روزانه های سینمایی

در حاشیه جلسات شوراهای ویدیویی۱

توفیق دست داد تا در نخستین نشست های شورای پروانه ساخت و نمایش که هر کدام مستقل از یکدیگر هستند و فقط دو عضو مشترک دارند، شرکت کنم. همانطور که از اخبار مطلع شده اید، در ترکیب این دوره حضور تهیه کنندگان تلویزیونی و سینمایی پر رنگ است و چهره هایی همچون عبدالله اسفندیاری، مهدی فرجی، بهروز مفید، اسماعیل عفیفه، حسن بشکوفه، محسن آقا علی اکبری، محمد درمنش (تهیه کننده کارگردان) در این شوراها ایفای نقش می کنند. در شورای پروانه ساخت حضور رضا مقصودی فیلمنامه نویس حرفه ای بسیار مغتنم است. ایشان در جشنواره امسال فیلم «خجالت نکش» را به عنوان فیلم اول خود کارگردانی کرده است.

در اولین جلسه بر خلاف عادت معهود که به تعارفات و معارفه و حرف های دورهمی می گذرد، خوشبختانه پس از سخنان رئیس سازمان سینمایی و ارائه احکام اعضا، ابتدا شورای پروانه ساخت و در ادامه شورای پروانه نمایش وارد دستور کار شدند تا لابد ناهاری که به مهمانان داده شد حلال و گوارایشان باشد.! شاید تعجب کنید که اگر بگویم مصوبات منتشر شده از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی فقط بخش کوچکی از نتایج جلسات این دو شورا بوده است. در خبر روابط عمومی آمده است: «در جلسه ۱۷ دی شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد، با عرضه فیلم های" اکسیدان" به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و کارگردانی حامد محمدی ، " نگار" به تهیه کنندگی و کارگردانی رامبد جوان ،" مالاریا" به تهیه کنندگی مسعود ردائی و کارگردانی پرویز شهبازی و " غیر مجاز" به تهیه کنندگی محمد حسین عامری پویا و کارگردانی حسن یکتاپناه موافقت شد.
همچنین در این جلسه با عرضه پنج عنوان فیلم خارجی ، ۲ عنوان فیلم مراکز فرهنگی ،کوتاه و جشنواره ها و سه عنوان فیلم مستند آموزشی موافقت به عمل آمد.»

همانطور که ملاحظه می کنید به جز اینکه خبری از مصوبات شورای پروانه ساخت انعکاس نیافته است، سایر مصوبات شورای نمایش نیز در متن خبر دیده نمی شوند. از جمله اینکه دو قسمت اول فصل سوم سریال «شهرزاد» در اولین جلسه شورای نمایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین در شورای پروانه ساخت به عنوان یک سنت خوب، نویسنده و کارگردان یک فیلم بلند ویدیویی با حضور در جمع اعضای شورا به سوالات آنها پاسخ دادند و متقابلاً پیشنهادات و راهنمایی های کارشناسی آنها را شنیدند.

بد نیست بدانید که فیلم های سینمایی اکران شده ایرانی و نیز فیلم هایی که مدت اعتبار پروانه نمایش  آنها خاتمه یافته است، مجدداً مورد بازبینی شورای نمایش قرار نمی گیرند و صرفا تمدید پروانه نمایش آنها در یک صورت جلسه تنظیم و به امضای حضار می رسد.

از جمله وظایف وقت گیر شورای نمایش، بازبینی مجموعه آثار پذیرفته شده در جشنواره های داخلی اعم از ملی و بین المللی و نیز برنامه های نمایشی «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران و خانه هنرمندان است، به عنوان مثال در جلسه اخیر شورای نمایش، با نمایش قریب به ۶۰ فیلم کوتاه و بلند و ایرانی و خارجی در یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی تهران موافقت به عمل آمد.

در سلسله یادداشت های بعدی بازهم در باره حاشیه های جلسات شورای پروانه ساخت و نمایش ویدیویی خواهم نوشت.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز

    اگر فیلم های اکران شده مجددا مورد بازبینی قرار نمی گیرد، چرا اکثر نسخه های پخش شده در شبکه نسبت به نسخه ی اکران کوتاهتر بوده و سانسور شده است؟

      • در گذشته فیلم‌هایی مانند مرهم، سعادت آباد، مرهم و مکس را بخاطر می آورم منتها از آثار این سالها چیزی بصورت دقیق در خاطرم نیست. در صحبت بین سید ضیا هاشمی و فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی ۳۵ به این نکته که آثار سینمایی در نسخه ی شبکه سانسور میشوند بصورت دقیق اشاره شد

        • در یکسال اخیر به موجب صورتجلسه شورای بازبینی سینمایی، پروانه نمایش خانگی فیلم های ایرانی بلافاصله صادر می شود.

  • باسلام خدمت استاد گرامی :آیا هیچ راهکاری برای مقابله با این شبکه های (کثیف وبی هویت)ماهواره ها نیست که مثل نقل ونبات فیلم های فاخر وارزشمندسینمایی وشبکه خانگی ایران رو به نمایش میذارن وآیا کسی هست صدای مارو(فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی) بشنود.ممنون 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید