بالاخره آش آنقدر شور شد که صدای ارگان رادیو و تلویزیون را هم در آورد. روزنامه جام جم یکی از تیتر های اصلی صفحه یک خود را به انتقاد از عرضه نسخه کپی سریال های نورزوی اختصاص داد. هر قدر در سال های گذشته از ضرورت همراهی رسانه ملی برای فرهنگ سازی و ترغیب مردم به استفاده از نسخه اصلی فیلم ها سخن گفته شد، کمتر گوش شنوایی یافتیم. پدیده کپی کاری و نقض حقوق مالکانه تهیه کنندگان سینما و ناشران نسخه ویدیویی فیلم ها هیچگاه در کانون توجه برنامه سازان سازمان صدا و سیما قرار نگرفت و آبی از رسانه ملی در این خصوص گرم نشد. تا اینکه زد و از بد حادثه کپی تولیدات تلویزیون سر از پیاده روها در آوردند. این اتقاق حکایت قدیمی خیاط هم در کوزه افتاد را به یاد می آورد. شاید خوانده باشید که در روزگار قدیم در شهر ری خیاطی بود که دکانش…
سر راه گورستان بود. وقتی کسی می مرد و او را به گورستان می بردند از جلوی دکان خیاط می گذشتند. یک روز خیاط فکر کرد که هر ماه تعداد مردگان را بشمارد و چون سواد نداشت کوزه ای به دیوار آویزان کرد و یک مشت سنگ ریزه پهلوی آن گذاشت.
هر وقت از جلوی دکان اش جنازه ای را به گورستان می بردند یک سنگ داخل کوزه می انداخت و آخر ماه کوزه را خالی می کرد و سنگ ها را می شمرد. کم کم بقیه دوستان اش این موضوع را فهمیدند و این موضوع سرگرمی روزانه آنها شد. دوستان خیاط هر وقت او را می دیدند از او می پرسیدند چه خبر؟ خیاط می گفت امروز سه نفر تو کوزه افتادند. روزها گذشت و خیاط هم مرد. مردی که از فوت خیاط اطلاعی نداشت به دکان او رفت و مغازه را بسته یافت. از همسایگان پرسید: خیاط کجاست؟ همسایه ای به او گفت: خیاط هم در کوزه افتاد!
حالا هم قبل از آنکه شرکت وابسته به سازمان، مبادرت به توزیع رسمی مجموعه سریال های نوروزی کند، کپی کاران زحمت آن را کم کرده و از اقبال مردم به سریال های اخیر حسن استفاده را برده اند. البته شک نیست که تلویزیون چشمداشتی به درآمد و عوائد فروش نسخه ویدیویی فیلم ها ندارد و در نقطه مقابل آرزو دارد عده بیشتری را در معرض تولیدات خود قرار دهد تا به همان نسبت از مخاطبان شبکه های ماهواره ای کم کند. شاهد عرضم بی تفاوتی سیما در برابر پخش تولیداتش از تلویزیون های ماهواره ای از گذشته تا حال بوده است. بطوریکه اغلب تلویزیون ها آسوده خاطر از هرگونه پیگیری حقوقی تلویزیون ایران اقدام به بازپخش بعضی از سریال های در حال پخش ایرانی می کنند. اما شاید انچه که واکنش اخیر بعضی از مدیران سیما را در پی داشته است ارائه بی کیفیت سریال هاست که در ادامه این خطر را در پی دارد که کفه را به نفع متخلفان سنگین کند و سلیقه مردم با تماشای نسخه های بدل تنزل یابد. ظریفی هم می گفت این اقدام ارگان صدا و سیما بیشتر از انکه دل نگرانی مدیران سازمان را از میدانداری کپی کاران نمودار سازد، حرکتی تبلیغی است تا استقبال جامعه را از محصولات تلویزیون به رخ رقبا کشد. خلاف این ادعا زمانی ثابت می شود که گزارش هایی نظیر آنچه که در روزنامه ارگان صدا و سیما انتشار یافته است در برنامه های تولیدی و خبری سازمان هم مشاهده گردد و رسانه ملی به وظیفه ذاتی خود در قبال آفت مخرب تکثیر آثار دیداری و شنیداری و نرم افزارهای تولید داخل عمل کند. بدین ترتیب دیری نخواهد گذشت که آثار زیانبار این اقدام ضد ملی که جز تضعبف نهادهای سرمایه گذاری در عرصه هنر، نتیجه دیگری در بر ندارد، به درستی تبیین خواهد شد.
بازتاب این مطلب: ایسنا
اضافه کردن نظر