«فرزاد اژدری» در سومین فیلم سینمایی خود بعد از «سلام فرشتگان» و «عملیات مهد کودک» باز هم متوسل به جلوه های ویژه رایانه ای شده است و سعی کرده است با این تمهید فضایی فانتزی را برای کودکان خلق کند. «وروجک ها» همان راهی می رود که دو فیلم پیشین «اژدری» رفته اند. فیلم هایی که کمتر مبتنی بر قصه های تخیلی هستند و جلوه های ویژه برای معلق و آویزان کردن کاراکترها به تنهایی راه به جایی نمی برد. جلوه های رایانه ای فیلم های سه گانه «اژدری» فراتر از تروکاژهای تلویزیونی نیستند و قدرت و خلاقیت در پس آنها دیده نمی شود. «وروجک ها» سند گویایی است برای درجا زدن کارگردانی که خیلی امیدها به او می رفت. فیلمسازی که بعد از ساخت سه فیلم پی در پی دوباره به کار دولتی اش بازگشته و مدتی است مسئولیت دبیرخانه جشنواره فیلم کودک را عهده دار شده است. در نقطه مقابل «فرزاد اژدری»، «حسین قناعت» قرار دارد که با چهار فیلم سینمایی در کارنامه اش تعمدی برای استفاده از جلوه های ویژه ندارد و تمرکزش را بر قصه گویی گذاشته است. فیلم «دزد و پری» همه عناصر شناخته شده یک فیلم کلاسیک کودکانه را دارد. آدم بدهای دست و پا چلفتی، بزرگترهایی که بعضی از آنها بچه ها را درک نمی کنند و بعضی ها هم به لطف کودک درونشان از بچه ها در شیطنت کم نمی آورند. «قناعت» با فراز و فرود روایت داستانی آشنایی دارد و می داند کجا باید داستانش را از ایستایی نجات بدهد و مخاطب کودکش را به فضای تازه تری راهی کند. درست است که قطعات موزیکال فیلم او مثل فیلم های «اژدری» جنبه وقت پرکنی و زنگ تفریح را دارند، با این حال کشش و هیجان ماجراهایی که او طراحی واجرا می کند، این نقطه ضعف کار او را برطرف می کند. قابل پیش بینی است که درست مثل سینما، در نمایش خانگی نیز«دزد و پری» موفقیتی بیش از «وروجک ها» بدست آورد و عزم «حسین قناعت » را برای ساخت قسمت دوم فیلمش جزم تر کند. اگر بخواهم بی پرده صحبت کنم مشاهده فیلم های اخیر که در برهوت سینمای کودک ایران، حکم سوسو زدن ستاره ای روبه افول را دارند، به خوبی نشان میدهد که چرا در مراکز عرضه فیلم، انبوهی از انیمیشن های مجاز و غیرمجاز خارجی از کودکان این مرز و بوم دلبری می کنند و انتظار و مقاومت پدر و مادرها برای دسترسی به نمونه های موفق ایرانی راه به جایی نمی برد.
شما همچنین دوست خواهید
وعده فراموش شده دبیر شورای صنفی نمایش
دبیر شورای صنفی نمایش در آخرین جلسه شورا در هفته اول اسفند سال گذشته گفته بود، اگر فیلمهای اکران نوروز دچار افت فروش نشوند، فیلمهای دیگری جایگزین آنها در عید فطر نخواهند شد. کاش پیشبینی دبیر شورا درست از آب درمیآمد...
۱۷ فروردین ۱۴۰۴
نقد فیلم سینمایی پالایشگاه
«پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از معدود فیلمهای سینمایی ایرانی خریداری شده از سوی تلویزیون است که در تعطیلات نوروزی پخش شد. خلاصه یک خطی داستان فیلم آن است که جمعی از مهندسان و کارگران پالایشگاه آبادان در...
۱۴ فروردین ۱۴۰۴
با پایتخت عروسی به کوچه تلویزیون رسید
در جمع فامیل چند ساعت مانده به پخش سری جدید سریال پایتخت، کوچک و بزرگ از آن حرف میزنند. جوانترهایی که اخبار تغییرات فصل هفتم را در فضای مجازی دنبال کردهاند، اطلاعات خود را به رخ بقیه میکشند. شمارش معکوس برای پخش...
۱۴ فروردین ۱۴۰۴
اضافه کردن نظر