در این یادداشت به معرفی فیلمهای سینمایی ایرانی که در نخستین روزهای سال جدید بر بستر اینترنت منتشر شدهاند، پرداختهام. این سه فیلم در واقع بهاریههای نمایشخانگی هستند که در کنار دیگر فیلمها و سریال های ایرانی و خارجی به تنوع عناوین این روزهای سایتها و اپهای نمایش فیلم کمک کردهاند.
روح واحد در تن ۲۳نفر
نمایشخانگی ۲۳ مارس با عرضه فیلم سینمایی ۲۳ نفر سال خود را آغاز کرد.! پلتفرمهای آنلاین در واقع بدون توقف و تعطیلی عرضه نو به نوی فیلم و سریال ایرانی و خارجی را از همان نخستین ساعات تحویل سال در دستور کار قرار دادند اما تازهترین و بهروزترین فیلم ایرانی نمایشخانگی را باید اولین سینمایی محمدمهدیجعفری کارگردان فیلم ۲۳ نفر دانست.
جعفری که پیشتر با ساخت یک فیلم مستند به قدر کافی موضوع اسارت و سپس آزادی ۲۳ نوجوان ایرانی در بند رژیم عراق را ورز داده بود و به همه جنبههای آن اشراف کافی را داشت، این بار واقعه مستند را دراماتیزه کرد و رخت داستان بر آن پوشاند.
۲۳ نفر فیلم استانداردی است که نابازیگران آن فوق العاده در مقابل دوربین ظاهر شدهاند و ریتم و توالی وقایع داستان هم به گونهای است که بیننده را تا پایان مشتاق تماشای فیلم باقی نگه میدارد. با اینکه فرجام قصه برای بسیاری از مخاطبان از قبل روشن و مشخص است، اما نحوه پرداخت فیلمنامه نویس و کارگردان مانع از کاهش جذابیتهای فیلم شده و تعلیق موجود در آن، شیرازه اثر را به خوبی حفظ کرده است.
اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را
دومین فیلم سینمایی سال ملودرام عاشقانه خداحافظ دختر شیرازی است که افشین هاشمی قصه آن را از فیلمنامه دختر خداحافظی اثر نیل سایمون و فیلمی به همین نام که در دهه هفتاد میلادی ساخته شد، اقتباس کرده است. کلیت اثر و نوع رابطه بین زن و مرد با فرهنگ ایرانی انطباق چندانی دارد اما هاشمی به زحمت گلیم خود را از آب بیرون کشیده است. همخانگی زن و مرد بیگانه به وصفی که در فیلم میبینیم، جایی در باور و رفتارهای خانوادههای ایرانی ندارد و عرف جامعه چنین موقعیتی را تاب نمیآورد. فیلم خواسته یا ناخواسته درصدد شکستن این تابو و عادی سازی چنین رابطهای است.
جدا از بازیهای خوب دو پارتنر این فیلم یعنی افشین هاشمی و شبنم مقدمی بازیگر پرکار این سالهای سینما و سریالهای تلویزیونی و غیرتلویزیونی، فیلم در مجموع اثری متوسط است که با بودجهای اندک ساخته شده و برای تماشا در قاب نمایشگرهای خانگی مناسب است.
فیلم دیگری از آقای شوالیه
سومین فیلم شبکه محصول دیگری از اکران ۹۸ است که بیش از دو فیلم دیگر در اکران موفق بوده است. هزارتو اولین فیلم سینمایی امیرحسین ترابی به یمن حضور بازیگران مطرحی مثل شهاب حسینی، ساره بیات و پژمان جمشیدی و پخش انبوه تیزرهای تلویزیونی به سرمایه اولیه خود در اکران دست یافت و اینک در نمایشهای غیرسینمایی سود حاصل از سرمایه گذاری خود را برداشت میکند.
سیاهمشق ترابی قصه نو و روایت تازهای ندارد و پیش از این موقعیتهای تکراری آن در فیلمهای زیادی دیده شده است. قصه حول گم شده پسربچهای شکل میگیرد تا بیننده با شخصیتهای درگیر با این واقعه تلخ و دلهره آور آشنا شود. در کنار گم شدن بچه و در واقع حادثه آدمربایی، اشخاص دیگری در داستان بعد از کمی ایفای نقش ناپدید میشوند تا معلوم شود کارگردان توان پیش بردن قصه با شخصیتهای زیاد و روابط و مناسبات بیشتر را ندارد.! غیبت ناگاهنی پلیس در عرصه داستان به جز نشان دادن انفعال و عقب نشینی نیروی انتظامی از یک پرونده مهم، این معنا راه به ذهن متبادر میکند که از ابتدا هم حضور این نیرو جنبه تشریفاتی داشته است.!
در پس زمینه داستان فیلم، قصه همیشگی فروپاشی اخلاقی در نزد طبقهای از جامعه ایرانی که در خیانت زن و شوهری، دروغ و کلاهبرداری و روابط نامشروع جلوهگر است، نمود بارزی دارد.
روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@
سلام
ای کاش تو این قرنطینه فیلمهای ک اکران شدن و پخش نمایش خانگی نشدن منتشر بشن مثل فصل فراموشی فریبا ازریس جمهور پاداش نگیرید و ….
فیلمهایی که مالکیت آنها متعلق به فارابی است، همین روال را در پیش گرفتهاند البته انتشار نسخه فیزیکی برای این فیلمهای قدیمی پیشبینی نشدهاست.
سلام مثل اینکه مشکل مشکل ترکانشهای زیر ۵۰۰۰ تومن حل شده کلی دوستان قیمتها رو درست نکردن و همون ۵۰۰۰ تومن درحالی ک اثار قدیمی از فارابی ک پخش میشن ۳۰۰۰ تومن قیمت گذاشتن پس اینجاست ک حقوق مخاطبان یعنی کشک فقط فکر پول بیشتر