روزانه های سینمایی

اهالی سینما رو در رو با مرد اول بودجه‌نویس دولت

جلسه گفتگوی مدیران سینمایی و جمعی از اهالی شناخته شده سینِما با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اولین بار برگزار شد تا دست‌اندرکاران سیاست‌گذاری و تولید سینِما بی‌واسطه حرف‌هایشان را با مقام اول کشور در امر برنامه‌ریزی و بودجه نویسی بزنند. ترکیب شرکت‌کنندگان در جلسه به میزبانی سازمان برنامه‌و بودجه، خوشبختانه گویای وسعت‌نظر در انتخاب میهمانان و سینماگران فارع از دیدگاه‌های سیاسی و سلایق شخصی آن‌ها بود. حضور افرادی از هیات‌مدیره ادوار خانه سینِما و مدیرعامل کنونی آن نهاد و نیز نمایندگانی از تشکل‌های چهارگانه تهیه‌کنندگان سینمایی نشان داد که مولفه‌ها و منافع مشترکی می‌تواند فعالان سینمایی را دور هم جمع کند و مرزبندی‌های رایج را به کنار نهد.

این اتحاد و نشستن در قاب مشترک شاید خوشایند معدودی تندرو و بد زبان نباشد اما استمرار چنین نشست‌هایی می‌تواند بیش از گذشته نگرش‌های رادیکال را به حاشیه براند.

به اقتضای وطایف سازمانی میزبان، اقتصاد و وجه صنعتی سینِما در جلسه اخیر بیش از وجوه رسانه‌ای و فرهنگی آن موردتوجه قرار گرفت و تهیه‌کنندگانی مثل بهرام رادان به درستی از عبور سینمای ایران از اقتصاد بسته کنونی و حضور در بازارهای جهانی و لزوم ارزآوری و سود حرف زدند.

با این حال چند نکته مهم برای به ثمر نشستن اهداف و آمالی که از پی این جلسات باید مورد توجه قرار گیرد آن است که اقتصاد سینِما ذیل اقتصاد کلان معنا می‌یابد و توسعه و رونق سینِما در شقوق مختلف مستلزم رشد اقتصادی کشور و افزایش ارزش پول ملی است. بدیهی است مادام که سنگینی تحریم‌های کمرشکن از دوش کشور برنداشته نشود، راه برای همکاریهای بین‌المللی ولو با کشورهای هم پیمان دشوار خواهد بود. زیرا بخش خصوصی در کشورهای دوست، ریسک همکاری با طرف‌های ایرانی را با وجود تحریم ایران نمی‌پذیرد و سرمایه خود را فقط برای محصولی هزینه خواهد کرد که راه عرضه آن به همه بازارها و کشورهای جهان هموار باشد.

در داخل نیز رویه مجلس شورای اسلامی نشان داده است که لوایح بودجه تقدیمی از سوی دولت معمولاً با تغییرات گسترده مجلس، نظر دولتمردان را تأمین نمی‌کند. رد لایحه بودجه سال آینده از سوی مجلس به خاطر ناترازی در موازنه هزینه/ درآم آن در روزهای گذشته نشان داد که مجلس بر مواضع خود ایستاده و گامی به عقب نمی‌نشیند. به این خاطر به جز گفتگو و تعامل اهالی سینما با بخش‌های بودجه‌ریزی در دولت، برپایی جلسات مشابهی با کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس در حاکمیت یکدستی کنونی ضروری است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید