دبیر شورای صنفی نمایش در آخرین جلسه شورا در هفته اول اسفند سال گذشته گفته بود، اگر فیلمهای اکران نوروز دچار افت فروش نشوند، فیلمهای دیگری جایگزین آنها در عید فطر نخواهند شد. کاش پیشبینی دبیر شورا درست از آب درمیآمد و با فروش خوب همه فیلمها و حفظ اصطلاحا کف فروش، نیاز به تعویض هیچ فیلمی نبود. جدول فروش هشت فیلم نوروزی واقعیتی را نمودار میسازد که نمیتوان آن را منکر شد و نادیده گرفت. بررسیها نشان میدهد که
فروش سه فیلم آخر جدول در ژانرهای اکشن، فانتزی کودکانه و کمدی متاسفانه از همان ابتدا ضعیف بود و طبق وعده دبیر شورای صنفی نمایش، قاعدتا باید پس از پنج هفته در عید سعید فطر با فیلمهای تازه تعویض میشدند تا مجموع فروش فیلمها سیر نزولی به خود نگیرد. بررسیها نشان میدهد که پایان ماه مبارک نیز تاثیر محسوسی در جلوگیری از روند کاهشی این سه فیلم یعنی عینک قرمز(حسین مهکام)، پیشمرگ(علی غفاری)و بامبولک( آرش معیریان )برجا نگذاشته است.
تنوع موضوعی و تکثر گونههای سینمایی در چینش فیلمهای نوروزی تصمیمی قابل دفاع است ولی بیعملی و انفعال شورای صنفی نمایش در برابر فیلمهایی که در جذب مخاطب توفیق نداشتهاند، این ظن و گمان را تقویت میکند که اکران به حال خود رها شده است و شاید تا زمان انتخاب دبیر جدید شورا، این وضعیت و افت فروش فیلمها ادامه یابد. سینمایی که سال گذشته توانست با جذب بیش از ۳۴ میلیون مخاطب از پس چند سال فترت ناشی از اپیدمی جهانی ویروس کرونا دوباره احیا شود، نیازمند تدابیر خلاقه برای نگهداشتن شیب مثبت حضور مردم در سینماهاست.
تا زمان نگارش این یادداشت هنوز برنامه آینده گروههای سینمایی اعلام نشده و چشمانداز روشنی پیش علاقمندان به سینمای ایران نیست.
اضافه کردن نظر