روزانه های سینمایی

تازه های نمایش خانگی در روزهای رکود سینما چیست؟

نمایش خانگی جدا از عرضه فیلم های خوب سال گذشته، بزودی توزیع فیلم های پرمخاطب اکران ۹۸ را یک به یک در سامانه های آنلاین و بر حامل های دیجیتال خواهد نشاند.

با رونمایی از داشته های پر فروش سینمای ایران در پنج ماه اول سال قابل پیش بینی بود که به تدریج سینمای ایران با افت فروش محسوسی روبرو خواهد شد. در چنین روزهایی نمایش خانگی جدا از عرضه فیلم های خوب سال گذشته، بزودی توزیع فیلم های پرمخاطب اکران ۹۸ را یک به یک در سامانه های آنلاین و بر حامل های دیجیتال خواهد نشاند. در این یادداشت تازه های نمایش خانگی در روزهای کم رونفی گیشه های سینمای ایران مرور و معرفی شده اند.

همان لیلای همیشگی

ناکامی« لیلا حاتمی» به خاطر بازی در سریال «نهنگ آبی» با تماشای این فیلم از یادتان می رود و حداقل این بار او را در نقش های مالوفی که زیاد بازی کرده است، دوباره به یاد می آورید. «حاتمی» در «بمب یک عاشقانه ساده» رابطه سردی با همسرش ایرج دارد و گویی همه چیز برای جدایی همیشگی آنها در حل رقم خوردن است اما خوشبختانه چون داستان در دهه شصت می گذرد، زوج های جوان برای جدایی از یکدیگر به اندازه این سالها سریع عمل نمی کنند و تاب آوری بیشتری از خود نشان می دهند.! «لیلا حاتمی»در نقش میترا به همین خاطر در بخش عمده ای از فیلم درون خانه توانایی بازی در سکوتش را به رخ می کشد تا او و همسرش ایرج (پیمان معادی) روزه سکوت داشته باشند. نقطه مقابل این رابطه سرد و شکننده، پدیدار شدن شعله های عشق پاک و نوجوانانه ای است که در طبقه منفی یک(زیرزمین) در حال گرما بخشیدن به فضای نمور و تاریکی است که ساکنان به عنوان جان پناه در زمان بمباران از آن استفاده می کنند.

کسانی که «بمب یک عاشقانه ساده» را در سینما با صدای دالبی ساراند نشنیده اند، اگر در خانه با سیستم سینمای خانگی دی وی دی فیلم را ببینند، حس و حال ناشی از موسیقی خوب فیلم و صداگذاری آن را به خوبی درک می کنند. طراحی صحنه فیلم برای کسانی که دردهه شصت زندگی کرده اند، بسیار فقیر و مینی مال است اما با این حال در سینمایی که آثار مرغوب و دیدنی آن کم شمار شده اند، تماشای «بمب یک عاشقانه ساده» دومین ساخته «پیمان معادی» خالی از لطف نیست. از فیلم توقع داستان پر و پیمانی نداشته باشید اما ظرایف فنی و هنری فیلم آنقدر هست که از دیدن آن پشیمان نشوید.

جاده قدیم ناهموار

درست در بزنگاه شلوغی شب عید، «مینو» رییس شعبه یک بانک در مسیر رسیدن به منزل مورد تعرض یک مسافر کش قرار می گیرد. فیلمساز(منیژه حکمت) و «مینو» با بازی «مهتاب کرامتی» قصد گشودن پرونده ای در خصوص این اقدام مجرمانه را ندارند و به همین خاطرجزییاتی از این تعرض و انگیزه متعرض یا ضارب را به ما نشان نمی دهند، سهل است «مینو» زیر بار معاینه پزشک قانونی هم نمی رود. با این ترتیب ایده و مضمون اصلی فیلم نمایش حالات و رفتارهای هیستریک «مینو» از پی واقعه ای است که بیش از جسم روحش را آزرده است و دست ناپاکی حریم شخصی او را به هیچ انگاشته است.

به این خاطر «جاده قدیم» فیلمی پلیسی و یا تریلر نیست و ادای آنها را هم درنمی آورد و اثری شخصیت محور است تا بحران و کشاکش های روحی و روانی زنی آسیب دیده و نیز واکنش های اطرافیان او را تبیین کند. «حکمت» در «جاده قدیم» همان راهی را می رود که در فیلم های زنانه پیشین خود رفته است. حالا با مرور فیلم های او می توان مختصات سینما و نگاه او را ترسیم کرد و دغدغه های جدی او را در باره جایگاه و مخاطرات بخشی از زنان معاصر تحلیل نمود.

«اندارانیک» سوار بر شانه های بازیگران قدرتمند

چهارمین فیلم گروه هنر و تجربه که امسال در شبکه عرضه شده است( نسخه آنلاین فیلم در نماوا موجود است)دومین فیلم «حسین مهکام» است. فیلمنامه نویسی که نگاهش به مسائل اجتماعی از منظر انسانی و آسیب شناسانه است و قصد او سوار شدن بر موج انبوه فیلم های اجتماعی دهه نود نیست. «مهکام» فارغ التحصیل ادبیات نمایشی، «آندرانیک» را در اصل برای اجرای صحنه ای نوشته بود اما در ادامه راه ترجیح داد تا آن را با عناصر سینمایی روایت کند. به همین خاطر در پیرنگ داستان، ستون های اصلی دیالوگ و طراحی میزانسن در لوکیشنی محدود است. چالش دراماتیک بین دو شخصیت کشیش با بازی «رضا بهبودی» و افسر پلیس با نقش آفرینی«سعید چنگیزیان دیدنی از آب درآمده است. «الهام کردا» را که پیش از این در قسمت هایی از سریال «نهنگ آبی» دیده بودیم، یکی از انتخاب های خوب کارگردان برای بازی در «آندرانیک» است. هنرنمایی «کردا» را بزودی در مجموعه«مانکن» دنبال کنید.

هجویه ای در پوشش فیلم – کنسرت

«ماموریت غیرممکن» به جز آنکه از حیث نام، وامدار سری فیلم هایی مهیج از سینمای آمریکاست، هیچ نشان دیگری از سینمایی سر و شکل دار ندارد و با فیلمی استاندارد فاصله نجومی دارد. فیلم – کنسرت «ماموریت غیرممکن» با میدان دادن به چند خواننده مشهور ایرانی که در فضای مجازی و به خاطرتعدد کنسرت هایشان به راحتی در دسترس علاقه مندان خود هستند، مزیت دیگری ندارد. «یعقوب» برادر «علی غفاری» در مقام کارگردان با ساخت این فیلم زیر متوسط، جایگاه خود را در طیف کارگردانان پر شمار سینمای ایران چندین پله کاهش داده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید