روزانه های سینمایی
حاشیه ای بر یک تاک شوی تلویزیونی

حاشیه ای بر یک تاک شوی تلویزیونی

شبکه خبر سیما پنجشنبه شب گذشته در برنامه دو نیم ساعته برای سومین بار، میزبان مهمانان و کارشناسانی بود که از فعالان شبکه نمایش خانگی انتخاب شده بودند. دکتر نوروزی که حالا پای ثابت این برنامه شده است، در کنار یک خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر به پرسش های مجری برنامه جواب دادند.

شروع بد
مجری، برنامه را با این سوال آغاز کرد: نظر شما در باره فیلم های بی کیفیت ویدیویی و اصطلاحا" شونه تخم مرغی چیست؟! این پرسش تکراری و جواب های قابل پیش بینی مهمانان در همان دقایق نخست، بار دیگر این حقیقت تلخ را آشکار ساخت که جناب مجری مانند اغلب خبرنگاران جراید و رسانه ها، در حد فاصل دو برنامه گذشته که حدودا" یکسال ار آن می گذشت، مطالعه و تحقیق تازه ای پیرامون مسائل فراوان شیکه نکرده و گویی یادداشت های گذشته خود را از بایگانی بیرون کشیده بود.
هیجده موسسه جدید!
در بخشی از برنامه دکتر نوروزی با اعلام این مطلب که دولت بی توجه به مشکلات شبکه، امسال مجوز ۱۸ موسسه جدید را صادر کرده است، تعجب بسیاری از دست اندرکاران شبکه را باعث شد. به یادم آمد که مجری برنامه ساعتی قبل از شروع برنامه هوشمندی به خرج داد و طی تماسی با بنده تقاضا کرد، چنانچه سوالاتی را باید با مهمانان برنامه در میان بگذارد، به او پیشنهاد دهم. اگر چه فرصت و تمرکزی برای اجابت تقاضای ایشان در آن ساعت نداشتم، اما جناب نوروزی حداقل زودتر از ایشان اطلاعات لازم از جمله تعداد موسسات را از بنده سوال می کرد تا آماری خلاف واقع به مخاطبان ندهد.
هر کس به امید همسایه نشست گرسنه می خوابد
حدود دو ماه قبل در جلسه ای با حضور مدیران پخش شبکه مقرر شد، به منظور هماهنگی در فرایند پخش، جلوگیری از توزیع محصول غیر مجاز در سوپر مارکت ها و اعمال ضابطه در آغاز به کار پخش های جدید، شورایی مرکب از منتخبان صنعت پخش شبکه با حمایت دولت به فعالیت مشغول شود و سر و سامان بهتری به وضع موجود ببخشد. همچنین طی نامه ای رسمی از دکتر نوروزی خواسته شد به اتفاق سایر دوستان همراه و همدل طرحی را به منظور حمایت دولت از تاسیس و راه اندازی فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و هنری تهیه و ارایه کنند تا متعاقبا" کار تکمیلی بر روی آن انجام شود. این اتفاق نیفتاد سهل است در برنامه دو نیم ساعته مهمانان محترم، تهیه و اجرای هر دو طرح را به دولت پیشنهاد دادند.!
رطب خورده منع رطب چون کند
مجری برنامه با اشاره به کمبود خبرنگار و نویسنده کارشناس در حوزه نمایش خانگی، خواستار حضور علاقمندان بیشتری در این وادی شد. خبرنگار مهمان برنامه هم از عدم مشارکت موسسات ویدیو رسانه با خود، در دوران همکاری اش با یک ماهنامه سخن گفت.غافل از اینکه این نقیصه بزرگ در سازمان صدا و سیما بیش از سایر رسانه ها محسوس است. اگر بناست کاری در این زمینه انجام شود، پیشگامی این نهاد مورد انتظار است. در کوتاه مدت حداقل انتظار این است که خبرنگاران سینمایی، دامنه مطالعاتشان را در زمینه نمایش خانگی تعمیم و وسعت دهند.
نمی از دریا

پراکندگی موضوعات در برنامه و اصطلاحا" ناخنک زدن به مجموعه ای از مباحثی که هر کدام می توانستند مستقلا" موضوع یک برنامه باشند، متاسفانه این حقیقت را عریان ساخت که تولید و پخش برنامه در رسانه ملی در بسیاری از مواقع متکی به مطالعه از پیش انجام شده نیست و از این روی حق مطلب، بخوبی در مسائل مناقشه برانگیز آنگونه که باید ادا نمی شود. شاید اگر همان ضرب المثل یک ده آباد به از صد شهر ویران را مد نظر قرار دهیم، در بسیاری از مواقع کمتر فرصت سوزی کنیم و با انتخاب درست یک موضوع واحد، مجال کافی برای بررسی همه جانبه آن فراهم سازیم.

سیلی نقد به از حلوای نسیه

تا زمانی که بدیلی برای عرضه و فروش فیلم در سوپر مارکت ها پیدا نشده است؛ به نظرم اظهار ناامیدی از وضع موجود راه به جایی نمی برد و زمینه سوء استفاده را برای فرصت طلبان فراهم می کند. ابراز تاسف مهمانان برنامه از در اختیار گرفتن سوپر مارکت ها و اشاره هر چند درست و بجا از کاستی ها آن، نباید به گونه ای بیان گردد که گویی گزینه های بهتری فراروی شبکه بوده و نسبت به آنها بی توجهی شده است. تا زمانی که بطور طبیعی راه اندازی فروشگاه جنبه اقتصادی به خود نگیرد و یا دولت گامی در راستای تجهیز و آراستگی مراکز موجود برندارد، حسن استفاده از ظرفیت های موجود همان حکایت کاچی به از هیچی است.

نیمه مشتریان

در یرنامه گفته شد خانواده ها در نیمه دوم سال اوقات فراغت بیشتری برای تماشای فیلم نسبت به نیمه اول سال دارند. به موجب این پیش بینی در نیمه دوم سال گرمی بیشتری را در بازار شبکه شاهد خواهیم بود. به تعبیر اهالی فوتبال اگر نیمه اول را نیمه مدیران شبکه حساب کنیم و عزم آنها برای خرید و تامین یکساله عناوین ایرانی و خارجی را در نظر آوریم، با این حساب نیمه دوم سال را باید فرصتی برای نمایش علایق مخاطبان شبکه و خیزش آنها برای تهیه فیلم ها و برنامه های شبکه منظور کنیم. بدیهی است در این داد و ستد موسساتی پیروز خواهند بود که قبل از هر چیز رسم بازی جوانمردانه را به جا آورده باشند و به لطایف الحیل زیر پای حریف را با تدلیس و اغوای مخاطب، خالی نکرده باشند و در نقطه مقابل برای جلب اعتماد بیننده از شیوه های پسندیده و محترمانه ای سود برده باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید