نهمین فیلم تجربی سال که وامدار نمایش در گروه هنر و تجربه است، در پلتفرمهای آنلاین نمایش خانگی دیدنی شد. دلیل انتخاب فیلمی مانند«آنها» در گروه هنر و تجربه نباید به خاطر ساختار صرفا اپیزودیک فیلم باشد، چه بسیار فیلمها که با همین ساختار در گذشته روانه سینماها شدهاند و سازندگان آنهاهم ادعای ساخت فیلم تجربی نداشتهاند. از سوی دیگر داستانهای سه گانه فیلم «آنها»فرق و توفیر چندانی با آنچه که طی این سالها در سایر فیلم ها دیدهایم ندارند. با این تفاوت که در سایر فیلمها قصههای کم مایه کش آمده اند و شاخ و برگ اضافی گرفتهاند تا بدل به فیلم سینمایی شوند اما در «آنها» سه فیلم کوتاه کنار هم نشستهاند تا به استاندارد زمانی یک فیلم بلند نزدیک شوند.
آخرین فیلم اپیزودیک اکران شده فیلم «هیهات» بود که البته به توفیقی در گیشه دست نیافت. فیلم «گنجشکک اشی مشی» هم به رغم ساختار اپیزودیک بعد از نمایش در جشنواره سی و دوم فجر سال گذشته مستقیما راهی نمایش خانگی شد. فیلمسازان مختلفی هم تاکنون از این ساختار بهره بردهاند: حاتمی کیا با فیلم دعوت، میلانی با افسانه آه، عیاری با سفره ایرانی بنی اعتماد با روزگار ما و گیلانه بهزاد پور با خداحافظ رفیق و …
روند نزولی فیلمهای اپیزودیک اکران شده در دهه نود این گمانه را تقویت میکند که با ساز و کار حاکم بر مناسبات اکران کمتر گروه سینمایی راضی به ایستادن در پای این فیلمها میشود و سرنوشت محتوم این فیلمها نمایش در سالنهای محدود هنر و تجربه در کشور است.
بر این اساس فیلم «آنها» ساخته احسان سلطانیان که پوستر خوبی هم برای آن طراحی شده است، فاقد خصلتهایی است که برای فیلمهای تجربی سراغ داریم و دلیل نمایش آن در جدول هنر و تجربه صرفا به خاطر ساختار اپیزودیک و غیرتجاری و نامانوس آن است.
با تمام تفاصیل فیلم«آنها» برای تماشا در منزل با قید سنی اعلام شده محصول بدی برای تماشا نیست.
روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@
اضافه کردن نظر