و خاطی فرصت داشت تا ظرف ۲۰ روز نسبت به رای صادره اعتراض کند و خواستار فرجام خواهی شود.

با یادآوری پرونده هایی که طی سه سال گذشته برای موسسات خاطی گشودیم، غیر از یک مورد که به مرجع قضایی ارسال شد، سایر موارد با تنبیهات انضباطی و تعلیق فعالیت موسسات خاطی از سه تا شش ماه مورد رسیدگی قرار گرفتند و دوسیه آنها برای همیشه بسته شد.

جالب است همان یک فقره پرونده ای هم که با اقامه دعوای دولت( ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز)بر روی میز دادیار دادسرا قرار گرفت، ختم به خیر شد و سوء نیت متهم برای مقام قضایی احراز نشد و با برائت از متهم وی و گروهش به ادامه فعالیت پرداختند.

به موجب اعلام قائم مقام اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای، طی روزهای گذشته، ظاهراً در جریان تهیه و آماده سازی نسخه نهایی فیلم سینمایی " گشت ارشاد " تخلفی رخ داده است و بنا به گفته ایشان رسیدگی کارشناسی در همین زمینه آغاز شده است.

آنچه در خصوص این واقعه علیرغم همه ابهاماتش می توان گفت آن است که بر خلاف رویه سه سال گذشته وقوع تخلف به اطلاع افکار عمومی رسانده شده است و بعید نیست که به دلیل نوع تخلف و اهمیت آن، تشخیص داده شده است تا به منظور پیشگیری از بروز سوء تفاهمات بیشتر، جامعه مخاطبان در جریان کلیات موضوع قرار گیرند. جدیت موضوع وقتی بیشتر خود را می نمایاند که به یادآوریم؛ فیلم " گشت ارشاد " به هنگام اکران عمومی نیز حاشیه های زیادی را ایجاد کرد و طول دوره اکران آن کوتاه تر از حد معمول خود شد. در بعضی از شهرستان ها نیز که اصلاً امکان نمایش عمومی آن میسر نشد.( بعضی به غلط این اقدام  را معادل توقیف فیلم دانسته اند!)

از سوی دیگر در غیاب " هیات بدوی رسیدگی به تخلفات" ( به دلیل انحلال اداره کل نمایش خانگی) خوشبختانه قبل از هر گونه اظهار نظر قطعی از سوی مرجع نظارتی کنونی، رسیدگی موضوع در هیات کارشناسی مورد توجه قرار گرفته است و باید منتظر ماند و دید که نتیجه بررسی ها به کجا ختم می شود.

از صبح دیروز خبرهایی در خصوص توقف توزیع فیلم در بازار، به گوش رسید که در صورت صحت موضوع، می توان استنباط کرد که نسخه توزیع شده همان نسخه ای نیست که مرجع نظارتی بر آن مورد تایید نهاده است.

در خبر اعلام شده از سوی قائم مقام اداره کل ارزشیابی و نظارت صراحتاً به بروز تخلفاتی در ضمائم اثر اشاره شده است. به عبارتی اصل فیلم عرضه شده محل مناقشه نیست و ضمائم چهار گانه اثر که شامل؛ "پشت صحنه"، "پایانی دیگر"، "صحنه های حذف شده" و "مستند حاشیه های فیلم" است، زیر ذره بین مرجع نظارتی قرار گرفته است. این گمان وقتی قویتر می شود که در پروانه نمایش فیلم فقط عنوان محصول اصلی با زمان ۱۰۰ دقیقه ای قید شده و در آن اشاره ای به ضمائم نگردیده است.

برای بسیاری از منتقدان شبکه نمایش خانگی که بازبینی مجدد آثار اکران شده و اعمال ممیزی بر نسخه ویدیویی فیلم های ایرانی را برنمی تابیدند، ممکن است تماشای صحنه های حذف شده غافلگیر کننده باشد اما قطعاً برای مخالفان سر سخت فیلم همین مطلب می تواند سوال برانگیز باشد و درصدد دریافت پاسخ منطقی برای آن برآیند. البته با  اشاره درست خوانندگان "روزانه های سینمایی" و گلایه کارگردان، نسخه ویدیویی تفاوت هایی با نسخه اکران عمومی دارد و قاعده گذشته نقض نشده است.!

به هر حال پیش از این نیز معدود محصولاتی به درخواست مرجع نظارتی از بازار جمع آوری شده بودند که بیشتر عناوین خارجی بودند و در یک مورد فیلم مستند " چهل سالگی قیصر " سال هاست که در انبار موسسه هنرنمای پارسان دپو شده و اجازه توزیع در بازار را نیافته است و هیچگاه اتفاقاتی از این دست به سطح جامعه کشانده نشد و افشای آنها هم ضرورت نداشت.

آرزو کنیم واقعه پیش آمده با تدبیر و قضاوت منصفانه قرین گردد و پیامدهای منفی آن با مدیریت هوشمندانه، به حداقل ممکن کاهش یابد. کارگردان فیلم "گشت ارشاد" زودتر از مقامات مسئول دست به کار شده و در گفتگویی اشکال پدید آمده را یکسره به مشکلات درون سازمانی ارشاد و اختلافات مسئولان قدیم و جدید آن سازمان نسبت داده است.!

این یادداشت را که سعی داشت به پیشداوری اقدام نکند با این سوال به پایان می بریم که چرا جناب کارگردان با وجود ضمیمه های چهارگانه ای که به نسخه ویدیویی فیلم افزوده شده است، بازهم از این نسخه متنفر است!؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • البته فیلم گشت ارشاد ۱۰۰ دقیقه نیست و ۹۶ دقیقه است
    اقای فروتن راستی خودتان بگویید که این فیلم از نسخه اکران چقدر کم شده است خود سهیلی میگه ۷ دقیقه نسخه ویدیویی از نسخه اکران کم داره
    بعضی سایتها میگن فقط ۲ بوق و صحنه چادر و قیمه و قمه کم شده است ما که گیچ شدیم و خود سهیلی گفته این بخش صحنه های حذف شده اصلا ممیزی ارشاد نیست و موقع تدوین کم شده است پس دیگه با این اوصاف تخلفی نیست

    • حذف ۷ دقیقه از فیلم به دلیل اعمال ممیزی در نسخه ویدیویی صحت ندارد. تا جایی که میدانم بیشتر روتوش ها و اصلاحاتی است که یکی از خوانندگان در کامنتش با دقت آنها را شرح داده است.

  • سلام 
    بنده یکی از کلوپهای شهر تهران در اکباتان هستم از روزی که این فیلم را آوردم فروش نسبتا خوبی داشته ولی به اصطلاح خودمون عطاش رو به لقاش بخشیدم و به شرکت مرجوع کردم شاید روزانه دهها نفر ازکسانی که در ارگانهای مختلف کار میکنند ودر نزدیکی ما سکونت دارند هر روز میان ومیگن این فیلم و این عکس در خور شانیت ما نیست 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید