روزانه های سینمایی

بسته خبری هفته- هفته خوبی بود

در آخرین جلسات شوراهای پروانه ساخت و نمایش غیر سینمایی، علاوه بر آنکه سریال های «آقا زاده»نوشته حامد عنقا به کارگردانی بهرنگ توفیقی و «خاتون» نوشته احسان جوانمرد و کارگردانی حسن فتحی موفق به دریافت پروانه ساخت شدند، ۵ قسمت از مجموعه «خواب زده» تازه ترین کار زوج هنری سعید نعمت الله و سیروس مقدم برای دریافت پروانه نمایش دریافت شد.

موج تازه سریال ها در راه است

مهمترین اتفاق هفته ای که گذشت روبرو شدن با موج تازه ای از سریال های با کیفیت برای شبکه نمایش خانگی بود. در آخرین جلسات شوراهای پروانه ساخت و نمایش غیر سینمایی، علاوه بر آنکه سریال های «آقا زاده»نوشته حامد عنقا به کارگردانی بهرنگ توفیقی و «جیران» نوشته احسان جوانمرد و کارگردانی حسن فتحی موفق به دریافت پروانه ساخت شدند، ۵ قسمت از مجموعه «خواب زده» تازه ترین کار زوج هنری سعید نعمت الله و سیروس مقدم برای اخذ پروانه نمایش دریافت شد.

تهیه کننده سریال«آقا زاده» حامد عنقاست و قصه ای پر التهاب و جذاب را روایت می کند. نام شخصیت اصلی سریال حامد است و حرفه او دادیاری است. «عنقا» و «توفیقی » پیش از این در تلویزیون سریال های نسبتا موفق«پدر»، «انقلاب زیبا» و «بر سر دو راهی» را با یکدیگر ساخته بودند.

سریال «جیران» را«اسماعیل عفیفه» تهیه می کند او پیش از این «همسایه ها» را در دهه هفتاد، «میوه ممنوعه» و «در مسیر زاینده رود» را در دهه هشتاد و «زمانه» را در دهه نود با «حسن فتحی» برای تلویزیون تهیه کرده بود. بستر داستان «جیران» وقایع دربار ناصری است.

خانم «الهام غفوری» تهیه کننده تقریبا ثابت سریال های همسرش «سیروس مقدم» است. بعد از وقفه ناخواسته ای که در تولید نسخه تله فیلم «پایتخت» به خاطر درگذشت«خشایار الوند» رخ داد،‌ شرایط برای تولید مجموعه «خوابزده» فراهم شد. کار تازه «مقدم» رویکردی معناگرا دارد و تیمی از بازیگران جوان نقش آفرینان اصلی آن هستند.

هت تریک شبکه به نفع کودکان ایران زمین

در نخستین روزهای تابستان و در اقدامی هوشمندانه از سوی شرکت های پخش ویدیویی، سه فیلم سینمایی کودک و نوجوان زینت بخش پیشخوان های فروش و صفحه اصلی وب سایت ها و اپ های فیلم و سریال در فضای مجازی شدند. فیلم های «دزد و پری ۲»ساخته حسین قناعت، «آهوی پیشونی سفید۲»به کارگردانی سید جواد هاشمی و بالاخره فیلم سرخوشانه «پاستاریونی» ساخته سهیل موفق آثار مناسبی برای  کودکان و نوجوانان و تماشا در روزهای بلند تابستان هستند. موسسه «سوره» برای جبران کم کاری خود در فصل بهار تامین کننده دو عنوان از سه فیلم یاد شده است. هر سه فیلم از دوره های اخیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان جوایزی را کسب کرده اند.«آهوی پیشونی سفید۲» دنباله ای برای قسمت اول این فیلم و در فضایی فانتزی و موزیکال سیر می کند. «دزد و پری۲» رگه ای از فانتزی دارد و در اکران عمومی در جایگاهی پایین تر از دو فیلم دیگر نشست.

رقابت تنگاتنگ سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی برای کسب جایزه

در آستانه برگزاری جایزه سینمایی و تلویزیونی «حافظ» یادگار ارزنده مرحوم «علی معلم»ُ فهرست نامزدهای جوایز تلویزیونی آن اعلام شدند. در این فهرست نام سه سریال اختصاصی نمایش خانگی به چشم می خورد و در کمال شگفتی سریال «ممنوعه» نامزد دریافت شش جایزه شده است که در بین آنها نامزدی بهترین سریال و بهترین فیلمنامه جلب توجه می کند. بعد از «ممنوعه»ُ سریال «گلشیفته» با ۵ و ساخت ایران با ۲ نامزدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

 در بین سریال های تلویزیونی همانطور که قابل پیش بینی بود، «بانوی عمارت» در ۷ عنوان و مجموعه های «پدر» در ۶ جایزه، «دلدادگان»، «حوالی پاییز» و «نون خ» هر کدام در ۲ جایزه و «آرماندو» برای یک جایزه نامزده شده اند.

مراسم جایزه جشن حافظ ۲۰ تیرماه در تهران برگزار می شود. قابل پیش بینی است که در سال آینده با توجه به کثرت سریال های نمایش خانگی و کیفیت آنها، رقابت سختی بین این مجموعه ها و سریال های تلویزیونی صورت گیرد.

قصه نهنگ آبی کش آمد!

پیش تولید و تولید سریال «نهنگ آبی»، با دریافت پروانه ساخت برای ۲۴ قسمت آغاز شد. این روزها با پایان تصویر برداری سریال، خبرهای رسیده به «روزانه های سینمایی» حاکی از آن است که داستان سریال به ۳۰ قسمت افزایش یافته است. بنابراین علاقه مندان این مجموعه باید تا ۳۰ قسمت منتظر فرجام شخصیت های آن باشند. ظاهرا جای خالی «لیلا حاتمی» که در اواسط کار از صف بازیگران «نهنگ آبی» جدا شد، با خرده پیرنگ های تازه و پیچش بیشتر به ماجرای اصلی پر شده است و موتور قصه تا ایستگاه سی ام پرقدرت روشن خواهد ماند..

«بهرام توکلی» در مقام نویسنده و «فریدون جیرانی» به عنوان کارگردان «نهنگ آبی» طی چندین ماهی که از عرضه این سریال گذشته است، کمترین گفتگو و یادداشتی را در خصوص پاره ای از انتقادات نسبت به سریال منتشر کرده اند و تمرکز خود را صرفا بر تولید این مجموعه نسبتا طولانی گذشته اند. «جیرانی»‌در هفته های گذشته پروانه ساخت فیلم تازه ای را دریافت کرد و نشان داد که در دهه هفتم عمرش اشتهای سیری ناپذیری برای خلق فیلم و سریال در ژانرهای مختلف دارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید