روزانه های سینمایی
پشت این درها چی میگذره؟

پشت این درها چی میگذره؟

در هفته ای که گذشت جلسات شورای تشخیص و نیز هیات بدوی رسیدگی به تخلفات با حضور اکثریت اعضا برگزار شد. احکام این دو مرجع را معاون امور سینمایی صادر می کند و دارای ترکیب مشابهی هستند. مشروح وظایف شورای تشخیص و هیات رسیدگی به تخلفات در مجموعه مقررات نمایش خانگی قابل دسترسی است. اگر سیاست های کلی شبکه را که توسط معاون سینمایی تدوین و ابلاغ می شود، استثنا کنیم، سیاست های اجرایی شبکه و راههای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده توسط این شورا مشخص می شود. از جمله اعضای این شورا نماینده تشکل صنفی موسسات ویدیو رسانه است که در دو دوره دو ساله ای که مدیریت نمایش خانگی کشور را بر عهده داشته ام، شاهد حضور موثر نماینده صنف در جلسات بوده ام. به نظرم در جلسات آتی شورا بهتر است فردی هم به نمایندگی از دست اندرکاران توزیع و پخش به جمع شورا افزوده گردد تا در تصمیماتی که حوزه پخش را تحت تاثیر قرار می دهد، به اظهار نظر کارشناسی بپردازد.

تلاش شده است تا مصوبات شورا در برنامه های اجرایی به دقت نصب العین قرار گیرد. در جلسه اخیر شورا دبیر شورای پروانه نمایش خانگی در ابتدای جلسه گزارشی از عملکرد شورا ارائه داد و یادآور شد در شش ماهه گذشته مجموعا" قریب به ۴۲۰ پروانه صادر شده است که سهم فیلم های سینمایی ایرانی ۴۲ عنوان و تولیدات داستانی ویدیویی ۲۷ عنوان می باشد. در این نشست گزارش فیلم های توزیع شده از سوی موسسات در همین دوره قرائت شد و تیراژ پایین فیلم ها در مقایسه با سال گذشته مورد تصریح قرار گرفت. مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر کل ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز _عضو شورا _ در ادامه پس از ارائه گزارشی از هماهنگی های صورت گرفته با نهادهای انتظامی؛ یادآور شد طی نامه ای از عموم موسسات ویدیو رسانه خواسته است از تبادل و انتقال هولوگرام هایی که به نام محصول و تیراژی ادعایی آنها صادر شده است، اجتناب ورزند.
ایشان با توجه به همپوشانی عناوین جذاب موسسات با یکدیگر در بازار و  محدودیت های مراکز عرضه در ارائه و نشاندن مناسب آنها، ماموریت یافت تا ضمن تشریک مساعی با مدیران و فعالان پخش شبکه، ساماندهی مراکز عرضه، تدوین تقویم زمانی برای عرضه عناوین پرمخاطب از طریق تشکیل شورای پخش را مد نظر قرار دهد و در جلسه آتی شورا آیین نامه مربوطه را به شورا ارائه دهد. در گذشته های نه چندان دور شرکت پخش آریا به مثابه یک کنسرسیوم پخش، توزیع منظم و برنامه ریزی شده چندین شرکت سهامدار را بر عهده داشت و توانسته بود نظم و نسق نسبتا" خوبی به بازار ببخشد. در ادامه به دلیل عدم فعالیت چند موسسه جدید که در ابتدای سالجاری از شورا موافقت نامه دریافت کرده بودند، مقرر شد در صورت اطمینان از انصراف آنها، تقاضاهای جدید در جلسه بعدی شورا مورد بحث قرار گیرند. اعضا با تمدید مجوز یک موسسه به شرط توزیع دو فیلم سینمایی ایرانی خریداری شده در هفته های آینده، موافقت کرد. در حال حاضر از ۲۶ موسسه دارای مجوز فقط پانزده موسسه فعالیت مستمر دارند و مابقی غیر فعال یا نیمه فعال به شمار می آیند.

در جلسه هیات رسیدگی به تخلفات هم پرونده چهار موسسه و شرکت خاطی به بحث گذاشته شد و در دو مورد هیات به انشای رای پرداخت. وفق مقررات متخلفان فرصت دارند ظرف مدت ۳۰ روز چنانچه به حکم صادره اعتراض دارند، مراتب را به هیات تسلیم کنند. از نکات قابل توجه در بررسی پرونده هادرخواست یک بازپرس دادسرا برای اعمال مقررات علیه مدیر یک موسسه فعال در زمینه بازی رایانه ای بود که با توجه به غیر مجرمانه بودن فعل خاطی و دیگر افراد مرتبط، بازپرس پرونده برخورد انضباطی با متخلف را به دستگاه اجرایی مربوطه احاله کرده بود. این تدبیر و تشخیص درست مقام قضایی با توجه به اصل جرم زدایی از پاره ای تخلفات ارزشمند به حساب می آید. در این خصوص مقرر شد با توجه به انتزاع مسئولیت ها و اختیارات حاکمیتی مربوط به بازی های رایانه ای از اداره کل نمایش خانگی، مراتب به مراجع مسئول در وزارتخانه منعکس گردد. در مورد پرونده دیگری به دلیل فقدان مستندات کافی، ادامه بررسی به جلسه آتی موکول شد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید