روزانه های سینمایی

نظارت و حکایت چاله و چاه

در خبرها آمده بود که شورای تولید ساترا ۴۰ طرح و فیلمنامه سریال را تایید کرده است. در گزارش منتشر شده که البته مثل بسیاری از خبرها بصورت کاملا یکطرفه توسط روابط عمومی ساترا تهیه شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، به این مطلب هم تصریح شده است که در بین ۴۰ طرح مصوب فقط یک سریال موفق به دریافت مجوز تولید شده است.

مطلب نگران کننده مربوط به پخش پایانی این خبر است؛ آنجا که آمده است: « فرآیند استعلام اشخاص مرتبط با هر طرح قبل از شروع فرآیند تولید طبق رویه معمول در کشور به انجام خواهد رسید.»

بله درست خواندید! سازمانی که برای نظارت بر تولید محتوای غیرتلویزیونی از سوی تلویزیون! حتما براساس قانون تاسیس شده است، یکبار فیلمنامه را بررسی و تصویب می‌کند، یکبار مجوز تولید می‌دهد و یکبار هم با دریافت عوامل انسانی هر پروژه در باره آنها استعلام می‌کند.!

ساترا اقدام اخیر را رویه معمول در کشور دانسته است و مشخص نمی‌کند، روال معمول با چه هدفی صورت می‌گیرد و مرجع استعلام کیست؟ آیا تهیه‌کنندگانی که عموما با طی مراحل اداری موسسه یا شرکتی را با مجوز دستگاه‌های مسئول راه‌اندازی کرده‌اند و دفتر پروژه‌های آنها در دفاتر کارشان مستقر می‌شود، نیازمند استعلام مجدد هستند؟ اگر دامنه استعلام همه عوامل را در برمی‌گیرد چه لزومی به انجام آن است و اصولا این استعلام مستند به چه قانونی است.؟ قاعدتا فرض بر برائت اشخاص است مگر خلاف آن ثابت شود. در موارد استثنایی اگر فردی به موجب رای مرجع قضایی محکوم به محرومیت اجتماعی نظیر محرومیت از حضور در پروژه های تولید فیلم وسریال شود، عموما دستگاه‌های فرهنگی مسئول رونوشتی از چنین احکامی را دریافت کرده و از آن مطلع می‌شوند و کمتر محکومی ریسک نقض چنین حکمی را به جان می‌خرد.

با وصف آنچه که گذشت آیا فرایند طولانی صدور مجوز که بر اساس شنیده‌ها در حین تولید نیز امتداد دارد و  پس از آن در مرحله بازبینی و صدور مجوز نمایش هم داستان جداگانه خود را دارد، موجب نارضایتی متقاضیان نمی‌شود و محرک آنها برای دور زدن قانون نمی‌شود؟ نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی و دانش‌بنیان، اقتضائات خود را دارد و بنا نبود که با کوتاه کردن دست دولت، متقاضیان از چاله درآمده و در چاه بیافتند.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید