روزانه های سینمایی

این جایزه تعلق نمی‌گیرد به ….

انجمن ویرایش و درست نویسی برای چهارمین بار فیلم متناسب با معیارهای خود را از بین فیلم‌های راه‌یافته به چهل‌و یکمین جشنواره فیلم فجر برگزید و جایزه فارسینا را به آن داد. این جایزه در اصل به خاطر رعایت اصول و قواعد درست نویسی و سایر وجوه زیبایی‌شناسانه زبان فارسی در فیلم‌ها به سازنده اعطا می‌شود.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که درست نویسی و توجه به ظرفیت‌های زبان فارسی از جمله گنجینه بزرگ و بی‌بدیل واژه‌ها و اصطلاحات ناب آن، با دانش و ذوق نویسنده فیلمنامه بروز و ظهور می‌یابد و طبیعتا باید جایزه فارسینا به سناریست فیلم اعطا شود. نگاهی به کارنامه چهار دوره از جایزه فارسینا نشان می‌دهد که هیات داوری این جایزه در کمال تعجب بدون توجه به زحمات نویسند‌گان فیلمنامه جایزه خود را به کارگردان اثر می‌دهد. اگر چه در بعضی از دوره‌ها نویسنده و کارگردان فیلم یک نفر بوده است اما در دوره‌هایی علاوه بر کارگردان، نویسنده دیگری بصورت مشترک فیلمنامه را به رشته تحریر درآورده است. همین دوره اخیر در حالیکه نویسنده فیلمنامه «هفت بهار نارنج» احمد رفیع‌زاده بوده است، جایزه به کارگردان فیلم تعلق گرفته است.

به این خاطر تجدید‌نظر در آیین‌نامه جایزه فارسینا ضروری است و پاسداشت تلاش و دقت وسواس‌گونه فیلمنامه‌نویسان برای ارائه زبان و گفتاری شیوا و دلنشین که داستان فیلم را برای مخاطب پذیرفتنی جلوه دهند، بهترین دفاع از زبان فارسی و فارسی نویسی به شکلی اصولی و کلاسیک است.

یادآور می‌شود جایزه فارسینما از سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به خوش‌زبان‌ترین فیلم جشنواره اهدا شده و فیلم‌های سرخ‌پوست، خورشید و نگهبان شب برندگان دوره‌های پیشین این جایزه‌ بوده‌اند.

نشانی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید