روزانه های سینمایی

چهره های سال نمایش خانگی

در این یادداشت کوشیده ام تا از خدمات و عملکرد مردان هنرمند و مسئولی یاد کنم که طی سال جاری توانسته اند سبب ارتقا و پویایی شبکه نمایش خانگی شوند. در طیف خدمات و کوشش های این مردان فعالیت هایی نظیر تولید خلاقه و جذاب، سرمایه گذاری برای تولید محتوا، بستر سازی برای عرضه محصول در فضای مجازی و اهتمام در زمینه تامین و توزیع محصول به چشم می خورد. خوانندگان محترم آزاد هستند در کامنت های خود از اقدامات برجسته سایر افرادی که در این فهرست ذکری از آنها به میان نیامده است، یاد کنند.:

جوان جویای نام

بعد از اینکه برادر بزرگتر به اقتضای شغل دولتی راهی یکی از سفارتخانه های کشورمان راهی خارج از کشور شد، برادر کوچکتر سکان مدیریت موسسه را در دست گرفت و به مدد راهنمایی های آنلاین برادر بزرگتر، فعالیت های موسسه را توسعه و گسترش داد. موسسه هنرنمای پارسیان در سال ۹۴ از حیث تامین و توزیع فیلم سینمایی ایرانی رکوردی کم سابقه را از خود به نمایش گذاشت و دوره طلایی فعالیت های موسسه در سال های پایانی دهه هشتاد را در اذهان تداعی کرد. هنرنمای پارسیان در یازدهمین سال فعالیت خود با در اختیار داشتن بازوی انحصاری پخش، به گونه ای عمل کرد که اعتماد موسسات دولتی سوره و رسانه های تصویری را به خود جلب کرد و هفته های پرکاری را پشت سرگذاشت. «علی اکبر قائنی نجفی» به عنوان جوانترین مدیر در بین مدیران عامل موسسات ویدیو رسانه، نقش برجسته ای در احیا و افزایش ظرفیت های تجاری و اقتصادی موسسه تحت مدیریتش داشته است. او با کمترین حاشیه کاری در طول هفته مشغول مذاکره و گفتگو با تهیه کنندگان سینما و مدیران موسساتی است که تمایل دارند پخش محصول شان را به شرکت پخش هنرنما بسپارند.

راوی هزار و یکشب

بازتاب های سریال «شهرزاد» آن اندازه بود که او و «نغمه ثمینی» را امیدوار سازد تا قصه فصل دوم را سراندازند و ساخت ادامه سریال را بطور جدی در دستور کار قرار دهد. حالا دیگر مدتهاست که بینندگان «شهرزاد» فقط ایرانی های علاقمند فیلم و سریال در داخل کشور نیستند بلکه آوازه آن از غرب تا شرق عالم پیچیده است. ایرانیان مقیم سیدنی و نیوزلند همانقدر چشم انتظار بارگذاری قسمت تازه ای از «شهرزاد» هستند که ایرانی تبارهای مقیم آمریکا و کانادا. «حسن فتحی» با «شهرزاد» نشان داد که هنوز قصه و قصه پردازی کهنه نشده است و در گردباد روایت های ضد قصه و مدرن و نیز روایت های چند خطی، اگر قصه ای سر راست تعریف شود و بر دل بیننده بنشیند، کاری کارستان می کند. دستمایه اصلی نویسندگان «شهرزاد» عشق است. همان که شاعر اینگونه توصیف اش کرده است: یک نکته نیست غم عشق وین عجب / کز هر زبان که می شنوم نامکرر است

«حسن فتحی» در طراحی پیرنگ سریال به گونه ای عمل کرده است که جذابیت آن تا انتها حفظ شود و افشا و بازگویی یک به یک رازهای مگو، بیننده را برای پیگیری سرنوشت شخصیت های داستان مشتاق نگه دارد. «حسن فتحی» در سال ۹۴ مرد اول کرسی دراماتورژی در اقلیم سریال ایرانی است.

 سوپر اکتیو

معلوم نیست در پس تغییر رفتار موسسه «هنرهای تصویری سوره» و خیزش کم سابقه آن برای خرید عناوین تاپ سینمایی چه عواملی نهفته است؟ آیا کم کاری و عقب نشینی موسسه دولتی «رسانه های تصویری» سبب جسارت و تحرک کم سابقه «سوره» شده است؟ و یا اینکه «سوره» قبل از اقدام به خرید رایت های نسبتاً گران فیلم های سینمایی ایرانی موفق به توسعه بازار و فروش هر چه بیشتر نسخه ارجینال کارهایش شده است؟ علت هر چه که باشد در این واقعیت خللی وارد نمی سازد که پیشگام ترین موسسه در خرید رایت فیلم های ایرانی موسسه «سوره» است و بیشترین حجم سرمایه برای شرکت در معاملات خرید فیلم در این موسسه جابجا شده است. نکته حائز اهمیت در عملکرد سال ۹۴ موسسه «سوره» آن است که پخش و توزیع اغلب فیلم های آن را «هنرنمای پارسیان» بر عهده گرفت؛ موسسه ای که فروش درصد مشخصی از تیراژ هر عنوان را برای «سوره» تضمین نمود. به این ترتیب «سوره» راساً درصدد راه اندازی سامانه پخش برنیامد و سیاست برون سپاری را سرلوحه کار خود قرار داد. «سعید خندق آبادی» مردی که بیش از سه سال از حضور او بر صندلی مدیریت سوره می گذرد، در سال ۹۴ به گونه ای عمل کرد که همگان را شگفت زده کرد. درست در سالی که دولت به خاطر کمبود اعتبارات اجرای بسیاری از برنامه هایش را به تعویق انداخت، مدیر عامل «سوره» با محاسبات و برنامه ریزی های که از جزییات آن خبری در دست نیست، در بورس خرید رایت فیلم های پر فروش سینمایی به راحتی رقبای خصوصی را کنار زد و حقوق نمایش خانگی عناوین پر مخاطب را به نام «سوره» سند زد.

کار را که کرد آن که تمام کرد

در متن حکم این مدیر که در تاریخ پنجم آبان ماه صادر شده بود، به صراحت از برطرف کردن موانع راه اندازی vod سخن به میان آمده بود. به همین خاطر «سید مصطفی ابطحی» در سمت مدیر عامل موسسه «رسانه های تصویری» ظرف سه ماه با تلاش های لازم و بکارگیری مشاوران فنی، زمینه های راه اندازی سرویس ویدیوی درخواستی را فراهم کرد و طی مراسمی در هتل لاله تهران حاضران را با ویژگی های سامانه طراحی شده، آشنا نمود. وی در یک گفتگوی تکمیلی خبر از بارگذاری صد عنوان فیلم و برنامه در سامانه جدید تا قبل از پایان سال داد و بدین ترتیب توانست به قول و وعده های مکرر اما بی سرانجام مدیران پیش از خود جامه عمل بپوشاند. «سامانه سند» تا قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، برای کاربران ناگزیر بر بستر اینترنت قابل استفاده خواهد بود و همانند مراجع دیگری نظیر«فیلیمو» و «فیلم نت» که در نیمه اول سال کار خود را آغاز کرده اند، می تواند به تقاضاهای مشترکان تلفن همراه، کاربران اینترنت در کامپیوترهای خانگی، لپ تاپ و تلویزیون های هوشمند پاسخ دهد. اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های اینترنتی به دلیل سرمایه گذاری در بکارگیری اینترنت ۳G و ۴G قطعاً از بارگذاری محتواهای تازه و جذاب از سوی تامین کنندگان محتوا استقبال می کنند و حاضرند در فضای رقابتی ایجاد شده تسهیلات بیشتری به کاربران ارائه دهند. طبق وعده داده شده شمارش معکوس برای آغاز بکار سامانه سند شروع شده است و علی القاعده قبل از شلیک توپ تحویل سال، دسترسی به ۱۰۰ عنوان فیلم و برنامه برای مشترکان میسر خواهد شد.(اینجا)

سرمایه داران سریال ساز

اولین بار نام او در سریال «شاهگوش» به عنوان یکی از تهیه کنندگان و سرمایه گذاران به چشم خورد. با پایان یافتن توزیع آخرین قسمت مجموعه، خرجش را از رفیق و شریک قدیمی «مهران برومند» جدا کرد و هر دو طرف به دوری و دوستی رضایت دادند. شریک جوان این بار بخت اش را با سرمایه گذاری و تهیه کنندگی سریال «شهرزاد» آزمود. او سال ۸۷ هم به برای انتشار آلبوم «محسن چاووشی» دست به جیب شد و کمک بزرگی به معرفی این خواننده محبوب کرده بود. سریال «شهرزاد» به اعتبار تاریخی بودن و حجم سرمایه مورد نیاز پای «گروه فاطمی» را هم به عنوان حامی مالی به میان کشید. استقبال روزافزون مخاطبان از «شهرزاد»، «سید محمد امامی» جوان را مطمئن ساخت که دلیل شکست فیلم و سریال های ایرانی از گذشته تا حال مشکل قصه و قصه پردازی بوده است؛ کاری که نویسندگان «شهرزاد» به خوبی از عهده آن برآمده اند و با مضمون عشق، دیگ احساسات تماشاچیان را به نقطه جوش رسانده اند. «امامی» طی ۲۲ قسمتی که از سریال توزیع شده است، با حاشیه های کوچک و بزرگی درگیر شد اما به خوبی از عهده مدیریت آنها برآمد. اظهاراتی مثل: نسبت دادن پولشویی و رانت خواری به سرمایه گذاران «شهرزاد» بیش از آنکه پرده از واقعیتی بردارد، تابلوی تمام قدی از حسادت را نمایان ساخت که در جامعه کوچک هنری ایران، امری دور از انتظار نیست. «امامی» در این مدت حضور رسانه ای خوبی از خود به جا گذاشت و پاسخگوی تمام مسائل مربوط به شهرزاد بود. بازار فیلم برلین بزنگاه مناسبی برای او و همکاران سرمایه گذار بود تا بازاریابی برای «شهرزاد» را با جدیت دنبال کند و توافقاتی را برای پخش سریال از چند تلویزیون خارجی به امضا رساند. «شهرزاد» در زمره اولین مجموعه هایی بود که بستر دانلود قانونی را برای مخاطبانش در اقصی نقاط عالم فراهم ساخت و پخش اینترنتی آن بواسطه اپلیکیشن «فیلم نت» بر حلقه تماشاچیان فیلم افزود. آخرین اقدام ابتکاری این تهیه کننده جوان و همکارانش رونمایی از قسمت های اخیر سریال در یکی دو پردیس سینمایی در تهران بود که شب خاطره انگیزی را برای طرفداران «شهرزاد» رقم زد.

این روزها «سید محمد امامی» همزمان با نگارش فصل دوم سریال توسط نویسنده مجموعه، سخت درگیر «نقشه تجاری» برای فصل دوم سریال «شهرزاد» است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام علیکم جنا ب آقای سعید رجبی فروتن .ممنونم از حسن نظر جنابعالی.در مورد فعالیت موسسه هنر نمای پارسیان در سال ۱۳۹۴ سه نکته را بر خودم لازم دانستم که یادآور شوم:
    ۱- کار فرهنگی صورت گرفته را وظیفه خودمان میدانیم مثل بقیه موسسات و همکارانمان که در این عرصه فعالیت میکنند.
    ۲- در مورد موفقیتی که جنابعالی از آن یاد کردید باید بگویم که این مهم با اعتماد مدیران موسسات و شرکتها ی همکار محقق شده است.
    ۳- فعالیت شرکاء بنده جناب آقایان یاری و نجفی و یکصد نفر پرسنل فعال در این موسسه و مرکز پخش آن به اندازه فعالیت شخص بنده تاثیر گذار بوده است.
    با سپاس فراوان.علی اکبر قاینی نجفی

  • با عرض سلام مجدد .
    آخرین گزارش سال از پر طرفدار ترین و رکورداران عناوین کرایه فروشگاه بنده تا تاریخ ۲۲ اسفند ماه :

    بیشتر تعداد کرایه عناوین فیلم سینمایی و تلوزیونی :
    ۱- آتش بس ۲ (۲۷ بار کرایه رفته)
    ۲- پنج ستاره (۲۵ بار کرایه رفته)
    ۳- گینس (۲۳ بار کرایه رفته)
    ۴- طبقه حساس (۲۲ بار کرایه رفته)
    ۵- پنجشنبه آخرماه / عصر یخبندان (هر کدام ۲۱ بار کرایه رفته)
    ۷- آنچه مردان درباره زنان نمی دانند / همسر دات کام (هر کدام ۲۰ بار کرایه رفته)
    ۹- مجرد ۴۰ ساله / نهنگ عنبر (هر کدام ۱۹ بار کرایه رفته)

    تعداد کرایه عناوین سریالی (مجموع کل قسمت ها) :
    ۱- شهرزاد (۴۹۶ بار کرایه رفته – که البته امروز از مرز ۵۰۰ هم گذشت)
    ۲- شاهگوش (۱۱۸ بار کرایه رفته)
    ۳- دندون طلا (۹۴ بار کرایه رفته)
    ۴- قلب یخی (۶۹ بار کرایه رفته)
    ۵- عشق تعطیل نیست (۳۴ بار کرایه رفته)
    ۶- ابله (۲۴ بار کرایه رفته)
    ۷- عطسه (۲۲ بار کرایه رفته)
    ۸- سیگنال موجود است (۹ بار کرایه رفته)
    ۹- سفر هنرمندان به برزیل (۵ بار کرایه رفته)
    ۱۰- قهوه تلخ / گنج مظفر (۰ بار کرایه رفته)

    مجموع آمار فروش و کرایه عناوین ایرانی عرضه شده از ۱۷ بهمن ماه :
    ۱- جامه داران (۱۵)
    ۲- قندون جهیزیه (۱۱)
    ۳- اسب سفید پادشاه (۱۰)
    ۴- دلتنگی های عاشقانه (۶)
    ۵- پدر آن دیگری / روباه (هر کدام ۱ )
    ۷- قرار نبود اینجوری شه – املاکی ها – از ایران یک جدایی – آواز دهل – تاکسی پلیس (هر کدام ۰)

    نکته : آمار فروش سریال شهرزاد در دو هفته گذشته ۳۰% کاهش داشته . البته بنده امیدوارانه همان تعداد قبل را از پخش کننده دریافتکرده ام با این توجیه که شاید عده ای فعلاً فرصت شهرزاد دیدن نداشته باشند و گذاشته اند برای عید اما اگر در طول عید تعداد فروش شهرزاد مثل قبل نشد ، بعد از عید از تعداد خرید خودم کم می کنم . البته نمی خواهم این کاهش فروش را به پای کیفیت سریال بگذارم ، بلکه در دو هفته گذشته یکی از سوپرمارکت های تازه تاسیس و کم رونق محله به جمع سوپرمارکتی های عرضه کننده شهرزاد اضافه شده است!!! یکی از بچه های اتحادیه می گفت صنف سوپر مارکت داران مستقیماً با ارشاد وارد مذاکره شده و تفاهم نامه امضا کرده اند که صنف محصولات فرهنگی نتواند اقدام به جمع آوری فیلم ها از سوپر مارکت ها کنند!!! اما یکی دیگر از همکاران خارج از اتحادیه این حرف را دروغ می دانست و مدعی بود خود اعضا اتحادیه هم در توزیع فیلم بین سوپرمارکت ها مشارکت دارند! حالا سهم پرتغال فروش این وسط چه شده بنده خبر ندارم!!!

    • از شما به خاطر ارسال گزارش های خوبتان در طول سال ۹۴ ممنونم. خدا به کار و کاسبی شما رونق و برکت روز افزون بدهد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید