روزانه های سینمایی
جنگ پوسترها

جنگ پوسترها

در یادداشتی که به مناسبت توزیع نسخه ویدیویی فیلم سینمایی در امتداد شهر نوشتم، اشاره ای به فراهم بودن مواد لازم برای طراحی پوستر فیلم کردم و حالا که پوسترهای قدی و اصطلاحاً ۱۰۰ در ۷۰ فیلم را در زمینه ای قرمز در بیرون مراکز عرضه می بینم، درمی یابم که خیلم هم بیراه نگفته ام.

بدون شک امروزه پوستر ویدیویی فیلم برد و نفود به مراتب بیشتری از اقلام و موادتبلیغی فیلم در زمان اکران عمومی آن دارد. اگر در گذشته هنگام نمایش عمومی فیلم ها در سینماها، پوسترهای قد و نیم آنها در مناطق پر رفت و آمد شهری جلوه و نمودی داشتند، امروزه این نقش به کمترین میزان خود رسیده و جای خود را به بیلبورد و اقلام شبیه به آن داده است. حالا دیگر پوستر یا به اصطلاح دفاتر پخش یک لیستی فقط در سالن های انتظار سینماها به چشم می آیند و جالب تر آنکه موسسات ویدیو رسانه راساً در صدد طراحی پوستر برآمده و خیلی متکی به نمونه پوسترهای پیشین فیلم نیستند. البته در مواردی که پوستر فیلم از ویژگی های استثنایی برخوردار بوده و جزیی از شناسنامه فیلم شده باشد، موسسات از این المان غفلت نکرده و برای تداعی معانی بیننده چاپ مجدد پوستر را در دستور کار قرار می دهند. به عنوان مثال در پوستر فیلم های جدایی نادر از سیمین و ورود اقایان ممنوع عناصر آشنا و مانوسی وجود دارند که استفاده مجدد از آنها نقطه ضعفی برای ناشر ویدیویی آن محسوب نمی شود و ای بسا طراحی مجدد پوستر نتیجه عکس به همراه آورد و ذهن بیننده را از فضا و انگاره های آشنا دور سازد.

به هر حال در اینکه پوستر سهم بزرگی در شناساندن فیلم به مخاطب بازی می کند شکی نیست. در همین تارنما بعضاً گلایه های فروشندگان را از کمبود و یا عدم ارسال پوستر در موارد خاص خوانده ایم و گزارش هایی نیز از پاره کردن پوسترهای یک موسسه توسط رقبا منشر کرده ایم. در همین رابطه توزیع با فاصله فیلم های ایرانی کمک زیادی می کند که پوسترها در مراکز عرضه بیشتر به چشم آیند و به فروش فیلم کمک زیادی کنند مگر آنکه دستانی در کار باشد تا اتفاقاً این نتیجه بدست نیاید.! کد ۵۰۲

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ببخشید سوالی داشتم ،امیدارم که جواب سوالم رو بدید
    پخش فیلم سینمایی جرم رو کدوم شرکت به عهده داره؟؟؟؟ چون مثله اینکه قبلا فیلم سازان جوان بوده و شنیدم شرکت پخشش رو عوض کرده
    ویه سوال دیگه که شنیدم قراره فیلم جرم ۲۰ تیر بیاد به نمایش خانگی،آیا حقیقت داره یا فقط شایعست؟؟؟؟؟
     

  • آقافروتن عزیز چرا در لفافه راهنمایی میفرمایین یا خبر ندارین که فقط یه مرکز پخشه که پوسترهاش دم مغازه ها دوام داره و مال بقیه شرکتها توی جوب جلوی سوپرها به تبلیغ فیلم بقیه شرکتها مشغولن
    این موضوع یکی دو ماهه که جریان داره و نمیدونم چرا نه شرکتها و نه ارشاد به اون مرکز پخش بی مجوز چرا هیچ کاری ندارن
    نکنه زبونم لال دست یه جریان پرنفوذ اینجور جاها هم توکاره
    برای کسب اطلاعات بیشتر یه نظرخواهی از چند شرکت بکنین همه چیز کامل و دقیق دستتون میاد

    • قربان بنانیست رد تخلفات شرکت های پخش را هم بگیریم. مراتب را به نشانی الکترونیکی رییس اتحادیه dr.norouzi@baya.ir گزارش کنید. در صورت تایید اتحادیه و درخواست ایشان برای تخته کردن در شرکت های متخلف، درنگ نخواهیم کرد.

  • جناب فروتن عزیز
    باسلام
    به نکات خیلی خوبی اشاره فرمودین ولی نکته مهمی که فعلا موسسات باآن درگیرهستندممیزی های سختگیرانه اداره تبلیغات ارشادبرای
    صدورمجوزپوسترهاست فیلمی که مجوزجلدآنرا ازمجموعه تحت مدیریت شما دریافت نمودیم پوسترهمان فیلم دراداره رد ویااصلاحیه می خورد.

    • با سلام من هم با نظر آقای حاتم موافقم چون سختگیریها به اندازه ایست که طراحی پوستر  را که روزها فکر و زحمت برای آن کشیده شده زیر سوال می برد از طرفی سرعت کار و خستگی حاصل  از این نوع نگرش باعث کاسته شدن از انگیزه های کار مثبت در همکاران ما میشود 

  • سلام 
    این دوستان پوستر کن همون دوستانی هستن که در گذشته نیز از این قبیل کارها انجام میدادند ولی راه به جایی نبردند چون خدا جای حق نشسته  واینها راه به جایی نمیبرندولی اگر گوش مالی بشن بد نیست شاید عادت بد قدیمیشون رو ترک کردند اینها نمیدونند خدا روزی رسون با ضربه زدن به مال و اموال دیگران اگر جیب آدم پر پول هم بشه برکت نداره وآدم باید اون پول خرج گرفتاریهاش بکنه به هر حال خدا کمکشون کنه و به راه راست هدایتشون کنه
    با تشکر

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید