روزانه های سینمایی

چرا انتقاد تهیه‌کننده«دسته دختران» وارد نیست؟

محمدرضا منصوری تهیه‌کننده فیلم سینمایی«دسته دختران» در برنامه رادیویی سینما معیار( شبکه رادیویی گفتگو) از مدیران بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مالک فیلم گله و شکایت کرد که چرا طی دو سال گذشته از تیم سازنده فیلم بویژه کارگردان زن آن تقدیر به عمل نیاورده است. طبق شنیده‌های منصوری مدیران و مشاورانی در سازمان سینمایی و فارابی صراحتا از کیفیت فیلم ابراز نارضایتی کرده و به تعبیر منصوری از دید آنها تهیه‌کننده و کارگردان فیلم خودی محسوب نمی‌شوند.(قریب به مضمون)

طرح اینگونه حرف‌ها در نخستین روزهای اکران فیلم از زبان تهیه‌کننده اثر، قطعا بارمنفی ایجاد می‌کند و به حواشی دامن می‌زند. اگر تهیه‌کننده تلویحا از فروش ضعیف فیلم گله‌مند است، اولا قضاوت کمی زودهنگام است ثانیا اگر «فسیل» را استثنا کنیم، سایر فیلم‌ها نیز فروش پایین و یا متوسطی دارند و فاصله فروش و تعداد مخاطبان آنها با فیلم کمدی «فسیل» بسیار زیاد و نجومی است. این وضعیت برای فیلم‌هایی مثل« بچه‌های طوفان» و «غریب» که از پخش تیزر تلویزیونی هم برخوردار بوده‌اند، صدق می‌کند و پخش تیزر کمک چندانی به بهبود فروش آنها نکرده است. شاید به همین خاطر از هفته گذشته به همت جشنواره مردمی عمار نمایش فیلم سینمایی «غریب» در شهرهای فاقد سینما و یا مساجد و مراکز فرهنگی کلید خورده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه فارابی در سال گذشته درگیر حمایت از تولید چندین پروژه سینمایی بوده است و هم اینک نیز به پشتیبانی از آثار دیگری مشغول است، معمولا  فرصت و مجالی برای بازکردن دوباره پرونده فیلم‌هایی که از تولید آنها مدتی گذشته است، باقی نمی‌ماند. ضمن آنکه برگزاری دور تازه ای از جشنواره فیلم مقاومت باعث شد تا دسته دختران مجددا از در رقابت با فیلم‌های مشابه وارد شود. دسته دختران ضمن آنکه نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شد، توانست جایزه اصلی بهترین جلوه‌های ویژه را به تالار افتخارات خود ببرد. تجربه نشان داده است که فیلم‌های دفاع مقدس عموما در تلویزیون و سایر پلتفرم‌ها بینندگان بیشتری از سینما خواهند داشت و شکست آنها در اکران نباید به معنی نفی ارزش‌های بارز محتوایی و ساختاری آنها باشد. موقعیت مهدی با مخاطبانی به اندازه دو برابر فیلم‌ «غریب»، «تک تیرانداز» با ۸ هزار بیننده از جمله نمونه‌های اخیر سینما هستند که در نهایت در باکس پخش سیما قرار گرفتند. اابته صف طویل فیلم‌های در انتظار اکران به خاطر کرونا و نیز التهابات اجتماعی نیمه دوم سال گذشته به اکران شتابزده بسیاری از فیلم‌ها منجر شده است و فیلم‌ها عمدتا بدون پشتیبانی تبلیغاتی به سینماها می‌رسند. هچنین عدم پیش‌بینی لازم برای بودجه و اعتبار تبلیغاتی در فرایند تولید تا پخش، مزید بر علت شده و کلاف موجود را پیچیده‌تر کرده است.

پیش‌بینی می‌شود پخش حوزه هنری به خاطر زنجیره سینماها و ظرفیت‌های مردمی در اختیار، دسته دختران را در ادامه به رویت تماشاگران بیشتری در اقصی نقاط کشور برساند و خستگی را در تن سازندگان فیلم باقی نگذارد. البته در این میان انتظار می‌رود دستگاه‌ها و نهادهای پرشمار فرهنگی مختص زنان و از جمله دانشگاه‌ها اعتنای لازم را به روایت سینمایی حماسه زنان و دختران برای دفاع از خرمشهر در مواجهه با نیروهای متجاوز عراقی در جریان جنگ تحمیلی نشان دهند و مشوق فعالیت‌های خلاقه‌ای از این دست شوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید