روزانه های سینمایی

«باب اسفنجی» و دوبلور بیش فعال آن

در سال ۲۰۰۶ یعنی درست دو سال پس از عرضه نخستین نسخه های سریالی انیمیشن «باب اسفنجی» از سوی کمپانی سازنده(نیکلودین)، در ایران موسسه «جوانه پویا» به عنوان نخستین ناشر رسمی این مجموعه اقدام به آماده سازی و انتشار گسترده این عنوان در کشور کرد. در ادامه محبوبیت این پدیده انیمیشن جهانی باعث شد تا موسسه «تصویر دنیای هنر» نیز به عنوان یک مدعی جدید همگام با «جوانه پویا» «باب اسفنجی» را در سبد محصولات تامین خود قرار دهد. طی ۹ سالی که از عرضه این محصول در ایران می گذرد به قاعده همه عناوین جذاب و پرطرفدار، بسیاری از اقلام مصرفی کودکان و خردسالان مثل لوازم التحریر، کیف و کوله پشتی و پوشاک منقش به تصویر کاراکتر باب اسفنجی شد و انواع اسباب بازی این شخصیت کارتونی در فروشگاه ها از مشتریان دلبری کردند.

قبل از اینکه تنها یک موسسه یعنی «تصویر دنیای هنر» ناشر اختصاصی مجموعه اپیزودیک «باب اسفنجی» شود، موسسه «پارسیان» در مشهد نیز به لطف یک دوبلور با استعداد مشهدی که حالا همگان «باب اسفنجی» و سایر شخصیت های این کارتون را با صدای او می شناسند، تا مدت ها تنها محصول و خروجی موسسه اش انیمیشن پر مشتری «باب اسفنجی» بود. «محمد رضا صولتی» دوبلور باب اسفنجی قبل از اینکه تلویزیون درهایش را به روی این موجود دریایی و دوستانش ببندد، حاصل کارش را از همان مشهد برای شبکه پویا ارسال می کرد. البته گویندگان دیگری مثل «علی همت مومیوند»، «کریم بیانی» و «محمد معتضدی» به جای باب اسفنجی صحبت کردند اما هیچکدام نتوانستند به اندازه «صولتی» خوش بدرخشند. «صولتی» که پیش از این در نقش های فرعی به گویندگی می پرداخت، با  خلق تیپ صداهای متفاوت یکباره مسیر ترقی را بطور جهشی طی کرد و باب اسفنجی و سایر شخصیت ها را بصورت تعدیل شده و مطابق با فرهنگ ایرانی به گونه ای از آب و گل درآورد تا بد آموزی آن چندان تو چشم نزند. «صولتی» گاه در هفت تا هشت تیپ مختلف ظاهر می شود و یک تنه به جای همه کاراکترهای اصلی و فرعی این مجموعه دوست داشتنی صحبت می کند.

دوبله و عرضه مجموعه «باب اسفنجی شلوار مکعبی» که تاکنون ۱۳ فصل آن در صدها قسمت تولید شده است در ایران همزمان با سایر کشورهای جهان در حال انجام است و سال آینده دهمین سال ورود این کارتون در سبد محصولات تصویری کودکان ایرانی است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید