روزانه های سینمایی

چالش شورای صنفی نمایش با ادامه اکران فسیل

به موجب مصوبه دو هفته پیش شورای صنفی نمایش بنابود که به اکران فیلم سینمایی «فسیل» از تاریخ هشتم آذرماه در سینماهای استان تهران پایان داده شود.
این تصمیم بازتاب‌های زیادی داشت و در واکنشی هدفمند بسیاری از ذینفعان و در راس آنها تهیه‌کننده و کارگردان فیلم این تصمیم را غیرکارشناسی قلمداد کردند. پیش از این چنین تصمیمی برای فیلم سینمایی «انفرادی» نیز گرفته شده بود. با این تفاوت که به نمایش فیلم« انفرادی» در تمام سینماهای کشور خاتمه داده شده بود.
در باره «فسیل» اما فشارها بی‌تاثیر نبود و مقرر شد نمایش فیلم در یک سالن ٫ پرده پردیس‌های سینمایی سراسر کشور ادامه یابد.
در ادامه تصمیم تازه‌ای گرفته شد تا همه سینماها اجازه داشته باشند که در سئانس پایانی فسیل را در جدول پخش خود قرار دهند.
به این ترتیب با فرض آنکه نظارت کافی بر اجرای هر یک از سه مصوبه اخیر وجود دارد، از روز هشتم آذر تا لحظه نگارش این یادداشت، تعداد سئانس‌هایی که در پنج روز گذشته «فسیل» پشت سرگذاشته است، ۱۱۴۲ سئانس است که بعد از فیلم‌های «هتل»،«جوجه تیغی» و« بچه زرنگ» در رتبه چهارم تعداد دفعات نمایش فیلم در بازه زمانی موردنظر قرار دارد.
البته «فسیل»در همین مدت با جذب ۶۰ هزار تماشاگر بعد از «هتل» و «بچه‌زرنگ» در مرتبه سوم جدول قراردارد.! در واقع تصمیمات تازه و متغیر! شورای صنفی نمایش تاثیر منفی در فروش فیلم نگذاشته است و احتمالا فیلم تا قبل از اکران نوروزی مهمان سینماها خواهد بود.
یادآور می‌شود تصمیم شورای صنفی برای متوقف کردن فیلم‌های پرمخاطب معمولا با این استدلال که فضا برای اکران سایر فیلم‌های در نوبت نمایش فراهم شود، اتخاذ می‌شود.
نکته جالب توجه آن است که نمایش دو فیلم دیگر از  تهیه‌کننده ( ابراهیم عامریان )و کارگردان(کریم امینی) «فسیل» یعنی «نارگیل» و «شهر هرت» در سینماها کماکان ادامه دارد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید