روزانه های سینمایی
فصل وصل

فصل وصل

سرانجام انتظارها به سر رسید و توزیع مستمر برگزیده آثار مستند سینمای ایران در شبکه نمایش خانگی محقق شد. پیش از این بصورت پراکنده فیلم های مستندی در دسترس مردم قرار گرفته بودند اما بی تردید مداومت سازندگان و تهیه کنندگان برای انتشار اینگونه آثار ولو بصورت محدود و کم تیراژ، آرام آرام اشتیاق مردم برای تماشای فیلم های شاخص اما مهجور مانده ی مستند را مهیا خواهد ساخت. مرکز گسترش سینمای مستند و جمعی از سینماگران مستقل در حالی بطور همزمان عزم شان را جزم کرده اند تا تولیدات شان را در انظار مردم قرار دهند که در سال های گذشته برای تماشای فیلم های مستند و تجدید خاطره با سینمای مستند، گزینه ای جز حضور در سالن های برگزاری جشنواره های سالانه فیلم کوتاه تهران و حقیقت فراروی علاقمندان نبود. آنطور که از قراین پیداست سرمایه گذاران و ناشران کنونی فیلم های راه یافته به شبکه، با رویکردی واقع بینانه بصورت آزمایشی فعلا" فیلم های خود را در مراکزی نظیر فروشگاه های بزرگ و معتبر فروش کتاب و آثار موسیقیایی عرضه کرده اند .

 

و مرکز سینمای مستند نیز به همین روال در انتظار بازخورد انتشار دو فیلم بلند مستند سبز سپید سرخ و آینه های غبار گرفته است. ناگفته پیداست که مانند بسیاری …دیگر از برنامه های اختصاصی نظیر کنسرت ها و جشنواره های هنری و سینمایی هموطنان شهرستانی برای تهیه فیلم های مستند چاره ای جز مراجعه به تهران ندارند و علی الظاهر تاکنون برنامه ای برای فروش غیر حضوری فیلم های تکثیر شده اعلام نشده است. تدبیر بنده و همکارانم برای واگذاری حق انتشار و توزیع فیلم به تهیه کنندگان و مستند سازان اگر چه با استقبال این دوستان مواجه گردیده است اما از سوی دیگر بی رغبتی موسسات ویدیو رسانه به سرمایه گذاری برای خرید امتیاز مستند های ایرانی واقعیت تلخی است که به نظرم جز با کیفیت بخشیدن به تولیدات وطنی راه دیگری برای مجاب کردن مدیران موسسات مزبور وجود ندارد. فراموش نکنیم که در طول سال بعضی از موسسات، تکثیر و توزیع عناوین جذاب خارجی از جمله مستندهای حیات وحش را در دستور کار خود قرار داده و از پذیرفتن ریسک آن ابایی ندارند. در زمینه آثار ایرانی, فروش نسبتا" خوب نسخه ویدیو یی مستند تهران انار ندارد در دو سال گذشته نشان داد که چنانچه مستند سازان پاس خوبی بدهند موسسات از تبدیل کردن آن به یک فرصت و گل طلایی باکی ندارند.

همچنین مستند های ورزشی همیشه طرفداران زیادی در شبکه داشته اند. بدنبال درخشش تیم فوتبال تراکتور سازی تبریز، سال گذشته مدیریت باشگاه و هواداران آن، دو فیلم مستند را با تیراژی قابل توجه و ساختاری نسبتا" خوب به بازار عرضه کردند. مستند شش تایی ها- با عرض پوزش از طرفداران تیم آبی!- نقطه عطفی در بین فیلم های مستند شبکه بود و بر همین سیاق مستند سلطان نیز اگر خدا بخواهد و موانع موجود در مسیر توزیع آن به همت آقای علی پروین برداشته شود، احتمالا" رکورد تازه ای را در شبکه بر جای خواهد گذاشت. اگر چه در چنین روزهای جای خیلی فیلمی در باره ی بهترین دروازه بان قرن آسیا مرحوم ناصر حجازی بشدت احساس می شود، قطعا"به تناسب کامیابی های ورزش کشورمان در مقیاس های جهانی بویژه در رشته پر طرفدار فوتبال، شانس تولید مستندهای ورزشی و استقبال مخاطبان از آنها در آینده وجود دارد.

آنچه که تاکنون چراغ فیلم مستند را در تلویزیون و سینمای کشور روشن نگه داشته است علاقه مردم و مخاطبات به این هنر واقع نما و واقع گرا بوده است. بر همین اساس  میزان استقبال قشر فرهیخته جامعه از فیلم های مستندی که امسال زینت بخش سبد محصولات نمایش خانگی کشورمان خواهند بود، آینده روشن تری را برای تهیه کنندگان دولتی و غیر دولتی سینمای مستند نمودار خواهد ساخت.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید