حسام افروز در «ایرنا» نوشت:
آخرین ماه پاییز، پنجسالگی شروع ثبت فریمهایی برای قصههای دختریست که گرچه خلق قابهای دلدادگی و دلبریهایش از یکسو، و جفای خان و خانزادهاش از دیگرسو به اتمام رفته، اما گویا به سبب طراریهای فصل به فصلاش از برای روایتی مطبوع از قصهای مطلوب در جایی از تاریخ نه چندان دور این مملکت که با انتخابهایی دقیق همراه بوده، بنا نیست روی اتهام و نامهربانی از آن بگردانند؛ که هرکه بامش بیش، برفش بیشتر.
گرچه قصه با همه تلخیها به کام شهرزاد و فرهادش، شیرین به اتمام رفت، اما بخل بخیلان از سر جذابیتهای همهگیر «شهرزاد» چه در نگاه منتقدان و چه در دل مخاطبان عامش از سویی و ناآگاهی و موجسواری برخی از سوی دیگر، تا آنجا پیش رفت که ماجرا جور دیگری برای نقش اول تولید آن رقم خورد. تیر ملامتهای ناصواب درحالی به سوی نقش اول تولید مجموعه شهرزاد روان میگشت که روزبهروز گستره دوستداران این مجموعه شبکه نمایش خانگی بیشتر و بیشتر میشد، تا آنجا که «شهرزاد» افزونبر روایتی خوب از قصهای متفاوت و با توسل به استراتژیهای متفاوت توانست هم رکورد فروش را جابهجا کند و همدل هنرمندان عرصههای گوناگون و فعالان سایر حوزهها را بهدست آورد.
علاوه بر آنچه رفت، «شهرزاد» به واسطه پخش در آلمان و آمریکا و همچنین فروش در اواسط پخش سریال در امارات، موفق به کسب آوازهای جهانی شد.
نمره جهانی ۸ از ۱۰
در بین همه موفقیتهای داخلی «شهرزاد» در میزان جذب مخاطب و کسب بالاترین رکورد فروش در میان تمامی مجموعههای شبکه نمایش خانگی، نباید از کنار امتیاز بالای این مجموعه به کارگردانی حسن فتحی در معتبرترین وبسایت جهانی از منظر ردهبندی مردمی گذر کرد. «شهرزاد» توانست از سایت imdb(Internet Movie Database) نمره بسیار بالای ۸.۹ از ۱۰ را به خود اختصاص دهد. امتیازی که حتی از اثر صاحب اسکار اصغر فرهادی، «جدایی نادر از سیمین» و دیگر فیلم او یعنی «گذشته» که به ترتیب نمره های۸.۴ و۷.۹ را به دست آورده بودند نیز بالاتر بود. به هر روی میتوان با قاطعیت اعلام کرد که با توجه به بررسیهای میدانی و آمارها و رقمهایی که تاکنون درباره سریال شهرزاد در رسانهها منتشر شده است، پرفروشترین سریال شبکه نمایش خانگی به شیوه فروش سالم، این مجموعه است تا جایی که مراکز فروش این مجموعه از سوپرمارکتها تا کتابفروشیها و سایر مراکز فروش vodها، دوشنبههای خوشرونقی را به واسطه فروش «شهرزاد» تجربه کردند؛ مجموعهای که در توزیع خود نیز به سبب سازوکاری درست، هرگز دچار تاخیر در توزیع و ارائه در بازار محصولات فرهنگی-هنری نشد.
بدیهیست که موفقیت اینچنینی، برآمده از سلسله انتخابهای دقیق و موشکافانه از سر تسلط هر یک از عوامل بر سر جای خودشان است، اتفاق مهمی که حاصل نمیشود مگر اینکه به قول سید پروین امیرحسینی، تهیهکننده و رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی شرکتها و موئسسات فیلمسازی ایران (آیفیک)، تهیهکننده یک فیلم یا سریال، پا را فراتر از صرف مدیریت هزینه بگذارد و جایگاه خود را بیشتر مورد توجه قرار دهد.
قصهای که رکورد فروش را جابهجا کرد
به استناد تحقیقات میدانی و انتشار گفتوگوهایی با مردم، مجموعه «شهرزاد» را میتوان بهترین و پر فروشترین سریال شبکه نمایش خانگی خواند. طی اطلاعات نسبی بهدست آمده از دل گفتوگوی تنیچند از کارشناسان و عوامل این مجموعه، تیراژ نسبی و حدودی سریال در طول دوران توزیع برای هر قسمت از فصل نخست را میتوان بالغ بر۴۰۰ هزار نسخه تخمین زد که با توجه به ۲۸ قسمتی بودن آن و با در نظر گرفتن قیمت چهار هزار تومان برای هر قسمت، میتوان درآمد نهایی سرمایهگذاران از محل فروش دی.وی.دیهای مجموعه «شهرزاد» را چیزی حدود ۴۴ میلیارد برآورد کرد. حال اگر هزینه ساخت فصل اول این مجموعه را ۱۲ تا ۱۸ میلیارد تومان تخمین بزنیم، میتوانیم به سود نهایی چیزی حدود ۲۹ میلیارد برای سرمایهگذاران آن برسیم، آن هم در شرایطی که حال سریالهای تلویزیونی چه در همان سالهای حوالی پخش شهرزاد چه پیش و پس از آن در زمینه جذابیت و جذب مخاطب چندان مطلوب نبوده است یا حتی بسیاری از فیلمهای سینمایی با همه حضور بازیگران چهره و موقعیت خوب در اکران، چندان فروش قابل توجهای نداشتهاند.
در این بین نباید فراموش شود که سوای فروش دیویدیها، بسترهای متفاوت دیگر نظیر پخش اینترنتی، اخذ آگهی و تبلیغات، ایجاد بازار اختصاصی و فروش امتیاز محصولات مرتبط را نیز میتوان به درآمد یک مجموعه اضافه کرد. برای نمونه در فصل اول سریال ایجاد بازار اختصاصی برای گردنبند مرغ آمین و تبلیغات منتشرشده در دی.وی.دی سریال نیز رقمهای قابل توجهی را ثبت کرده است.
شهرزاد در انتظار اتاق شیشهای
اما در لابهلای تمامی این اتفاقات خوب برای یک مجموعه پر طرفدار ایرانی که مقابله با سریالهای سخیف و دمهدستی ترکیهای را از دیگر مزیتهای ساخت آن میتوان خواند، طرح شائبههای مالی در باب چگونگی تامین مالی آن که از پرهزینهترین آثار سریالهای شبکه نمایش خانگی به شمار میآید و نیز رقم دقیق درآمد حاصل از فروش، تبلیغات و سایر استراتژیهای فروش، نظیر بازار اختصاصی برای مرغ آمین و ..، پرسشهای بی پاسخ ماندهایست که شفافسازی در این زمینه میتواند از بار ملامتهایی که کماکان در برخی رسانهها از جمله رسانه ملی بر «شهرزاد» گسیل میشود، به قدر بسیاری بکاهد.
از اینرو انتظار میرود وکلا یا افراد آگاه و نزدیک به محمد امامی، تهیهکننده مجموعه «شهرزاد» در راستای این مهم گام بردارند تا دست اتهام را از آستین شهرزاد و شهرزادیها کوتاه و کوتاهتر کنند.
منبع: ایرنا
احسنت اقای فروتن یادی کردید از بهترین سریال نمایش خانگی تا امروز
یک نکته ک الان باید از سریال شهرزاد یاد کرد اینه که این سریال در تایم هر قسمت ب بییننده احتراممیزاشت و حقوق مصرف کنندگان رو رعایت میکرد و اکثر قسمتاا استاندارد ۶۰ دقیقه رعایت میکرد ولی الان سریالاا روز ب روز اب بیشتر داده میشن و نهاد نظارتی ارشاد جلوی این کم فروشی نمیگیره اخه ۱۰ هزارتومان برای زیر ۴۰ دقیقه سریال البته غیر انچه گذشت و تیتراژ ابتدا وانتها این یک ظلم بزرگ ب بیینده گان این سریالهای لاکچریه اکثر سریالهای امروزه نمایش خانگی بشدت کم ملات کم قصه فقط ۲۶ قسمت پر کنن وتمام جالبه زندگی لاکچری ک تو این سریالها نشان داده میشود ار واقعیت دور وتخیلی هستند چرا در این وضع فجیع اقتصادی این همه سریال لاکچری میاد ک رنگ و بویی از ۹۵ درصد مردم ندارد چرا زمان هر قسمت این سریالها استاندارد تلیوزیون هم نیست چ برسه نمایش خانگی یک دی وی دی ۱۲۰ دقیقه حجم داره ولی سریالها نهایتا ۵۰ دقیقه با تیتراژها و انچه گذشت و ریتم کند دنبال ادامه دادن ب تعداد قسمتها هستن این سریالها بشدت ب مخاطبش توهین میکنه
اقای فروتن خواهشا شما ک در ارشاد مسولیتی دارید جلوی سریالهای این شکلی بگیرید چون داره اسیب میزنه و ب سازندگان پروانه راحت ندید اخه این کار بسیار سطح سریاال اورده پایین اگر بخاید از این ۱۰ سال سریال در نمایش خانگی چتد سریال خوب نام ببرید باور کنید غیر یکی دو سه سریال بقیه بسیار ضعیف هستند. این بود جهان بینی و چشم انداز سریالهای نمایش خانگی بقول فراستی این سریاها بیمارند حقیقت همینه