روزانه های سینمایی
پیش بینی وقایع سال ۹۱

پیش بینی وقایع سال ۹۱

– با تصویب تشکیلات سازمان امور سینمایی و اجرای آن، تغییرات مدیریتی از اردیبهشت ماه بوقوع می پیوندد. با تفکیک امور موسسات ویدیو رسانه از صدور پروانه های ساخت و نمایش خانگی تمرکز نصفه و نیمه کنونی نیز دستخوش تغییر می شود و محوریت سینمای حرفه ای سایر بخش ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

– چنانچه موسسات ویدیو رسانه آرشیو فیلم های ایرانی و خارجی خود را در اختیار موسسه رسانه های تصویری به عنوان دارنده امتیاز خدمات VOD -ویدیو درخواستی- قرار دهند، از اواخر بهار می توان در فضای مجازی بسیاری از فیلم ها را در اختیار کاربران گذاشت. کاربران می توانند با پرداخت هزینه اندک اشتراک از خرید دیسک راحت شوند. در حال حاضر زیرساخت های سخت افزاری این پروژه کاملا" مهیاست.

– رقابت شرکت های پخش با راه اندازی پخش مویرگی ابعاد وسیعتری به خود می گیرد. ساز و کار پیش بینی شده برای مدیریت توزیع و پخش فیلم سبب خواهد شد، بازار در طول سال از عناوین تازه برخوردار بوده و هم پوشانی کمتری بین فیلم های بوجود آید.

– دور از انتظار نیست که مشکلات تهیه ارز اختلالاتی را در روند جاری شرکت های تکثیر پدید آورده و تامین فیلم خارجی را هم دستخوش وضعیت تازه ای کند.

– شورای عالی فضای مجازی که نخستین نشست رسمی آن در ۲۷ اسفند ماه برگزار می شود، تمهیدات تازه ای را برای صیانت از حقوق مولفان و مصنفان در فضای سایبر به کار بندد و دامنه بارگذاری فیلم ها و تولیدات صوتی و تصویری و دانلود آنها در شبکه با موانعی روبرو گردد.

– با آغاز بکار رسمی موسسات جدید ویدیو رسانه احتمالا" سال ۹۱ عناوین ایرانی بیشتری در شبکه دیده می شود. از یاد نبریم که افزایش بلیط سینماها در سال ۹۱ کفه را تا حدی به نفع شبکه سنگین تر خواهد کرد. مگر آنکه افزایش هزینه تمام شده برای محصولات شبکه نیز به تغییر قیمت های کنونی فیلم بیانجامد.

– هر قدر بهار سال ۹۰ به تعبیری سیاه بهار شبکه بود، شک نکنید که بهار۹۱ ویترین و پیشخوانهای مراکز عرضه، تنوع و تلون خیره کننده ای به خود خواهند دید. با ورود فیلم های آماده عرضه موسسات نظیر یه حبه قند، سعادت آباد، پیتزا مخلوط، کنسرت روی آب، انتهای خیابان هشتم و همه فیلم هایی که انتظار توزیع آنها را در پیش از عید داشتید، بهاری خاطره انگیز در یادها باقی خواهد ماند.

– با برگزاری اولین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی در تهران و اجرای برنامه های جنبی آن یکبار دیگر ظرفیت های شبکه ویدیویی کشور مورد توجه اهالی فرهنگ قرار گرفته و مسائل و چالش های پیش روی توسعه آن به بحث گذاشته خواهد شد. ضمن آنکه معرفی برترین های شبکه در دهه هشتاد فی نفسه بسیار جذاب و پر کشش است.

– برپایی بازار و غرفه های فروش محصولات نمایش خانگی در جنب نمایشگاه های رسانه های دیجیتال در ۳۲ استان کشور، زمینه دسترسی علاقمندان به تازه های شبکه را در روزهای برگزاری نمایشگاه مهیا خواهد کرد.

– سند الزامات توسعه سینمای ایران به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد. در این سند مصوباتی  در حوزه نمایش خانگی به چشم می خورد و اعتبار مضاعفی به این عرصه بخشیده خواهد شد.

– از موسساتی که در طول سال ۹۰ هیچ قدمی برای تامین فیلم سینمایی ایرانی برنداشتند، دیگر کمتر اسم و نامی خواهیم شنید. مجوز موقت موسساتی از این دست تمدید نمی شود و به دارندگان پروانه های دائمی سرویسی داده نخواهد شد.

 

– با مصوبه اخیر شورای تشخیص انحصار عرضه سریال و تله فیلم توسط موسسات ویدیو رسانه، از پراکندگی عمل تهیه کنندگان این برنامه ها در شبکه و اختلال در نظام پخش جلوگیری به عمل می آورد.

– تلویزیون در سال ۹۰ با خرید تولیدات ویدیویی ضعیف شبکه نمایش خانگی و پخش آنها در روزهای تعطیل نشان داد، بر خلاف آنچه که دربرنامه هایی نظیر هفت تظاهر می کند، چندان در قید و بند کیفیت نیست و به مصداق اینکه مرگ خوبه اما برای همسایه، نمایش این فیلم ها را فقط برای شبکه ویدیویی گناه نابخشودنی میداند! به همین خاطر در سال آینده تنور تولیداتی از این دست گرم خواهد بود و چنین آثاری پس از عرضه در شبکه ویدیویی سر از تلویزیون در خواهند آورد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۱ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اما من به قضیه ی ورود فیلم های آماده به پخش در بهار ۹۱ بدبین هستم. چه الزامی برای توزیع این فیلم ها در یک محدوده ی زمانی وجود دارد؟

  • آقا رضای عزیز
    چه الزامی بهتر از نیاز همه موسسات فعال ویدیو رسانه به گردش مالی و تامین منابع لازم برای تسویه تعهدات ایشان که هیچ وقت توقف نداشته  و ندارد؟
    ضمنا سازوکار عرضه و تقاضا همه جا حاکم است از جمله در عرصه فرهنگ پس لطفا کاری کنید که موسسات فشار تقاضای شما را احساس و بعد از تعطیلات نوروزی زودتر برای عرضه کارهای آماده شان آستین بالا کنند.

  • با سلام و خسته نباشید و تبریک سال نو
    ''ساز و کار پیش بینی شده برای مدیریت توزیع و پخش فیلم سبب خواهد شد، بازار در طول سال از عناوین تازه برخوردار بوده و هم پوشانی کمتری بین فیلم های بوجود آید.''

     اگر اینطوری که فرموده اید، این اتفاق فرخنده واقع شود مشکلات بسیاری مرتفع خواهد شد.تقریبا مخاطب ویدئو در خال خفه شدن است. به شیوه ای که با محصول نمایش خانگی در حال بمباران شدن است، به زعم بنده بیم آن می رود که دلزده شود. امروز که نگاه می کنی هرچیزی روی کره زمین که شامل ویدئو و آئودیو باشد  دوبله، آماده و بسته بندی شده به مخاطب عرضه  می شود.کمی مانده در فرشگاه ها هنگام نداشتن پول خرد بجای آدامس خرسی، آثار شبکه نمایش خانگی به عنوان بقیه پول به خریداران قالب شود.

  • ایا سریال ساخت ایران در ایام عید در بازار میاد  
    یک سوال دیگر  چرا تایم سریالها این قدر کم است هر قسمت به زور ۳۰ تا ۳۸ دقیقه میشن  چرا   قلب یخی که بدتر است بین ۲۵ تا ۲۸ دقیقه  واقعا این چه وقت کمی در تمام چهان سریالها حدود ۴۵ تا ۵۵ دقیقه  دقیقه است  
       در ضمن  خیلی سریال خوبی  است واقعا متفاوت است  از شما تشکر میکنم که اجازه ساخت چنین سریالی رو دادید من و خیلی های دیگه واقعا راضی ایم 

    • خووشحالم که سریال را پسندیده ای . قسمت های بعدی را پس از عید خواهید دید. پروانه قسمت های ۵ و ۶ صادر شده است.

  • اگر به کارنامه توزیع چند سال گذشته بیندازیم خواهیم دید که در ابتدای هر سال یعنی فروردین و اردیبهشت که دو ماه از بهار را شامل میشود بازار شبکه نمایش خانگی از رونق خاصی برخوردار نیست و رکود عجیبی این دو ماه در بر دارد پس در یکماه باقیمانده نباید انتظار طوفانی شگرف داشته باشیم  و ریسک توزیع در بهار بسیار زیاد می باشد ضمنا ایام فاطمیه(س) نیز در نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت قرار دارد که نیز مد نظر باید قرار گیرد

  • با سلام جناب فروتن
    امیدوارم لحظات خوبی داشته باشید
    چند سوال داشتم
    ۱-تهیه کننده فیلم شکلات داغ در زمان اکران علیرضا سجاد پور بود اما موقع عرضه در نمایش خانگی زده شده بود جانشین تهیه کننده:حامد کلاهداری.میشه توضیح بدین قضیه از چه قراره؟
    ۲-و اینکه پروانه نمایش خانگی فیلم انتهای خیابان هشتم برای نمایش خانگی صادر شده از الان؟
    ۳-میشه بگین در این ۱ هفته آخر سال آیا پروانه نمایش فیلمی صادر شده یا نه (از ۲۲ تا امروز)
    و سوال آخرم اینکه موسسه جهان تصویر امسال فیلمی را نخریده است؟
    با تشکر از شما.پیشاپیش سال نو شما مبارک

  • سلام خسته نباشید اقای فروتن
    می خواستم بدونم حذف بخشی از فیلم ها بر چه اساسی است ؟
    سریال قلب یخی که ۷۰ دقیقه ممیزی میخوره در حالی که این محصول ایرانی و یه سریال نه یه فیلم تو سریال ۱ دقیقه حذف بشه همه چی بهم میخوره؟
    یک صنه حذف شده به قول خانم مهراوه شریفی‌نیا:
    (
    در سکانس آخر "قلب یخی" آن چیزی که تصویربرداری شد من روبروی حامد ایستاده‌ام و به یکدیگر لبخند می‌زنیم در صورتی که حالا فقط سکانس پایانی با حامد بسته شده است. با این پایان من هنوز متوجه نشدم که چه سرنوشتی شخصیت حامد و شیوا دارند؟
    )
    حالا عیب این صحنه رو یکی بهم بگه؟
     
     
    حامد عنقا

    وقتی فرهاد و بهار وارد قبرستان می‌شوند آن لوح را از قبری از طریق عکس پدر حامد  بر روی یک قبر پیدا می‌کنند. نشانه هایی که به لوح می‌رسند از آنجا نشات می‌گیرد که ستاره به خانه حامد در سکانسی می‌رود و از درون عروسکی فلش و کارت را در می‌آورد. سکانس قبل از اینکه ستاره کشته شود به دوستانش می‌گوید همه چیز به حامد می‌رسد.
     فرهاد می‌داند هر چیز به حامد می‌رسد. چرا ستاره و بهار را تحت فشار می‌گذارد برای اینکه لوح را می‌خواهد. ولی چون وسط این سکانس‌ها حذف شده شما نمی‌دانید این لوح چیست. آنها وقتی سرنخ را پیدا می‌کنند می‌رسند به یک مسجدی که قبله‌اش اشکال دارد. ما در این شهر به طور واقعی مسجدی داریم که قبله‌اش اشکال دارد. در شیراز و اصفهان همچنین مسجدی وجود دارد .اینها مسجدهای جدیدی هستند که قبله‌اش مشکل دارد. بعد می‌فهمیم که معمار این مسجد انگار بهایی بوده است. آنها محراب مسجد را که می‌شکنند این طلسم را پیدا می‌کنند. در اصل در  قبرستان نشانه را پیدا می‌کنند و به مسجد می‌رسند.
    مخاطب متاسفانه نمی‌بیند  که چرا بهار پیش فرهاد می‌رود و اینکه چرا استاد خودش عضو فراماسونرها است. از جایی می‌گوید فرهاد را به قتل برسانید. به اسم اینکه فرهاد دشمن اسلام است. فرهاد در سکانسی که به قتل می‌رسد (که حالا نمی‌رسد!) می‌گوید: شما آمدید من را بکشید و فکر می‌کنید من منفی هستم ولی آن کسی که در خانه‌اش نشسته منتظر این اتفاق است چنین ذاتی دارد.

    حالا عیب این ؟
    لطفا بگین عیبشون چیه تا ماهم بفهمیم چرا با یه سریال که خوب جا گرفته بود تو جامعه این کارو بکنیم
     

    • جاوید عزیز
      پایان بندی قسمت آخر فصل دوم سریال به سفارش یا توصیه مرجع نظارتی انجام نشده است. کسانی که فرجامی این چنین را باعث شده اند، باید پاسخگو باشند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید