روزانه های سینمایی

ره آوردهای تازه نمایش خانگی از بازار سینمای ایران

حالا با عرضه «مغزهای کوچک زنگ زده» در نمایش خانگی و ادامه موفقیت آمیز «متری و شش و نیم در سینماها» می توان ادعا کرد پرچم فیلم های اجتماعی بالاست و مدتی است ترکتازی فیلمهای کمدی به حاشیه رفته است.

صید خوب تصویر گستر از سینما

بهترین و پر فروش ترین فیلم اجتماعی سال گذشته سینمای ایران هفته گذشته روانه بازار نمایش خانگی شد تا به دلیل واکنش های مثبت فراوان در باره کیفیت آن، رونق تازه ای به بازار ببخشد. «مغزهای کوچک زنگ زده» تازه ترین ساخته «هومن سیدی» کالای داغ این روزهای سامانه های آنلاین و فروشگاه های سراسر کشور است. در باره ویژگی های استثنایی «مغزهای کوچک زنگ زده» فقط منتقدان دست به کار نشدند؛ کافی است تا با یک جستجوی ساده در اینترنت دریابید که جامعه شناسان، جرم شناسان و کارشناسان آسیب های اجتماعی در باره ابعاد گوناگون و لایه های داستانی این فیلم بررسی های زیادی صورت داده اند تا نشان دهند به رغم ظاهر اگزوتیک و ناآشنا نبودن محیط و جغرافیای داستان، اتفاقاً «مغزهای کوچک زنگ زده» نمونه ارتقا یافته ای از باندهای مخوف تولید و توزیع مواد مخدر در حاشیه شهرهای بزرگ است. «مغزهای کوچک زنگ زده» اگر چه در ادامه انبوه فیلم های رئالیستیک و اجتماعی ایران در دهه نود ساخته شده است اما به خاطر فضایی متفاوت و کارگردانی خلاقه، در قله چنین فیلم هایی نشسته است. سینمای ایران اگر راهی به بازارهای جهانی داشت می توانست حاصل کار جوان با استعداد کلاس سینمای ایران را در دامنه وسیع تری به نمایش گذارد و نشان دهد که «هومن سیدی» آموخته هایش از سینمای جهان را خوب پس می دهد و مقلد صرف نیست.

بازی غافلگیر کننده «نوید محمد زاده» در سکانس زندان و مواجهه با برادر بزرگترش از صحنه های ماندگار در آلبوم بازیگری اوست و جالب تر آنکه «نوید» در فیلم «متری شش و نیم» نیز در سکانس زندان و رویارویی با خانواده اش قبل از اعدام، بیننده را مسحور هنرنمایی خود می کند.

حالا با عرضه «مغزهای کوچک زنگ زده» در نمایش خانگی و ادامه موفقیت آمیز «متری و شش و نیم در سینماها» می توان ادعا کرد پرچم فیلم های اجتماعی بالاست و  ترکتازی فیلمهای کمدی را به حاشیه برده اند.

نه هر که سر تراشد قلندری داند

قصه «داش آکل» آنقدر وسوسه انگیز است تا داستان نویسان و فیلمسازان بارها به سراغ آن روند و از عشق نجیبانه پهلوان جوان به مرجان دختر جوان زیبارو روایت های تازه ای سراندازند. «محمد عرب» فیلمساز گرگانی بعد از آنکه در سه فیلم قبلی توفیقی بدست نیاورد، این بار به سراغ اقتباس از قصه «صادق هدایت » رفت تا شاید نوار ناکامی های قبلی قطع شود. «عرب» از انتخاب درست «حسین یاری» که مطمئن شد، دست به یک خود زنی کامل زد و جمعی از بازیگران طنز تلویزیونی را در برابر «یاری» به صف کرد. مهران غفوریان، محسن افشانی، علی صادقی و نیما شاهرخ شاهی جمعی از بازیگران فیلم «داش آکل» هستند که شاید آنها نیز از انتخاب خویش متعجب شده باشند.!

نتیجه کار چه شد؟ بازخوانی کاریکاتور گونه از تراژدی«داش آکل» و ادامه ناکامی های فیلمسازی که باید تاکنون از شکست هایش درس می گرفت و جایگاهش را در سینما تثبیت می کرد. لوث کردن یکی از  شاهکارهای ادبیات داستانی ایران در لوای فیلم اقتباسی، به خلق تله فیلم ارزانی انجامیده است که این روزها از سوی موسسه «سوره» توزیع شده است و حداقل حسن و مزیتی آن این است که مخاطب جوان را به خواندن قصه اصلی و  تماشای فیلمی به همین نام ساخته «مسعود کیمیایی» ترغیب می کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید