اینطور که از قرائن پیداست شرایط برای توزیع نسخه ویدیویی فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» فراهم نیست و بعید است که اگر نسخه غیرمجاز آن هم در بازار دیده شود، اجازه انتشار رسمی آن صادر گردد.! فیلم دیگر مانی حقیقی که آن هم در بهار اکران شد، این روزها بصورت زودرس(نسخه غیر مجاز فیلم زودتر به بازار آمده بود) مهمان خانه ها شده است تا با وام گیری از نام فیلم معروف « بروس لی» مخاطب را به ضیافتی دعوت کند که اتفاقاً هیچ شباهتی با فیلم رزمی مورد اشاره ندارد.
«اژدها وارد می شود» با فیلم های پیشین «حقیقی» هم نسبت و قرابتی ندارد و آن را باید نمونه ای عینی و قابل اعتنا در «سینمای تجربی» بدانیم. فیلمی که به خاطر یکنواختی اغلب فیلم های این سال های سینمای ایران حداقل در ظاهر متفاوت است و بیننده از صدا و تصویر آن حظ می برد. «اژدها وارد می شود» تجربی است چون قصه سرراست و واحدی ندارد و همین قصه نیم بند و خرده داستانها نیز به سه روایت نقل می شوند و تقاطع و تلاقی آنها بی آنکه در خدمت همدیگر باشند، برای بیننده عامی آزار دهنده و نامفهوم است. پیگیری قصه دلدادگی مصطفی و حلیمه و فرزندی که از آنها به یادگار مانده است، ارتباط اندام وار و ارگانیکی با مرموز بودن گورستان بخش خارجی های جزیره قشم ندارد همانطور که بازجویی های سعید جهانگیری از سه شخصیت جوان فیلم با آن دو واقعه دیگر هم افزایی دل چسبی ندارد. مضافاً که رفت و آمد فیلم در ساختاری مستندنما و تخیلی بقدر کافی گیج کننده است.
«اژدها وارد می شود» بازیگوشی های روایی «مانی حقیقی» و تاثیر پذیری او از داستان ها(عنوان کتاب هایی که در فیلم می بینیم) و فیلم های ماجرایی(از جمله اسرار دره جنی) و غیر متعارفی ایست که با بسته بندی شیکی به بیننده ارائه شده است. تدوین ماهرانه، تصویربرداری هوشمندانه و موسیقی ماندگار فیلم بعلاوه طراحی صحنه آن، در مجموع فضایی را خلق کرده اند تا ذهن بیننده علاقه مند به چنین داستان های پست مدرنی با آن درگیر شود. «مانی» در جایی گفته است: «فیلم ترکیبی از ژانرهای مختلف است. عناصری از (فیلیپ) مارلو، ژول ورن، تن تن و فیلم وسترن و فیلم نوآر و جمع همهی اینها دارد. یک نوع تجربه گرایی و استفاده از عناصر هر کدام از آنها است. تا ببینم نتیجه آن چه میشود.»
یکی از سکانس های دیدنی فیلم که احتمالا دست پخت خانم هایده صفی یاری تدوین گر فیلم است، تدوین پارالل(موازی) نماهای حضور مخفیانه بابک در مراسم «زار» و جستجوی کنجکاوانه بهنام و کیوان در جزیره است. «مانی» با پول و سرمایه خودش فیلمی « شخصی» ساخته است کاش «مانی» بتواند در مرز حائل فیلم های عامه پسندی مثل «۵۰کیلو آلبالو» و نخبه گرایانه و متظاهرانه ای همچون«اژدها وارد می شود»، به فیلمسازی اش ادامه دهد تا از این پس تماشاگر عامی نیز از هوش و نبوغ او برای روایت داستان های متفاوت و گیرا بهره ببرد.
«اژدها وارد می شود» ششمین فیلم ایرانی موسسه «سینما ۲۴» است که در سالجاری از سوی «هنر اول» توزیع شده است.
یکی از فیلمای بسیار دیدنی سینمای(غیر) اپارتمانی ایرانه…واقعا متفاوته؛اینکه مانی حقیقی سبک ماکیومنتری کار کرده و یه واقعه خیالی رو میخواد واقعیت ببخشه جالب دراومده.در این فیلم قهرمانی با شکل و استایل خاص میسازه و اخرش هم راحت باهاش خداحافظی میکنه.
ایده اصلی زلزله و اژدها بسیار عالی و مهیجه.
همونطور که اشاره کردید تدوین ماهرانه ای داره.بعلاوه فیلمبرداری استاندارد و موسیقی بی همتای کریستف رضاعی.نکته ای که در طراحی صحنه فوق العاده این فیلم نادیده میمونه توجه ظریف به جزییات ریز صحنه و اشیا هست.اگر دقت کنید در فیلم بجای چوب معمولی از چوب درخت نخل استفاده شده که جنوبیا راحت این قضه رو میپذیرن.گهواره چوبی قدیمی والیه،پرده های رنگ و رو رفته خانه عجیب الماس،کشتی به گل نشسته،قمقمه اب قدیمی همه و همه فیلم رو باورپذیر تر کرده.
یکی دیگر از سکانس های جذاب فیلم صحنه اکشن درون ماشین هست که به خوبی از سکوت استفاده شده و تدوین و نورپردازی خوبی داره.
خلاصه اینکه تماشا این فیلم جذاب رو اگه روی پرده از دست دادید نمایش خانگی رو از دست ندید.
جناب فروتن عزیز
آیا اطلاعی از سرنوشت موسسات: رودکی، هنر هشتم، قرن جدید، سینما هفت و… دارید
نمیدونم قیمت تهران سالوادور چنده ولی در شهرستان پشت جلد فیلم سالوادور قیمت ۵۰۰۰هزارتومان رو خط زدن نوشتن با تخفیف ویژه شهرستان ۴۰۰۰هزارتومان یعنی منظورشون میتونه این باشه قراره دراینده نه چندان دور قرار گران بشه یا منظورشون اینه که منت روی سر تماشاگر میزاره که قیمت اصلیش۵۰۰۰تومنه ماداریم۴۰۰۰تومن میدیم یا شایدم منظور دیگراین کار تصویر گستر قطعا حس خوشایندی نمیده و اصلا روش خپبی نیست که انجام میده وباید بگم شبکه خانگی فعلا نیمه تعطیله ؛تعطیل کاملش نکنید!
تصویر گستر در گذشته هم همین کار را میکرد، حتی جلد نسخه تهران و شهرستان باهم فرق داشت و قیمت نیز هم
در تهران این فیلم
۵۰۰۰ تومان خریداری شد.
چرا در مقابل این حرکت ضدمخاطب تصویرگستر کسی چیزی نمیگوید چراهمه سکوت کرده اند چرا این موسسه سرخود پیشتاز افزایش قیمته ؛واقعا جای تعجب دارد چراارشاد در مقابل این موسسه برخورد نمیکند کی باید حقوق مخاطب رو پیگیری کند!اصلا فیلمهای ایرانی ظرفیت این قیمت گذاری رو دارن!تصویرگستر … خود و نمایش خانگی رو کند!
بهای بلیط اینترنتی فیلم «فروشنده» هم ۲۰۰۰ تومان بیشتر از خرید حضوری آن است.به جز این پردیس های سینمایی مدرن مجازند که دو روز پایانی هفته بلیط سالن ها خود را ۱۵ هزار تومان بفروش برسانند. در مورد «من سالوادور…» به نظر می رسد ناشر هزینه سنگینی برای خرید رایت فیلم متحمل شده است و با توجه به اینکه اصولاً بازار هدف فروش تک نسخه ای ارجینال فیلم ها شهر تهران است، این افزایش قیمت در تهران اعمال شده است و تاکنون هم با بازخورد منفی روبرو نشده است. علی اسد زاده در همین رابطه گفته است: «تجربه اثبات کرده است مخاطبینی که فیلم ارجینال را تهیه می کنند هیچ گاه لذت دیدن فیلم ارجینال را با فیلم کم کیفیت تعویض نمی کنند. افزایش قیمت به حدی نیست که مخاطبان تغییر ذائقه دهند. از سوی دیگر مخاطبانی که به رضایت تولید کنندگان کالا و حلال بودن آن توجه دارند هیچ گاه با افزایش قیمت ذائقه شان تغییر نمی کند.»
جالبه اسدزاده در مصاحبه اش درخبرگزاری فارس گفته از سال۹۳ بعد از گشت ارشاد تغییر قیمت نداشتیم !مثل اینکه یادشان رفته گشت سال ۹۱پخش شد با۳۰۰۰هزارتومان بعدازاون سال۹۴قیمتها شد۴۰۰۰هزارتومان ؛اینکه میگوید مخاطبی که اورجینال میخرد ؛بله درسته ولی هرکسی حدی دارد حدش که گذشت و مردم دیدن به صرفه نیست اونوقت میبینیم چی میشه ؛اقای اسدزاده فیلمهای ایرانی ارزش چنین قیمتی رو ندارن؛درضمن درصورتی که دولت اعلام میکند نرخ تورم تغییری نکرده چطور خودتون رو همیشه درراس افزایش قیمت قرار میدهید!فکر بکنید یکنفر بخواد ۴فیلم از سینمای ایران رو بخرد باید۲۰۰۰۰هزارتومان هزینه کند برای بعضی فیلمهای کم مایه؛مثلا همه چیز برای فروش ۴۰۰۰هزارتا یا۵۰۰۰هزارتا می ارزد؛فیلمهای هنرتجربه که اصلا ارزش این قیمت هم ندارد شاید در موردسالوادور متوجه کار اشتباهتون نشویدچون پرفروشه ولی برای دیگر عناوین یک شکست سختی میخورید مثلا فیلم تابو که مال موسسه شماست ارزش این قیمت رودارد؟؟؟اقای اسدزاده واقع بین باشید ومردم رو درک کن