روزانه های سینمایی
موافقان و مخالفان خاموش

موافقان و مخالفان خاموش

روزهاست که از عرضه نسخه غیر مجاز فیلم سینمایی خصوصی می گذرد. تجربه می گوید فیلم؛ تمام اطراف و اکناف ایران بزرگ را درنوردیده و به مدد فضای مجازی فارسی زبانان سراسر جهان هم می توانند در تجربه زندگی ای که دیگر خصوصی نیست و حریم آن دریده شده است، سهیم و شریک شوند. اگر فرض را بر این بگذاریم که میلیونها نفر فیلم را در دو هفته گذشته دیده اند و در بین مخاطبان میلیونی اثر، بی تردید نگرش های مختلف فکری، ذوقی و سیاسی وجود دارند، این پرسش اساسی مطرح است که چرا بازتاب هایی نظیر آنچه که در اکران دو هفته ای آن رخ داد، مشاهده نمی شود و دیگ احساسات و غیرتی به جوش نمی آید؟ برای جواب به این سوال شاید مخالفان دو آتشه فیلم به توجیهاتی از این دست متوسل شوند:
– کفایت مذاکرات اعلام شد و هر آنچه که لازم بود، حین اکران فیلم گفته شد و حق مطلب ادا گردید.
– خیلی ها به حرمت مهر و مجوز ارشاد که در پای نسخه ویدیویی فیلم نخورده است از دیدن فیلم احتیاطاً اجتناب کرده و راضی به داغ کردن بازار تجارت کثیف کپی نشده اند. به همین خاطر در جریان موضوع فیلم نیستند.
– وقتی ارشاد راضی به ادامه اکران فیلم نبوده است و نمایش آن را متوقف کرد، ضرورتی ندارد دوباره با تماشای نسخه ویدیویی پرونده فیلم گشوده شود و اشاعه منکر صورت گیرد.
در جبهه مقابل احتمال بدهیم عده ای فیلم را از روزن و منظر مخالفان ندیده اند و از دید این گروه از مخاطبان:
– آش به آن شوری هم که می گفتند، نیست. این بار موافقان خاموش با حیرت- زبانم لال- صحنه پورنویی در فیلم نمی بینند و احتمال می دهند، مدعیان معنی و مصداق پورنو را نمی دانند.
– موافقان خاموش که از سر کنجکاوی مثل بسیاری از آحاد مردم فیلم را می بینند، فیلم را برای گروه های سنی خاص مناسب نمی بینند اما آنچه که حکم به توقف نمایش فیلم بدهد، نمی یابند.
– مخاطبان ریز بین احتمال می دهند که ای بسا در نسخه مجاز ویدیویی، اصلاحات مجددی از باب اقتضای نمایش عمومی تر فیلم اعمال می شد و اعتراضاتی نظیر آنچه که در حین اکران فیلم پژواک یافت، زنده نمی شد.
– موسفید کرده های جبهه موافقین خاموش، با بی تفاوتی از کنار این موضوع می گذرند و به یاد فیلم های متعددی می افتند که در ۳۰ سال گذشته طومار آنها به دست مخالفان پیچیده شد اما با گذشت سالیان، به دفعات از شبکه های فراگیر تلویزیون به نمایش درآمدند.
– در بین صفوف موافقین و مخالفین جمعیت دیگری هم وجود دارند که پدیده ها و اتفاقاتی از این دست را چندان جدی نمی گیرند. اینان روحیات و سعه صدری مثل وزیر اطلاعات کشور دارند. یادتان هست آنجا که در محاصره خبرنگاران در باره فیلم قلاده های طلا و اظهارات کارگردان فیلم، با خونسردی گفت قلاده های طلا فقط یک فیلمه!

در همین رابطه بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام و عرض خسته نباشید .
    شاید دلیلش این باشد که فیلم واقعاً هم دیده نشده است! یکی از همکارانم چند روز قبل درباره این مسئله صحبت می کرد و خیلی ناراحت بود . به او گفتم شما خودت را برای این فیلم ناراحت نکن چون شاید یک عده معدودی را بتوان برای تماشای آن گول زد ولی فیلمی نیست که مورد توجه قرار بگیرد و همین هم احتمالاً زیر سر خود تولیدکنندگان فیلم بوده که می خواسته اند فیلم شان دیده شود . به او گفتم شما وقتی ناراحت باش که نسخه قاچاق گشت ارشاد یا قلاده های طلا به بازار آمد! البته می دانم به طور کلی حرفم اشتباه است و هیچ فیلمی نباید قاچاق شود اما مسئله اینجاست که شخصاً قصد نداشتم اگر نسخه قانونی فیلم هم آمد آن را در مغازه ام عرضه کنم که ناراحت درآمدن نسخه غیرمجازش باشم!!!
    راستی تا یادم نرفته ؛ طبق تحقیقات انجام گرفته توسط خودم بالا رفتن هزینه تولید فیلم های سینمایی در آمریکا درحالیکه میزان فروش بلیط در سینماهای این کشور افزایشی را نشان نمی دهد باعث خواهد شد تا از این پس سازندگان هالیوودی برای جبران هزینه ها ، هرچه بیشتر به سلیقه مخاطب جهانی توجه نشان داده و اهمیت سلیقه مخاطب آمریکایی نزد آنها کمتر شود .
    با تشکر

    • وقتی مدرکی برای نسبت دادن توزیع فیلم توسط عوامل آن در دست ندارید بهتر است که از گمانه زنی هم پرهیز کنید که به قول حق تعالی بسیاری از گمان ها گناه هستند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید