روزانه های سینمایی

منصور ستاری به روایت دو کارگردان

به فاصله تقریبا دو سال بر اساس شخصیت و خدمات قهرمان ملی تیمسار منصور ستاری در نیروی هوایی جمهوری اسلامی و پدافند هوایی ارتش دو فیلم «منصور» و «های پاور» ساخته شده است. منصور اولین تجربه سینمایی سیاوش سرمدی و به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی است و های پاور نخستین تجربه سینمایی هادی محمدپور به تهیه کنندگی مهدی عظیمی میرآباد است.

کیفیت ساخت این دو فیلم بسیار متفاوت است. «منصور» در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر به جز آنکه در دو رشته کارگردانی(بخش نگاه نو) و بهترین جلوه‌های ویژه بصری نامزد می‌شود، نظر مثبت منتقدان را جلب می‌کند. فیلم با فروشی قابل انتظار در گیشه، همانند اغلب فیلم‌های دفاع مقدس در اکران سینماها به توفیقی دست نمی‌یابد اما بی ‌شک در پلتفرم‌های دیگری مثل تلویزیون و سکوهای برخط نمایش فیلم و سریال مخاطبان قابل توجهی خواهد داشت.

فیلم دوم یعنی« های پاور» متاسفانه بدون اعتنا به تجربه نسبتا موفق فیلم اول به دلیل ضعف فیلمنامه و ناپختگی در اجرا، در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر موفقیت فیلم اول را تکرار نمی‌کند، سهل است نمره قابل قبولی از مخاطب و منتقد دریافت نمی‌کند. فیلم در هیچ زمینه فنی و هنری اثر شاخصی نیست و به این خاطر نامزد دریافت هیچ جایزه‌ای نمی‌شود. فیلمنامه «های‌پاور» از پیرنگ فرعی آن یعنی مداخله و دسیسه گروهک نفاق برای ربودن همسر یکی از افسران نزدیک به منصور ستاری، لطمه‌ شدیدی خورده است و گره‌گشایی از این خرده روایت حالتی کاریکاتور گونه به خود گرفته است و به گرد فیلم‌های اکشن دهه شصت سینمای ایران هم نمی‌رسد.! به جز انتخاب اشتباه تیم بازیگران، شتابزدگی در اجرا و ضعف آشکار در اجرای جلوه‌های ویژه بصری لطمه‌ای اساسی به فیلم زده است.

حیف است در شرایطی که ارتش به جبران کم‌کاری‌های گذشته راضی به سرمایه‌گذاری در ساخت فیلم شده است، حاصل سرمایه‌گذاری‌ها راه به جایی نبرد و محصول با مخاطب خود نتواند ارتباط لازم را برقرار کند.

نشانی در تلگرام: t.me/cinemadailyi

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید