روزانه های سینمایی

تمام آنچه باید درباره محاسبه ترافیک مصرفی اینترنت بدانیم

با به پایان رسیدن قراردادهای اپراتوری فیلیمو و نماوا با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت،ترافیک رایگان از قرارداد این شرکت‌ها حذف و تمامی کاربران جدید از ترافیک نیم‌بها بهره‌مند خواهد شد.

تغییر شکل خدمات زندگی از بستر سنتی به بستر آنلاین، تفاوت‌هایی در هزینه‌های روزمره ایجاد کرده است. امروزه بهره‌گیری از هر خدمت آنلاینی، وابسته به استفاده از سرویس‌های اینترنتی است و بسته‌های اینترنتی به بخش اصلی سبد خرید خانواده‌ها تبدیل شده‌اند. یکی از این خدمات آنلاین، تماشای فیلم بر روی پلتفرم‌های VOD ازجمله فیلیمو و نماوا است که به علت قرار داشتن در لیست سایت‌های پرطرفدار داخلی، ترافیک مصرفی آن‌ها طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات، نیم‌بها محسوب می‌شود. از طرفی، هر دو سرویس فیلیمو و نماوا از ابتدای فعالیت‌شان با مذاکره با اپراتورها و قراردادهای متفاوت با آن‌ها، تلاش خود را در راستای فراهم آوردن امکانات رفاهی بیشتر برای کاربران و تقبل هزینه ترافیک مصرفی آن‌ها به‌کار گرفته‌اند. با این‌حال و با تغییراتی که از ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در این قراردادها صورت گرفته است، لازم است اطلاعاتی را درباره نحوه محاسبه ترافیک مصرفی اینترنت در فیلیمو و نماوا مرور کنیم

تغییرهای جدید برای کاربران جدید
با به پایان رسیدن قراردادهای اپراتوری فیلیمو و نماوا با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، از ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ترافیک رایگان از قرارداد این شرکت‌ها حذف و تمامی کاربران جدید از ترافیک نیم‌بها بهره‌مند خواهد شد. از آن‌جایی که هر دو سرویس به تعهدهای خود با کاربران پایبند هستند و رعایت حقوق آن‌ها را بر خود لازم می‌دانند، اینترنت مصرفی تمام کاربرانی که تا پیش از این و بر مبنای تعرفه اینترنت رایگان اشتراکی را تهیه کرده‌اند، تا زمان پایان اشتراک طبق شرایط و تعهد زمان خرید محاسبه خواهد شد. بنابراین اگر شما کاربری هستید که در روزهای گذشته اشتراک یک‌ماهه، سه‌ماهه یا شش‌ماهه تهیه کرده‌اید و برای مثال با استفاده از اینترنت مخابرات ایران از فیلیمو و نماوا استفاده می‌کنید، تا آخرین روز اشتراکتان از ترافیک مصرفی رایگان بهره‌مند هستید. بدیهی است از تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۹۸، نحوه محاسبه ترافیک مصرفی برای تمام کاربران جدید نیم‌بها خواهد بود و تمام اشتراک‌هایی که از این تاریخ خریداری شوند نیز شامل این نحوه محاسبه خواهند شد.

آستانه مصرف منصفانه شما کجاست؟
مدت‌ها است که کاربران اینترنت‌های ADSL و بسته‌های اپراتوری همراه، با مفاهیمی مثل آستانه مصرف منصفانه، ترافیک داخلی و ترافیک بین‌الملل آشنا هستند و از نحوه محاسبه ترافیک مصرفی توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی که بسته موردنظرشان را از آن تهیه می‌کنند آگاهی دارند. آستانه مصرف منصفانه یا در اصطلاح فنی FUP (Fair Usage Policy) معیاری برای بررسی میزان مصرف ترافیک داخلی و خارجی است و به‌صورت شناور بین سایت‌های داخلی و خارجی تقسیم می‌شود؛ برای مثال، تماشای فیلم در فیلیمو و نماوا به میزان یک‌دوم تماشای فیلم در وبسایت‌های خارجی از ترافیک کاربران کم می‌کند. همچنین این آستانه مصرف منصفانه در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت به‌طور میانگین حدود ۳۰۰ گیگابایت ترافیک داخلی ماهیانه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بنابراین اگر شما کاربری هستید که به تماشای فیلم و سریال علاقه زیادی دارید، چالش اصلی‌تان این خواهد بود که چگونه ۳۰۰ گیگابایت ترافیک داخلی را برای تماشای آنلاین فیلم مصرف کنید. این در شرایطی است که به‌طور میانگین یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای در حالت Full HD و هنگام نمایش در فیلیمو و نماوا حدود ۱.۸ گیگابایت از ترافیک شما را مصرف می‌کند و برای تماشای یک سریال ۶۰ دقیقه‌ای با همین کیفیت نیز چیزی حدود ۱.۲ مگابایت ترافیک لازم دارید. همان‌طور که می‌دانید، خدمات شرکت‌های اینترنتی براساس ترافیک مصرفی است و تنها زمانی مجبور به پرداخت هزینه اضافه‌تر خواهید شد که تمام ظرفیت ترافیک داخلی و خارجی‌تان را مصرف کنید. بنابراین اگر شما هم در گروه افرادی هستید که آستانه مصرف منصفانه را رعایت و در طول یک ماه چیزی حدود کمتر از ۲۰۰ اپیزود فیلم و سریال را تماشا می‌کنید، خیالتان راحت باشد که با در نظر گرفتن ترافیک نیم‌بهای داخلی، هیچ‌گونه هزینه اضافه‌تری را در هنگام استفاده از فیلیمو و نماوا متحمل نخواهید شد.

تصمیم‌های جدید برای رقم زدن اتفاق‌های جدید
تغییر در نحوه محاسبه ترافیک مصرفی سرویس‌های فیلیمو و نماوا اقدامی است که آینده محتوایی متفاوتی را برای کاربران رقم خواهد زد. در شرایطی که با در نظر گرفتن کمترین آستانه مصرف منصفانه، درصد بالایی از کاربران از مرز این آستانه عبور نمی‌کنند، تغییرهای اعمال‌شده منجر به صرف هزینه بالاتری در جهت تامین محتوای موردنیاز کاربران فیلیمو و نماوا و بالا رفتن سطح رضایت محتوایی از این دو پلتفرم خواهد شد. فیلیمو و نماوا در جهت حفظ بالاترین سرمایه‌شان یعنی رضایت کاربران، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و نوید آینده‌ای پرهیجان را به همه مشترکان خود می‌دهند.

منبع: فیلیمو شات

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید