روزانه های سینمایی

سریالی که نام داروی پر طرفداری را برگزیده است

از امروز دوشنبه شبکه نمایش خانگی شاهد عرضه سریال تازه ای شده است. مجموعه ای که سازنده آن تجربه سریال سازی برای تلویزیون را در کارنامه اش دارد و با نکات باریک تر از موی طراحی داستان برای یک مجموعه دنباله دار ناآشنا نیست. دوازدهمین مجموعه نمایش خانگی با یک چالش ناخواسته روبرو است و آن هم عرضه سریال پس از سریال محبوب و موفق «شهرزاد» در نمایش خانگی است. سریالی که توانست سطح انتظارات را از تولیدات نمایش خانگی بالا ببرد و خود نیز تراز و شاخص کیفی سریال های نمایش خانگی را تا حد زیادی ارتقا بخشد. به این خاطر بسیاری از مخاطبان سریال «آسپرین» شاید بر خلاف گذشته هم با کنجکاوی و هم با نگرش سخت گیرانه ای به سراغ این مجموعه جدید روی آورند.

نگاهی به فهرست مجموعه عوامل سریال نشان می دهد که فیلمنامه اثر علاوه بر آنکه بصورت جمعی و زیر نظر یک مشاور فیلمنامه و همچنین کارگردان به عنوان سرپرست نوییسندگان نوشته شده است، برای اولین بار جمعی را نیز به عنوان دستیاران نویسنده به خدمت گرفته است. این اصطلاح و حرفه را در سینما و تلویزیون ایران کمتر دیده و شنیده ایم و دقیقاً هم معلوم نیست نقش دستیاران نویسنده چیست؟ آیا این عده نقش محقق را ایفا کرده و اطلاعات مورد نیاز نویسندگان اصلی را به آنها رسانده اند یا اینکه نگارش دیالوگ های خاصی را به اقتضای شخصیت های سریال بر عهده گرفته اند. به هر حال امید است سرمایه گذاری سریال برای نگارش داستانی معمایی به ثمر نشسته باشد و بیینده با کنجکاوی و علاقه مندی بتواند گره افکنی ها و گره گشایی های داستان را دنبال کند. «فرهاد نجفی» کارگردان «آسپرین» در گفتگویی اظهار داشته است:

 « ما دو نوع فیلمنامه در دنیا داریم، فیلمنامه های شخصیت محور و فیلمنامه های داستان محور که فیلمنامه های ما معمولا شخصیت محور هستند مثل «شهرزاد»، «کارگاه علوی»، «پدرسالار» و کمتر سریال داستان محوری مثل «بازی تاج و تخت» داشته ایم. در این کارها داستان قالب است و من فکر می کنم مخاطبی که سریال های امریکایی را می بیند بیشتر حذب «آسپرین» می شود. کارهای داستان محور فرمول دارد و این سریال هم از آن فرمول ها تبعیت کرده است.»

«نجفی» همین ابتدای کار ادعای بزرگی را مطرح ساخته است و با تاکید بر محوری بودن داستان در ساختار اثر توقعات بیننده حرفه ای را از مجموعه بالا برده است. این کارگردان پیش از این در سریال تلویزیونی «ماتادور» نشان داده است که به ریتم تند و حرکات دوربین علاقه زیادی دارد و همپای کشش داستان و طراحی اکشن، به فرم نیز اهمیت می دهد.

بر خلاف سریال های اخیر شبکه نمایش خانگی که تهیه کنندگان و سرمایه گذاران نقش و حضور پر رنگی در فضای رسانه ای داشتند و در باره سریال هایشان حرف می زدند. در «آسپرین» «فرهاد نجفی» به عنوان تهیه کننده و کارگردان یگانه فردی بوده است که در چند ماه گذشته در برابر خبرنگاران قرار گرفته است. اقتضای کار حرفه ای این بود که «نجفی» تمرکزش را بر اجرا می گذاشت و تهیه کنندگی اثر و حواشی آن را به فردی همسو و همفکر می سپرد. به هر حال آرزومندیم که چند شغله بودن «نجفی» سبب لطمه به کار نشده باشد و سریالی که او دوست دارد با صفاتی مثل : ماجرایی، درام روانشناسانه، خانوادگی، کمدی سیاه و … معرفی اش کند، با استقبال خریداران روبرو شود.

«آسپرین» بدون مراسم افتتاحیه (opening) به بازار عرضه شده است و به جز تبلیغ در شبکه های اجتماعی و نصب پوستر سریال در مراکز فروش، از هیچ پشتیبانی رسانه ای دیگری برخوردار نیست. «آسپرین» در ایامی رونمایی شده است که تهیه کنندگان فیلم های سینمایی احتمالاً تاوان سنگینی را برای پخش تیزرهایشان از GEM خواهند پرداخت.

عرضه اولین قسمت از مجموعه ۱۵ قسمتی «آسپرین» بعد از آنکه شبکه نمایش خانگی رکود و فترت «پسا شهرزاد» را به تلخی تجربه می کند و وضعیت سینما نیز کمی تا قسمتی به خاطر اتفاقات اخیر ملتهب به نظر می رسد، شاید با اتفاقات شیرینی همراه شود.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید