روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده- این قسمت سوپری های «هیولا فروش»

خدمت موسسات محترمی که هنوز نسبت به ارائه نسخه فیزیکی محصولات اقدام می کنند، ضمن تشکر عرض کنم حالا که تعدادتان به زحمت از انگشتان یک دست بیشتر نمی شود، کمی با هم هماهنگ تر باشید! یک هفته هیچ فیلمی نمی آید، یک هفته چند عنوان کمدی-فانتزی مشابه پشت سر هم توزیع می شوند و باز یک هفته دیگر فقط چند عنوان درجه چندم اجتماعی که خریداری ندارد، پشت سر هم توزیع می شوند.

اول در مورد آمار کرایه بگویم که در این محل جدید (سپاهان شهر اصفهان) مردم خیلی اهل کرایه فیلم نیستند و بیشتر سریال ها را کرایه می کنند که همان هم یک مقطع قبل از عید مشتری زیادی پیدا کرده بود اما بعد از عید دوباره آمار کرایه افت شدید کرده و سریال های متنوع عرضه شده بعد از عید هم نتوانسته اند خیلی جذب مشتری کنند. فروشم هم که بسیار پایین است و خیلی از عناوین را دیگر اصلاً برای فروش نمی آورم. حالا ممکن است بگویید بخاطر دانلود و VOD و اینجور چیزهاست اما در ادامه خدمتتان عرض خواهم کرد . فعلاً آمار کرایه بیشترین فیلم های کرایه رفته و همینطور آمار کرایه سریال های موجود را ملاحظه بفرمایید :

محبوبترین فیلم های کرایه رفته در فروشگاه بنده :
۱- نهنگ عنبر ۱ ۵۳ بار
۲- در مدت معلوم ۳۷ بار
۳- من سالوادور نیستم ۳۴ بار
۴- فروشنده /// کوچه بی نام هر کدام ۳۳ بار
۶- آینه بغل /// گینس هر کدام ۳۰ بار
۸- آتش بس ۲ /// آتیش بازی /// بارکد هرکدام ۲۹ بار
۱۱- خوب ، بد ، جلف /// نهنگ عنبر ۲ هرکدام ۲۸ بار
۱۳- عصر یخبندان ۲۷ بار
۱۴- ابد و یک روز /// ایران برگر /// پنجاه کیلو آلبالو /// پنج ستاره /// جامه دران /// همسر دات کام هرکدام ۲۶ بار
۲۰- استراحت مطلق /// رسوایی ۲ /// گشت ۲ هرکدام ۲۴ بار

آمار کرایه سریال ها :
۱- شهرزاد (فصل اول) ۸۶۱ بار
۲- عاشقانه ۳۶۸ بار
۳- شهرزاد (فصل سوم) ۳۲۵ بار
۴- شهرزاد (فصل دوم) ۳۲۰ بار
۵- ساخت ایران (فصل دوم) ۲۱۴ بار
۶- شاهگوش ۱۷۱ بار
۷- گلشیفته ۱۳۴ بار
۸- ممنوعه ۱۰۴ بار
۹- هیولا ۴۴ بار
۱۰- رقص روی شیشه ۳۲ بار
۱۱- نهنگ آبی ۲۹ بار
۱۲- آشوب ۲۴ بار
۱۳- سال های دور از خانه ۱۸ بار
۱۴- عالیجناب ۱۴ بار
۱۵- احضار ۶ بار

اما در مورد سپاهان شهر خدمتتان عرض کنم که این شهرک یک خیابان غدیر دارد که حسابی لوکس است و به اصطلاح بورس سپاهان شهر است و کلی مغازه و فروشگاه و پاساژ دارد با قیمت های اجاره آنچنانی که به جیب بنده نمی خورد تازه دو تا فروشگاه هم صنف هم در این خیابان هست که نباید نزدیک آنها مغازه می گرفتم . برای همین خیابان اصلی دیگر را انتخاب کردم به نام شاهد که فقط و فقط چهارراه وسطش مغازه دارد و در بقیه طول خیابان یک لیوان آب یخ هم کسی به دستتان نمی دهد! حالا ببینید این چهارراه ۴۰ تا مغازه دارد که حداقل ۲۰ تایش املاکی است! اغلب مغازه ها هم پله دار هستند و داخل زاویه چهارراه ، یعنی بر خیابان نیستند که پاخورشان زیاد باشد! حالا با این وضعیت همین جا به وسع بنده می رسید برای مغازه گرفتن اما باز هم گفتم طوری نیست، سپاهان شهری ها پولدار هستند ، بدترین جایش هم باید بهتر از جاهای دیگر باشد! خب ، پولدار بودنشان را درست حساب کرده بودم اما یادم رفته بود مردم هرچقدر پولدار تر باشند تنبل تر هم هستند! ۳ تا از مغازه های چهارراه سوپرمارکتی است (که هر سه تا بر هستند با کمترین پله) و فروشی که این سه سوپرمارکت روی هم دارند از فروش یک هایپر هم بیشتر است چون تقریباً همه ساکنان خیابان شاهد همه خریدشان را از این سوپری ها می کنند یعنی اگر ۲۰ قلم خرید هم داشته باشند نمی گویند برویم کوثر یا افق کوروش که کمی ارزان تر پایمان در بیاید از همین سوپری ها خرید می کنند چون حال ندارند دو تا خیابان پایین و بالا بروند!

حالا می رسیم به نکته اصلی مثلاً سریال هیولا را در نظر بگیرید؛ بنده در بهترین حالت ۴ نسخه از هر قسمت می فروشم و ۴-۵ بار هم کرایه اش می دهم! اما این سه تا سوپری که هر کدام کمتر از ۲۰ متر از بنده فاصله و در سه سمت مختلف قرار دارند روی هم ۷۰-۸۰ نسخه هیولا هر قسمت را می فروشند! به نظر شما این انصاف است؟ اوایل فکر می کردم که توزیع کننده ها برای این سوپری ها فیلم می آورند اما بعداً فهمیدم کار یکی از ویدئوکلوپ های دیگر است که مغازه خودش حسابی هم خوش جاست و مشتری گیر اما به آن اندازه قانع نیست . تازه این آقا در انتخابات اخیر اتحادیه هم شرکت کرده بود و رای نیاورد!

حالا با همه این مشکلاتی که بنده دارم اضافه کنید یک شیرناپاک خورده را که قبل از ماه رمضان آمد و ۶۰۰-۷۰۰ هزار تومان فلش و مموری از مغازه ام دزدید! نامرد فقط هم سراغ بنده نیامده! خبرش را گرفته ام که با همین شیوه از چند مغازه دیگر هم فلش دزدیده و فقط هم سراغ مغازه های پرت و خلوت می رود که عمدتاً هم بخاطر عدم توان مالی دوربین و سیستم های امنیتی ندارند تا بتوانند گیرش بیاندازند و هیچ رد و شاهدی از خودش بجا نمی گذارد. خیلی شیک و مجلسی می آید و ادعا می کند که برای فلان شرکت چند فلش می خواهد و بعد از انتخاب فلش ها و قرار دادنشان داخل پلاستیک و نوشتن فاکتور، موقع کارت کشیدن به بهانه ایی از مغازه خارج می شود و مغازه دار داخل پلاستیک را که نگاه می کند جا تر است و بچه نیست! مدیون است اگر فکر کند با این شیوه سرقت رابین هود بازی در آورده است که فقط دارد سراغ آن بدبخت هایی (مثل بنده) می رود که همینطورش دخل و خرجشان با هم نمی خواند و حتی نمی توانند برای پیگیری شکایت هزینه کنند! بدتر از همه اینکه فلش های دزدیده شده را تازه همان هفته و نسیه آورده بودم و هنوز نتوانسته ام پولش را به همکارم بدهم که حسابی هم از دستم ناراحت شده است!

اما در مورد این بازار درب و داغان شبکه نمایش خانگی باید خدمت موسسات محترمی که هنوز نسبت به ارائه نسخه فیزیکی محصولات اقدام می کنند، ضمن تشکر عرض کنم حالا که تعدادتان به زحمت از انگشتان یک دست بیشتر نمی شود، کمی با هم هماهنگ تر باشید! یک هفته هیچ فیلمی نمی آید، یک هفته چند عنوان کمدی-فانتزی مشابه پشت سر هم توزیع می شوند و باز یک هفته دیگر فقط چند عنوان درجه چندم اجتماعی که خریداری ندارد، پشت سر هم توزیع می شوند. در توزیع انیمیشن هم همین وضع است! یک هفته می بینید فقط یک قلمش ۴-۵ عنوان انیمیشن بتمن با هم می آید اما یک هفته دیگر اصلاً هیچ انیمیشنی توزیع نمی شود!

اما کار توزیع کننده فیلم ”خانم یایا ” هم خوب بود که در کنار ارائه نسخه فیزیکی، کارت های خرید اینترنتی را هم برای فروشگاه ها فرستاد. هرچند آنهایی که اهل خرید حلال و اینترنتی باشند که به خودشان زحمت نمی دهند برای خرید کارتش به فروشگاه بروند! اما باز کار خوبی بود و باید علاوه بر تکرار آن دنبال شیوه های دیگری هم بود تا فروشگاه های محصولات فرهنگی اینقدر دچار ضرر نشوند.

راستی حالا که دولت به این نتیجه رسیده که برجام برای این مملکت نان و آبی نداشته، بهتر نیست دوباره قانون عرضه فیلم های خارجی اصلاح شود تا موسسات فعال بتوانند یک بار دیگر از این عناوین هم عرضه کنند؟!

زلزله هم که بعد از ۲۰ سال دوباره با کالیفرنیا آشتی کرده و برگشته است. آنقدر این هالیوودها از غم دوری زلزله فیلم های فاجعه ایی ساختند و شهرهایشان را بر پرده سینما خاکشیر کردند تا توانستند زلزله را قانع کنند برگردد! راستی حرف از هالیوود شد، امسال تا اینجا سال خیلی خوبی برای هالیوود در گیشه آمریکا نبوده ، با وجود موفقیت چشمگیر چند فیلم انگشت شمار بخصوص ” انتقامجویان : پایان بازی ” ، بقیه پروژه های بزرگ هالیوود امسال یکی بعد از دیگری شکست خورده و در گیشه ناکام بوده اند. با این وضعیت احتمال تقویت هرچه بیشتر سیستم های توزیع آنلاین مثل نتفلیکس و آمازون افزایش یافته است بخصوص نتفلیکس که خودش تهیه کننده هم شده و با فیلم رما آلفونسو کوارون در فصل جوایز خوش درخشید؛ حتی کمپانی های سنتی فیلمسازی هم به صرافت استفاده از این ظرفیت افتاده اند و مثلاً قرار است کمپانی دیزنی در ماه نوامبر از شبکه توزیع آنلاین خودش به نام دیزنی پلاس رونمایی کند!

و نکته آخر و بسیار مهم : اخیراً فروش کارت های بازی فوتبالی در فروشگاه های اصفهان رونق گرفته و بخصوص پسربچه های دبستانی همه پول توجیبی های خودشان را برای خرید این کارت ها می دهند . صرف نظر از اینکه این کارتها هیچ خاصیت واقعی ندارند و فقط هدر دادن پول هستند ، اما فروش گسترده آنها باعث رواج قمار بین کودکان خریدار شده که روی این کارتها براساس اعداد و ستاره های درج شده روی آنها شرط بندی و قمار می کنند. شاید فقط یک بازی بچه گانه به نظر برسد اما در واقعیت تلاش سازمان یافته ایی است برای شکستن قبح این عمل حرام نزد کودکان که سال ها قبل با کارتهای مشابهی درباره ورزشکاران و ماشین ها و … به صورت محدود انجام می گرفت اما حالا با این شکل طراحی کارت و توزیع گسترده عملاً هدفی جز این پشتش نمی توان تصور کرد! آی مسئولان فرهنگی … آی پدر و مادرها … به هوش و به گوش …

امین -اصفهان

bamn-f.blogfa.comx

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید