روزانه های سینمایی

دور گردون بر مراد کمدی‌سازان

«وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فیلم فسیل در طول ۹ ماهی که اکران شده حدود ۳۰۰ میلیارد تومان فروخته است، گفت: حرف‌های نادرستی زده می‌شود و می‌خواهند القا کنند که فقط فیلم‌های طنز می‌فروشد

نیازی به القا نیست جدول فروش فیلم‌ها و اعداد مندرج آن به قدر کافی نور بروی واقعیت انداخته‌اند. القا یا تلقین زمانی کاربرد دارد که مخاطب نخواهد براحتی تن به درک حقایق دهد و در برابر واقعیت گارد بگیرد. فروش خوب چند فیلم کمدی و صدرنشینی آنها موجب خوشحالی است ولو آنکه سایر فیلم‌ها فاصله زیادی از حیث فروش با آنها داشته باشند. کمترین پیامد استقبال تماشاگران از آثار کمدی بهبود و افزایش گردش مالی سینما و رونق کسب‌وکارهای مرتبط با سینما در حوزه پخش و نمایش است.

اقبال مردم به فیلم‌های کمدی خاص این دوره نیست و دلایل آن را باید در حوزه‌های روانشناسی اجتماعی و کژکاردی سایر بخش‌ها در نادیده انگاشتن عنصر هویت‌بخش شادی جستجو کرد. البته اهل فن می‌دانند که زلف ارزش‌های یک فیلم به گیشه گره نخورده است و اطلاق شکست در گیشه نافی مولفه‌های پیدا و پنهان فرهنگی و زیبایی‌شناسانه برخی از فیلم‌ها نیست.

شاید زیرمتن حرف کسانی که گیشه سینمای این سالها را یکسره در انحصار گونه کمدی می‌دانند آن است که از دولت مستقر انتظار دارند زمینه ساخت آثار جدی و طرح موضوعات متفاوت و همسو با دغدغه‌های مردم را فراهم کند، بطوریکه فیلم‌ها راوی زمانه خود باشند. ژرفای معنا و نگرش هستی‌شناسانه چنین فیلم‌هایی می‌تواند حس خوبی را در جان مخاطب بیدار کند و تلنگرهای لازم را به بیننده خود بزند. سینمایی که مثل ادبیات ما ویترینی برای بازتاب حکمت، اخلاق، مدارا و عواطف انسانی و در یک کلام روح و بن‌مایه فرهنگ ایرانی باشد. به قول عطار:

من چو آن سلطان گرفتم گوشه‌ای ٫ چون به معنی داد ما را توشه‌ای

در این میان البته سینماگران باسابقه و خوشنام جای خود را دارند اما فیلمسازان جوان هم اگر هم فضا را برای «جور دیگر دیدن» مساعد ببینند و فضا بسته‌ای را پیش روی خود احساس نکنند، قادرند باز هم قصه‌هایی را سربیاندازند که در ادامه فیلم‌های اجتماعی نسبتا موفق آنها در گیشه سالهای اخیر باشد.

برای دولت کنونی فرصت بقدر کافی وجود دارد تا در اکران‌های آینده جای محفوظ و از پیش تعیین شده‌ای را برای فیلم اینگونه سینماگران کنار بگذارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید