روزانه های سینمایی

سکان سریال های نمایش خانگی در دست تئاتری ها

قضاوت و ارزیابی برای پویش سینمایی نسل سوم قدری زود است. کارگردانانی مثل «علیرضا نداری»، «محمد یعقوبی»، «همایون غنی زاده»، «حمید امجد» و «رضا گوران» عموماً یک فیلم بیشتر در کارنامه خود ندارند و شگفت انگیز است که تنها فیلم «نادری» یعنی «بدرود بغداد» در سال ۱۳۸۸ به عنوان نماینده ایران برای شرکت در بخش فیلم های غیرانگلیسی زبان اسکار معرفی شد.!

در اکران امسال دو کارگردان تئاتر نخستین ساخته های سینمایی خود را به روی پرده برده و می برند. «رضا گوران» کار تحسین شده «سرکوب» را مدتی است روانه سینماها کرده است و بزودی از کار قابل تامل «مسخره باز» اولین فیلم سینمایی«همایون غنی زاده» رونمایی می شود.

بعد از نسل اول تئاتری هایی که رو به سینما آوردند و در کار خود خوش درخشیدند که قافله سالار آنها کسی جز «بهرام بیضایی» نیست، مرحوم «سمندریان» (تمام وسوسه های زمین)و مرحوم «جعفر والی»(تاغروب) به ساخت یک فیلم نه چندان موفق اکتفا کردند. در ادامه نسل جوانتری مثل «داود میرباقری»، «حسن فتحی»، «داریوش مودبیان» و «دکتر علی رفیعی» زیست سینمایی را آزمودند. در این بین به نظر می رسد «رفیعی» با دو فیلم درخور اعتنای «ماهی ها عاشق می شوند» و «آقا یوسف» به فعالیت خود در سینما پایان داده است؛ مگر اینکه وی در ۸۰ سالگی نیز بخواهد در بزم نور و رنگ اثر دیگری را خلق کند. «مودبیان» با وجود سه فیلم «ازدواج اجباری»، «سفر بخیر» و «رویای نیمه شب تابستان» سالهاست که با سینما وداع کرده است. تماشاگران آثار «میرباقری» و «فتحی» کماکان دوست دارند این دو را با سریال ها و مجموعه های نمایشی که برای تلویزیون و نمایش خانگی تولید کرده اند به یادآورند.

قضاوت و ارزیابی برای پویش سینمایی نسل سوم قدری زود است. کارگردانانی مثل «همایون غنی زاده»(مسخره باز)، «حمید امجد»(آزمایشگاه) و «رضا گوران»(سرکوب)عموماً یک فیلم بیشتر در کارنامه خود ندارند. در ادامه حضور اهالی تئاتر در قاب سینما اخیرا «حسین پارسایی» پروانه ساخت اولین فیلم سینمایی خود را با نام «جوجه تیغی» به تهیه کنندگی «مستانه مهاجر»دریافت کرد. وی قصد دارد سال آینده نخستین سریال اقتباسی خود را بر اساس رمان «من بیش از تو» نوشته «جوجو موسس»باز هم به تهیه کنندگی خانم «مهاجر»بسازد. «پارسایی» تا پایان سال گذشته بمدت سه سال مدیریت دفتر نمایش خانگی را بر عهده داشت که با تشدید فعالیت های تئاتری وی(اولیورتویست و بینوایان) حاشیه های زیادی برایش ایجاد شد.

با حضور «حسین پارسایی» در نمایش خانگی او سومین نفری است که پس از «داود میرباقری» و «حسن فتحی» همزمان زیست سه گانه تئاتر، سینما و نمایش خانگی را تجربه می کند. آیا سکان سریال های نمایش خانگی از این پس بیشتر در دست تئاتری ها خواهد افتاد؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • کارگردان فیلم خشکسالی و دروغ پدرام علیزاده و کارگردان فیلم بدرود بغداد مهدی جعفری میباشد. مهدی جعفری امسال فیلم سامورایی در برلین را روی پرده داشت و با علیرضا نادری نویسنده تئاتر فرق دارد. محمد یعقوبی نویسنده و کارگردان تئاتر خشکسالی و دروغ میباشد و نه نسخه سینمایی

    •  کارگردان فیلم های «بدرود بغداد» و «یک سامورایی در برلین» «مهدی نادری» برادر «علیرضا نادری» نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و کارگردان تئاتر است. مهدی جعفری فیلمبردار و اخیرا کارگردان سینما فیلم ۲۳ روز را ساخته است.از توجه و دقت شما سپاسگزارم

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید