از بچگی با تلویزیون کابلی یا همان آنتنی خو کردیم و جزیی جداناپذیر از زندگیمان شده است. عادت کردیم در هر ساعت از شبانهروز که در خانه هستیم؛ تلویزیون هم روشن باشد و یکی از کانالهای تلویزیونی شبکه ملی را ببینیم یا حداقل برنامههای آن پخش شود.
درحالیکه در بسیاری از کشورها، سالها است که تلویزیونهای اینترنتی و استریوم ویدیو راهی به درون خانهها و میان کاربران باز کرده است؛ اما در ایران هنوز از شبکههای اینترنتی و سرویسهای OTT خبری نیست. به علاوه اینکه درصد بسیار بالایی از مردم عادت به تماشای محتوای ویدیویی آنلاین ندارند.
شرکت تحقیقاتی eMarketer در سال ۲۰۱۷ بررسیهایی روی وضعیت کاربران تلویزیونی انجام داده است. این گزارش تخمین میزند در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲ میلیون نفر دیگر سرویسهای تلویزیونی کابلی، ماهوارهای و نظایر اینها را تمدید نکنند و به سوی سرویسهای استریم بروند. یعنی افزایشی حدود یک سوم نسبت به سال گذشته.
سایت Streaming Media در گزارشی اعلام کرده مردم به ازای یک ساعت استفاده از برنامههای OTT، نزدیک به ۵ ساعت پای تلویزیون سنتی ایالات متحده مینشینند. یعنی یک مقیاس ۵ به ۱ که اگرچه شاید در ظاهر کم باشد ولی نسبت به کاربران و جمعیت آن کشور، بازار رو به رشدی است.
هنوز در امریکا حدود ۱۹۶ میلیون کاربر تلویزیون کابلی وجود دارد که بازار نسبتا بزرگی است ولی به تدریج در حال کاهش است و برآورد میشود هر ساله ۲ الی ۳ درصد کاهش پیدا کند.
در ایران چه خبر است؟
طبق آمارهایی که در سال ۱۳۹۵ از خانوادههای ایرانی ارایه شده است. در حالیکه حدود ۲۴.۱ میلیون خانوار (تقریبا ۹۹.۳ درصد) به تلویزیون و شبکههای ملی دسترسی دارند؛ تنها ۱.۴ میلیون خانوار (۵.۷ درصد) از سرویسهای IPTV استفاده میکنند که بسیار کم و بازار کوچکی است.
البته؛ باید اذعان کرد سرویسهای IPTV و استریم ویدیو بسیار دیر به ایران وارد شده و هنوز با مشکلات بزرگی مانند زیرساختهای ارتباطی و اینترنت پرسرعت، عدم شناخت کافی مردم از این سرویسها، عدم تولید محتوای مناسب عامه مردم و کیفیت روبرو هستند.
آن درصد از کاربران هم که توانایی پرداخت هزینههای اینترنت پرسرعت و سرویسهای استریم ویدیویی را دارند؛ بیشتر از سرویسهای خارج از کشور استفاده میکنند که لازمهاش تسلط بر زبان انگلیسی است.
بسیاری از مردم ایران نه به زبان انگلیسی آنقدر تسلط دارند که از سرویسهایی مانند نتفلیکس، هولو، آمازون ویدیو، توییچ و غیره استفاده کنند و نه توان پرداخت هزینههایش را دارند.
اما در سالهای اخیر و با کاهش محبوبیت تلویزیون سنتی و شبکههای ملی؛ کمکم کاربران دارند به سوی سرویسهای اینترنتی و شبکههای استریم ویدیو و پخش آنلاین هجوم میآورند.
به همین دلیل؛ به یکباره چندین سرویس پخش ویدیوی زنده یا OTT در اینترنت شروع به فعالیت کرده و از همان ابتدا برای به دست آوردن همین بازار اندک و کوچک شروع به رقابتی سخت با یکدیگر کردند.
الان وقتاش است
کمکم در این بازار شاهد ساخت و پخش محتواهای اختصاصی روی اینترنت هستیم که در تلویزیونهای سنتی اثری ازشان نیست و فقط کاربران سرویسهای استریم میتوانند بینندهاش باشند. برای نمونه میتوان به تلویزیون اینترنتی آیو، تلویزیون ورزشی آنتن و تلویزیون تیوا اشاره کرد.
هر کدام از این تلویزیونها اپهایی برای اندروید و iOS دارند. به راحتی میتوانید برنامههای این تلویزیونها را روی اسمارتفونهای خود نصب کنید و بعد در هر زمان و هر کجا که اراده کنید؛ پای برنامههای سرگرمکننده و جذاب آنها بنشینید یا مهمترین فوتبالهای روز دنیا را به صورت آنلاین و با گزارشگران ایرانی تماشا کنید.
بازار استریم ویدیو و تلویزیونهای اینترنتی در ایران کوچک اما به شدت در حال رشد و شناخته شدن است. با تغییر تعرفههای اینترنت و حرکت به سوی کانکشنهای پرسرعت با حجم بالای چند صد گیگابیت در ماه؛ این امیدواری بیشتر شده که مردم و کاربران به تدریج از تلویزیونهای سنتی دور شده و به سوی تلویزیونهای اینترنتی و اپلیکیشنهای استریم ویدیو بیایند.
البته یک عامل مهم دیگر محتوای برنامههای ارائهشده است. ارائه برنامههای اختصاصی متفاوت که کمبودهای برنامههای تلوزیون رسمی ایران را نداشته باشند، مردم را با شتاب بیشتری به سمت سرویس استریم خواهد کشاند.
در دنیا میتوان از اپلیکیشنهای معروف Xfinity، نتفلیکس، هولو، یوتیوب تیوی، CenturyLink و توییچ نام برد که در میان کاربران محبوب هستند و برای هر ساعت و دقیقه شما، محتوای جذاب و سرگرمکننده پخش میکنند تا دیگر فرصت روشن کردن تلویزیونهای سنتی را پیدا نکنید.
یکی از مزایای سرویسهای استریم این است که در اتاق خودتان و درون رختخواب، در مترو و اتوبوس، در پارک و سفر همراه با دوستان و خانواده میتوانید پای برنامههایشان بنشینید و دیگر نیازی نیست حتما روی کاناپه روبروی تلویزیون لم داده باشید تا فیلم و سریال یا یک برنامه ورزشی را دنبال کنید.
منبع:www.1pezeshk.com
اضافه کردن نظر